Mus iFokus

Mus

Etiketterköpessäljefterlysningauktioner
Läst 537 ggr
L8sson
0

Möss!

hejhej

jag har fått kontakt med en trevlig tjej på telefon, hon har musuppfödning tror jag. och hade väldigt mkt möss just nu.
Både Vuxna och ungar, och jag tänkte att jag ska ta ett muspar som hon säljer för att minska på allt.

Har tanke på att skaffa mäss då. men vad är bäst? honor hanar? eller ska jag ta 1 hona 1 hane?(isåfall ska jag inte ta ur samma kull elle ruppfödare…) hur många sk ajag ha och så? eller ni som kan vad ska jag göra??

har ett akvarium som är 60x30cm, funkar de?? har närlock på de, men undrar hur stora hålen på nätet kan vara ??

ge mej råd :)'

//Lotta

(vet ej vilken grupp jag skulle sätta inöägget i så ni får väll byta ifall att)

Muszimba
0

Jag anser att det är lättast att ha minst 2 honor ihop. 1 hona & 1 hane ihop blir x antal bebisar. Akvariet har bra storlek, hur högt är det, minst 30 cm hoppas jag. Då kan man fixa till så de har en del grejer även på höjden att pyssla med. Nätet bör vara så tätt att man inte kan få igenom ett finger genom ett av hålen, alltså max 0,9-1 cm.

L8sson
0

#1 okey okej =) då blir de 2 honor =)

aa den är 35 cm hög, jo dom tycker om att klättra mkt va?

okey så ska jag byta när för de jag hade va 2 cm hehe

vad ska jag tänka på då? ska dom ha mkt spån som gerbil? för gerbiler gör ju bon och gångar i spånet. inga plast saker.? (de har jag inte men endå bar att veta)

ge lite tips. finns de något inlägg där alla visar sina burar? skulle va kul och se. om ni har lust kan ni lägga in bilder på era burar och möss här så jag får se lite :)

Terato
0

Hej L8sson! Välkommen hit till mus.iFokus! :)

Som Muszimba säger är det väldigt dumt att ha en hona och en hane tillsammans eftersom en hona kan få en ny kull var 3:e vecka. Vanligen runt 10 stycken i varje kull. Det blir väldigt mycket bebisar, väldigt fort!

Hanar kan enligt regel inte bo ihop. Det finns vissa särskilt framavlade hanar som gör det men det är alltså ett undantag. Men man kan ju förstås ha bara en hane om man vill det! Hanar är i regel lugnare och keligare än honorna men luktar starkare.

Vanligt spån, kutterspån är gjort av barrträd och det ska man inte använda till möss eftersom det innehåller terpentin som misstänks vara cancerframkallande. Eftersom möss lätt utvecklar cancer är det en dum idé så vi rekommenderar inte det. Dessutom är vanligt spån inte blåst, vilket innebär att det dammar en hel del. Det kan leda till problem med lungorna hos musen. Det finns dock andra alternativ, t.ex aspspån som är blåst och olika typer av spån och flis från lövträd. Läs den här artikeln för fler tips: Vilket strö i buren? 

Jag brukar ha ett lager på mellan 5-10cm i buren. De har säkert inget emot ett djupare lager eftersom möss gillar att gräva men jag skulle ha ett tunnare lager i början när du ska tämja mössen och så. Annars kanske du inte får se dem!

Här har du två Artiklar med lite burinspiration!
Såhär bor våra möss
Såhär bor våra möss 2

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Stinastina
0

Hej hej!

Mina små mushonor söker nytt hem om du (eller nån annan) är intresserad! Bilder finns på:

http://kopochsalj.eniro.se/query/what/gti_info/ax/eallan/id/A21624316

Men jag lägger gärna upp fler om nån är intresserad (har de inte på datorn just nu bara). Som jag skrev tidigare här på sajten så  är huvudsaken att de kommer  till ett bra hem -  egentligen är det  bara terrariet som kostar 300 om man vill ha det. Men allt är förhandlingsbart :-)

Tyvärr bor jag ju i Malmö så det kanske kan vara lite krångligt med transporten… Men hör av er om nån är intresserad!

MVH

Amanda

L8sson
0

#3 tack för tippsen :) jag har nåt dunder bar spån som opappa fixade så jag kunde ha till mina smådjur ^^  han e så snäll så =)

#4 okey jo de va långt bort :/

kan berätta att jag redan har 1 hane hemam nu =) *ler*

ska skriva ett nytt inlägg om det :)