Blomjord och mossa?
Har sett och hört av endel att de har mossa som de plockat utifrån och blomjord i sina musburar… är detta bra för mössen?
Har själv funderat på att ta in lite mossa och sätta på ett ställe, men förmodar att mössen kommer riva sönder det och "förstöra". Gör era det? Och blomjorden, har man det som underlag i hela buren eller kan man ha en liten "ruta" med blomjord och är det bra för de på något vis?
Jag anser att man ska vara lite försiktig med saker man ger till tammössen. De ska vara rena och fria från smittor. Plockar du saker utifrån tar du med naturen in och i naturen finns djur, bakterier, smittor osv.
Men detta är MIN åsikt.
Det finns många här som inreder sina burar med "skogstema" och mössen älskar det. Vi har massor med trådar med härliga foton som man kan bli inspirerad av. Främst är det kastrullis och lothus1 som gärna inreder med skogstema.
Några trådar
På den tiden jag hade en liten ödla fick jag tipset att plocka ut den ur terrariet, täppa till ventilationsgaller etc och fylla det med koldioxid över en natt. Blommorna och växterna älskar det ju nämligen - däremot dör alla småkryp o.d man inte vill ha där inne. Väl utvädrat sedan är det ju heller ingen fara för djuret att flytta in igen. Tyvärr har jag aldrig haft tillgång till koldioxodgas. Är inte direkt bara att gå till ICA. =P
//Lina
De saker som tål att läggas i frysen utan att bli förstörda kan man ju frysa nått dygn för att bli av med andra djur och liknande har jag hört. Gjorde iaf så med de barkstyckena jag tog in.

#2 O, vilket intressant tips! Jag har ju kvar min co2-anläggnig sen mitt akvariefreakeri..
Älskar mina stora små vänner..
#4 Oj, går det att pytsa ut co2 ur den anläggningen alltså? Hur ser en sådan ut? Jag har nämligen undrat hur folk gör, med tanke på att det är ju inte bara att knata in i en affär och köpa en behållare med co2 liksom.. Sådana där blåa behållare man hade tillgång till i skolan var ju optimala, med den lilla slangbiten det gick att rikta med och så.
//Lina
Jag tar faktiskt bara in mossa och grjejer, skakar/torkar bort det värsta och sen lägger jag in. Tjejerna älskar det mer än något annat och det har alltid gått bra :D

#2 berätta mer om din koldioxidanläggning! Förresten, vad använder man en sån till när man har akvarier?
Annars får man koldioxid från en Soda Stream eller en gammal koldioxidbrandsläckare. Men båda är ju lite dyrbara sådär och soda Stream dessutom lite knölig att använda till nåt annat än den är tänkt för om man inte har bra känningar hos nån rörmokare.