Krossad eller inte krossad...det är frågan..
Måste fråga en kanske för många "dum" fråga… Antar väl att möss äter "allt", men trots allt undrar jag: har det nån betydelse om man ger mössen krossade korn istället för hela? Har ju läst om hur många av er köper säckar osv. Här blev det häromdagen Saltås krossade av de olika kornen. Har också sen tidigare en burk fylld med musblandning från zoo. I mitt eget blandade jag bl a linfrö och skalat hirs… MEN, mitt problem, är att jag tycker inte mössen äter just nåt av nån av blandningarna!! Blir knäpp på det, då jag läst om vad de egentligen ska formligen vräka i sig mat! Lägger alltid in färsk frukt/grönsaker/maskrosblad osv, plus att jag ger de typ barnmat. Men de "petar" mest i maten…hm… 

Jag tror att dom helt enkelt äter det gottiga först *ler* o då är dom mätta innan dom ens kommer till fröblandningen …
Jag ger inte mina färsk frukt/grönsaker o annat gott varje dag. Utan kanske 3-4ggr/v. Just bara så att dom inte enbart ska äta det. Just för att jag tyckte likadant - att dom inte åt så bra av basmaten jag la in.
Nu äts det upp massor *ler* Är förvånad över hur mycket en så liten krabat kan få i sig …

Ja o på själva frågan krossad eller inte så kan jag bara svara efter hur jag sett mina ätit.
Dom flesta äter helst krossat när det gäller havre, korn, vete, råg osv. Men jag har några som bara älskar när dom får hel havre… och få sitta o plocka med.
Men om jag ska välja krossad eller hel så tar jag nog helst krossad för det verkar flera vara förtjusta i att äta.

Puh! Tack för det svaret:) Blir ju jätteorolig ifall man ställer till nåt för de små liven! Men…de är väl som barnen, tar de det nyttigaste i första val? Tror inte det:) 

Just precis som barnen
Tar det nyttiga först o efterrätten hoppar man över om dom är mätta ….