Vite-Björn
Vite-Björn. "Bone" eller nått. Rödögd vit, men inte "albino", jag har ingen albinogen. Man ser att färgen inte är rent vit.
Lite läckert. Inte är han så vacker som Kara Mia, Vite är svensktypad och mycket kortare i kroppen. Men tids nog ska han bli pappa till någon av Kara Mia-döttrarna.
Bara för att det är kul.
"bara för att det är kul" du är för söt amaira :D
Men han är en riktig söting :D
Hihi, hihi, jag är söt, jag är söt *dansar runt lite* 
Jag avlar ju inte på bone, och har inga sådana planer heller. Men det är "kul" att få fram några. Dessutom har jag "efterfrågan" på "såna". 
Oj, kan bone bli rödögda då?
Vill minnas att jag hört något om det, men att det var udda. Vad var hans föräldrar?
//Lina
Föräldrarna är cinnamon och chocolate/tan.
Och rödögdgenerna pp har jag lite varstans i mina möss, de är ju nödvändiga för champagne-argente-färgen A* bb pp. Eftersom jag vill ha tan, blir generna Aa(t) bb pp, och avlar därmed inte rent.
Blekgenerna ligger längre tillbaka. Morakullans Dumlemus, chinchilla, och Blanche som var extreme dilution. Samma blekgener som "gjorde" Kara Mia. 
Här ett gammalt foto på Kara Mia, som numera bor hos Axilur.
Jag tycker bone är en jättefin färg….Men samtidigt har ju nått sånt här hemma och siameser och det är tyvärr inte mina favvo fäger… Jag tycker alla bilderna på bruna choklad söta raringar är ljuvliga…. mums :D (fast en silkesvit mus är "vacker" typ som små prinsessor…)
.. men oohh, va fiiin han är .. *mys-ryser*

Vad fin han är!!

fin! visserligen är kara mia finare för hon är mycket längre i kroppen, men hän är en snygging iaf=) vad blir de för färger om du parar de två tex?
Qui dormit, non peccat
Om Kara Mia parades med Vite-Björn? Jag vet faktiskt inte! Bone såklart, både rödögd och svartögd. För Kara Mia är rödögdbärare fast hon har svarta ögon.
Men jag vet inte riktigt vilka gener som är inblandade, tror det är chinchilla och extreme dilution, men det kan också kanske finnas ett c(h) inblandat? (himalya) Kanske alla tre hos dem båda, eller bara en av dem, hos dem båda. Ingen aning.
Grundfärgen bör vara chocolate hos alla ungarna. Och alltså blekgenerna c(e), c(ch), och eventullet c(h) som "färgskapare" (eller "borttagare" av färgerna). Ingen unge bör få "normal" färg, eftersom varken Kara Mia eller Vite har något "stort C" i sina gener.
Stort C är dominant, och den gen som visar färgen hos de andra generna. När C är muterat till en liten c-variant, hindras färgen att utvecklas. Antingen på hela musen, eller delvis (som siames som har kvar färg på nos, öron, bak, osv).
De olika blekgenerna heter
Chinchilla, c(ch). Bleker rött och gult, till gult eller vitt. Svart och chocolate bleks också men bara litegrann. Här får vi fram foxvarianterna. Och chinchilla förstås! Som är en "chinchillablekt agouti tan" (= fox) Aa(t) c(ch)c(ch).
Himalaya, c(h). Bleker ojämt på kroppen, lämnar färg (som bestäms av de "vanliga" färggenerna) på nos, öron, bakdel, så djuret blir "maskat". c(h)c(h) heter siames. Röd färg syns inte, så en "röd siames" kan inte existera.
Extreme dilution, c(e). Som namnet syftar på kan extreme dilution bleka ganska extremt. Rött/gult pigment bleks mer än svart pigment. Här får vi foxar igen.
Albino, c. Tar effektfullt bort all färg som musens gener annars kodar för. Färggenerna finns där (och kan vara vilka som helst, även tecknat!) men med två små cc kommer inte någon färg att synas.
Blekgenerna är recessiva, vilket betyder att det måste finnas två av dem, för att de ska ska ha blekningseffekt.
Genen C kodar för färg, och det räcker med ett enda C för att färgen ska produceras hos musen, och alltså synas.
De olika blekgenerna kan också kombineras på olika vis, vilket ger ännu några andra varianter av nedblekning.
Så ger till exempel genkombinationen c(ch)c(h), chinchillagenen och himalayagenen, en skuggad variant med färgen mer jämt utspridd över kroppen än vad siames (c(h)c(h) har, och färgen heter då burmes.
c(h)c heter himalaya
I extreme dilution-gruppen kan blekningarna dessutom vara mycket olika från musindivid till musindivid, fast det är samma gen! Däremot är själva färgnyansen ärftlig så det går att avla fram den nyans man önskar.
Coffe, nougat, beige, off white, är färger som beror på extreme dilution-genen.
Extreme dilution släpper inte fram röd färg alls (ger alltså fox) fast den kan släppa fram svart pigment fast i mindre doser.
En röd mus A(y) med två c(e)c(e) och rödögdgenerna pp, blir alltså rödögd vit, och går inte att skilja från en "äkta" albinomus.
Med stort P (för svarta ögon) blir en röd mus svartögd vit. För extreme dilution tar inte bort ögonfärgen som albino gör.
Det finns också andra färgvarianter/kombinationer som ger rödögd vit förutom albino. Och svartögd vit.

hmm oj vilken färgsoppa det skulle kunna bli=) ller ingen färg alls få kanske=) en spännande tanke! tur att jag inte avlar för då skulle jag nog följa alla knepiga infall jag får!!
Qui dormit, non peccat