Mus iFokus

Mus

Etikettfikarummet-otypiskt
Läst 784 ggr
amaira
0

Presentation av mus.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad sägs om en presentationstråd, där vi kan presentera EN av våra möss (en i taget) lite närmare, med foto, till sätt, karaktär, temperament, utseende, osv.

Jag börjar, med:

IMMA, agouti satin långhår, svensk typ. Född 21 januari 2008.

Far: Godis-Björn, champagne-argente/berkshire, korthår.

Mor: Bim, agouti satin långhår.

Hennes temperament är ljuvligt! Hon är min näst bästa temperaments-mus (efter kullsystern Ivori). Lugn, snäll, nyfiken och orädd.

Hon är ingen standardmus, men ändå många bra standard-drag.

De vita tassarna och en halv svans vit, skvallrar om att hon bär på vittecknat. (får inte finnas med i in standard self/enfärgad)

Men hennes agoutifärg är helt ljuvlig, med en härlig rödton i.

Hon är lite sotad, (dvs lite mörkare/fler svarta hårstrån på ryggen)men inte särskilt mycket.

Min drömmus är hon inte, men hon är ett av "stegen" på väg till. Jag har inte min drömmus än. Hon behöver lite mer "gå-påar"-anda, som till exempel min himla söta Himla har. Och färgen hos min drömmus ska vara djupt guldig champagne-argente/tan satin med temperamentet baserat på de svensktypade och utseendet på de engelska. Tänker jag mig.

Drömmus eller inte - man (läs jag) "måste" ju ha något att jobba för och mot Flört - Imma är en mycket BRA mus!! Fin och rar och trevlig på alla sätt. En BRA sällskapsmus. Heder till Imma!!  Denna älskliga och älskandvärda fina lilla mus.

(och Grodan! Fotona blir kvar här fast de är utan länk! *promise*)

Nikka
0

IT`S A LITTLE PIXI, svartvit korthår tror jag (inte så bra på färger), svensk typ. Född Mars 2008.

Far: Okänd

Mor: Okänd

Hennes temperament är både bra och dåligt, enligt mig. Det positiva är att hon är väldigt allert, nyfiken och orädd. Testar gärna nya saker och hittar gärna på bus, bl.a. att klättra upp från lekburen upp i sängen (helt egen påhittad väg).
Det negativa (eller ja, mer irreterande) är att hon aldrig vill sitta still (!). Hon är ganska svår att fota och vill inte sitta still i handen. Annars är hon helmysig.

Färgen vet jag ingenting om, om den har en speciellt namn. Men hon är iaf svart/vit fläckig med en svart fläck runt ögat, därav namnet pixi (en liten pixelruta). Har även vissa bruna drag under magen och mellan bakbenen.

En fin och helmysig liten tjej! Hade dock gärna velat att hon var lite "tamare" så hon kunde sitta fint i handen och komma när man ropar eller klättra upp i handen när man tar ner den i buren. Hon är inte så handtam än dvs, vilket vi istället får jobba på.

[Thiah]
0

Detta är då Fiona.

Född Januari 08. Har dock glömt exakta datumet.

Colourpoint Beige, satin. Rubinfärgade ögon.

Hon är den bästa musen jag har. Hon är en social ganska orädd tjej som om det är helt tyst hemma gillar att bli kliad bakom öronen. Hon har dagar då hon gärna  gömmer sig i boet och vägrar komma ut  men när hon är i handen håller hon sig där och verkar faktiskt tycka om det.

Hon har lite spret på rumpan och i början sades det att hon nog var långhårig. Men nuförtiden tycker jag mest hon ser så där nyvaket rufsig ut på rumpan.

När hon var mindre var inte alls social utan häckade mest hemma och byggde bo av allt hon fick tag på men nu medan tiden gått har hon bara blivit "bättre" och det glädjs jag för.