Kan jag sälja möss?
Mina möss blev sjuka i nysningar och andningsproblem i vintras. Många äldre och svaga dog. Bara de med lite bättre immunförsvar överlevde. Inga kullar föddes under denna tid. Dels gjordes inga parningar och dels blev inga honor dräktiga
Jag har medicinerat dem och efter sista medicineringen i våras blev de flesta återställda.
Pga dålig ekonomi har jag inte kunnat skicka in någon mus till SVA för ordentlig koll efter bakterier och virus - för att bekräfta att de är fullt friska.
Nu har honor blivit dräktiga och mössen verkar fullt friska.
Så jag undrar nu två saker:
- Tycker ni att jag kan våga sälja möss igen?
- Skulle ni våga köpa möss av mig?
Jag vill absolut inte sälja några sjuka djur, eller djur som kan tänkas bära på smitta. Så svara ärligt. Var inte rädda att säga vad ni tycker. Själv skulle jag svara nej på bägge frågorna, men faktum är att flera stycken faktiskt sagt till mig personligen att de gärna vill köpa möss av mig trots detta gör att jag funderar lite…

Nu är jag inte insatt i sjukdomshistorian men en tanke slog mig. Skulle man inte kunna ta in en mus/möss utifrån för att se om smittan finns kvar? Om de möss du har kvar har utvecklat någon form av immunitet mot smittan som hypotetiskt sett finns kvar borde de nya mössen drabbas? Om de inte drabbas är det troligt att den inte finns kvar. Du kanske redan har gjort något liknande? Eller så är det en pinsamt dålig idé…
Om jag hade haft möss hemma skulle jag nog vara tveksam till att köpa då jag skulle vara rädd för att dra in ev smittor till dem.
Om jag inte hade haft andra möss hemma skulle jag våga köpa möss.
Känner att jag inte är tillräckligt insatt eller kunnig för att svara på första frågan.
#1 Varav den nya utifrån kan bära på smitta som kan drabba dem man redan har hemma.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

För min egen del så skulle jag inte tveka att köpa möss från dig, Grodan. Det då jag vet att du ser till att dina möss och råttor är friska vid säljdagen och att de är helt ok. Du bryr dig om dina djur och de som köper av dig. Vem skulle vilja få ett dåligt rykte om sig som uppfödare? Inte jag iallafall, om jag var uppfödare. Men vet man som uppfödare att den som köper bryr sig lika mycket om djuren som man själv, så lär det inte vara några problem.
Jag tycker du verkar ha gjort allt man kan göra och borde därför kunna sälja igen. Skulle inte vara rädd att köpa möss från dig.
//Lina
Jag anser att DU som hållt på me möss i så många år, aldrig skulle sälja möss som "medvetet" skulle skada/sprida nåt på andra möss o att du nu har fått friska bebisar o att deras mammor inte blivit sämre efter förlossningen .. är de bara att sälja på, tycker jag .. o om man köper en mus från ett annat land, då kan man juh inte vara helt 100% på att de kan vara en liten risk på att den bär nån smitta ..
Jag skulle glädligen köpa möss av dig .. (som jag sa hos dig) 
Lite bone-material, tack. ;P
//Lina
Jag törs köpa iaf. Har de varit smittfria sen i våras så lär de väl knappast bära på nåt smittsamt? ^^ Om de nu inte kan bära på nåt de själva blivit immuna mot, men det borde väl synas på ungarna… Tror jag? Är inte så insatt i smittor och hur lång karantänstid och sånt det brukar vara på möss.
Du kan ju alltid ringa SVA och be om råd annars, de lär ju knappast ta betalt för det :P
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
#0 Du har gjort allt som står i din makt för att bli kvitt smittan och jag tror att du skulle kunna både se och märka om du skulle emot all förmodan vara på väg att sälja en smittad mus till en köpare.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek
#1 Ja det är en test som onekligen kommer att äga rum förr eller senare, eftersom jag inte brukar kunna låta bli att köpa in möss…
#3 håller helt med :D

om du bara sålde dem som sällskapsmöss och inte till avel o påpekar att de har varit sjuka och att du inte vet vad det är. bästa är ju att säga som det är helt enkelt.och ha vidare kontakt med köparen så du vet om problemet kvarstår. jag skulle kunna köpa av dig(om jag hade plats) då jag litar på att du är en bra uppfödare och att du vill det bästa med dina möss.
Qui dormit, non peccat
Jag har lämnat in några möss för blodprov, obduktion och bakt.odling. Veterinären ringde och sa att obduktionen såg bra ut - de hade fina organ, såg inte påverkade ut. Detta är ju positivt. Och betyder att de inte har något virus. Återstår mikroskop-koll på vävnad samt bakt.odlingarna. Får ett preliminärt svar i slutet av nästa vecka.
Fick ett väldigt tråkigt besked och blev oerhört deprimerad, är fortfarande väldigt ledsen och är inte säker på att få mina möss friska igen faktiskt.
Jag ska medicinera djuren igen, sanera och måste sedan lämna in djur igen.
Håll en tumme var för att mina djur ska bli friska.
För att återgå till ursprungsfrågan så måste jag nog säga till alla att absolut INTE köpa sjuka eller misstänkt sjuka djur!!! Att jag hade mage att fråga en sådan sak förstår jag inte riktigt. Förlåt! Skriver det igen: KÖP INTE SJUKA DJUR!!!
Åååh Grodan!! Så förskräckligt!! ![]()
Om du klarar, orkar, och vill, så skulle jag uppskatta alldeles oerhört mycket, om du berättar allt.
Vad är de drabbade av? Vad vet du om det? Vad har du dragit för slutsatser. Vad visar proven, mer exakt. Vad säger vetrinären (eller vetrinärerna) du pratat med?
Kunskap är det bästa verktyg som finns här i livet, anser jag. Så därför vill jag veta .Jag vill så gärna skydda mig själv och mina möss.
Än en gång en verkligt stor tröstekram. Det här måste vara "bortanför orden" för dig… Usch så fruktansvärt…

#13 oj var det så allarligt?? smittan finns alltså kvar? vad har du fårr för mysko bakterier isåfall? hoppas det ordnar sig för dig grodan!! tröstkramar*
Qui dormit, non peccat
direktlänk till min dagbok där jag skrivit om det: LÄNK

Ursh, det måste kännas förjävligt..
Jag håller alla tummar för att det ska gå att rädda så många som möjligt och göra dem friska.
Älskar mina stora små vänner..
Ajaj… Håller alla tummar och tår för att du får friska möss :(
Går det inte att testa med sulfa iaf iom att det funkar på kaniner?
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram