utställningen - fråga
Arua var utställd i Standard. Eftersom hon är astrex, anmälde jag henne som astrex. Det gav inte många poäng precis…
De flesta astrexarna ( i Sverige i alla fall) är lockiga som bebisar, men har päls som raknar när de är vuxna. Nu är Aura fortfarande lite vågig (så det spelar ingen roll vad gäller henne), men till exempel henne mamma Förgätmigej är också astrex men det syns inte alls längre.
Självklart håller jag kvar henne reggad som astrex - det har ju avelsbetydelse - men om jag skulle ställa ut henne, kan jag då ställa ut henne som vanlig korthår? De är vad hon ser ut som, och det skulle definitivt ge henne fler poäng än avdrag för lockighet som inte finns.
PS. Att ha ställt ut Aura i Standard, gav mig kunskap och svar jag behöver.
(men en rosett som jag inte "behöver"
, se andra inlägget)

Om det inte finns antydan till krull, så visst kan man ställa dem som det de ser ut att vara. Fast oftast så finns ju kjrullet där, och då blir det ju inget bra korthår heller, då det blir lite tufsigt och oredigt.
Jobba vidare på att avla fram bättre krull, så kan du se att resultaten blir bättre och bättre med tiden!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
En mus som inte platsar i Standard kan du inte fuska in i Standard, tyvärr. Du får jobba för att få bra hårlag helt enkelt.
Okej. Tack för svaren
.