Utställningar
Varför är det så få som idag ställer ut sina möss?
Vad ska ske för ni ska börja ställa ut?
Ska man tillåta icke svemus medlemmar få ställa ut 1 ggr? *nu kanske man får det ej kollat*
Man måste inte ställa sin mus i standard det finns petclass dvs kel klass.
Hur ska vi locka fler att prova?
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Min önskan är att SVEMUS ändrar på "hela systemet" för standardutställningar!!
Som det är idag, är reglerna så oerhört hårda, och utgångsläget är … som för "Standarduppfödare i England".
Vi har inga sådana möss i Sverige idag, vad jag vet om.
"Folk" har uppmanats att anmäla sina möss, för Svemus skull om inte annat. För att stödja klubben. Både för att det ska bli några möss anmälda över huvud taget, och även för att Svemus ska gå runt ekonomiskt.
Samma "folk" har sina två eller tre sällskapsmöss, eller flera och kanske till och med tagit egna kullar. Men ingen avlar standardmöss efter standardkriterier!!! Resultatet blir givetvis därefter. (detta är ett konstaterande, INTE ett klagomål eller önskemål efter fler standardmöss!!)
Så, "folk" ställde sina möss … och mus efter mus efter mus … diskvalifiserades… Sorgligt men sant.
Reglerna är sådana idag. En jättefin mus - men ett pytte-pytte-jack i ena örat, upptäcks med skarpa ögon och nästan förstoringsglas. Diskvalificering. Musen ska vara hel och oskadad. Jack i örat räknas som lika stort fel som svansknyck, som också är diskvalficerande.
Något annat som jag skulle önska annorlunda, är pälslagsbedömningen. En mus med satineffekt, räknas som pälsavlad, och ställs som sådan.
Vi har inga möss i Sverige som avlas utifrån satin. Möjligtvis Anna Stjärnvindens, men hon ställer inte ut, och inte heller fanns några stjärnvindare med andra ägare (sålda alltså) med på utställningen.
En statinmus har knappast en chans på en utställning idag. Resultatet blir väldigt låga poäng.
Jag hade tur förut. Mina möss jag ställt med bästa resultat, 90 poäng och 86 poäng, var båda satiner som dömdes utifrån poängsystemet för "vanligt hårlag". Vackra harmoniskt typade möss, med bra färg och päls. MEN … satinglansen hos 86-poängaren var sorglig…
Han hade ALDRIG fått några poäng att tala om, utifrån en satinbedömning. Det gör stor skillnad faktiskt.
Min 90-poängare var ganska härligt gnistrande satin, så hon hade klarat sig bättre, men aldrig kommit upp i 90 poäng.
Ska jag ställa ut i fortsättningen? Jag, som vill ha satinmöss, men inte avlar satin-standard? På min prioriteringslista över vad jag önskar av mina möss, ligger "satin-pälslag" … ja, jag ska inte säga lågt, för det har inte ens varit med på min lista…
I standard har jag inget mer att göra. Oavsett om jag har vackra möss med bra och harmonisk typ, härlig färg, härligt temperament och en fin stresstålighet.
Kvar finns bara petclass för mig. Och där "skiter" alla högaktningsfullt i hur vacker eller inte min mus är.
Det är ju ganska kul att kunna visa upp en framavlad skönhet också, eller hur? För jag GÅR efter "skönhet", också, det finns med på min prioriteringslista.
Nej, det här blir alldeles för långt. Jag behöver formulera mig bättre. Och kortare.
Det kommer. Om svemus finns kvar även nästa år, kanske jag tar upp det här till årsmötet - jodå, svemus är allt i kris, och det saknas seriösa människor med kunnighet engagemang och TID, som är beredda att jobba med föreningen. Det räcker inte med några mycket få eldsjälar som jobbar livet ur sig.
SVEMUS behöver finnas till utifrån sina medlemmar, inte tvärtom. SVEMUS behöver fånga upp sina medlemmar där vi står NU. Sedan kan föreningen växa med sina medlemmar. Nu är obalansen för stor. Det funkar inte.
Vi är i SVERIGE! Med våra svenska möss. England ska vi nog "glömma" för ett tag…
Det ska vara ROLIGT att ha djur. Och ska man vara med i en djurförening så ska det också vara roligt.
Utställningen och dagen i sig var defintivit rolig och trevlig!!! Och ALLA som tagit sig tid, arrangerat, jobbade som domare och sekreterare och allt annat som behövdes, Anna Aspelin till exempel, har gjorde ett TOPPENJOBB!!!!! Tack till alla er!!!
Mitt "angrepp" är inte på minsta vis något "personangrepp", utan en önskan att få förändrat så vi inuti föreningen kan må bättre i den, och att den även kan locka fler folk. Både som utställare och som medlemmar.
SVEMUS är ju egentligen en helt makalös förening, med mycket kunskap och duktiga och härliga människor, och en STOR vänlighet!!!
Sorry för mitt långa inlägg, fingrarna sprang iväg…
Jag skulle jättegärna ha velat/vill ställa ut men jag är inte medlem i svemus, och mina möss är inte registrerade där. Och då får man ej ställa ut antar jag. Det är lite trist… men men.
#2 Värför inte då registrera mössen/o dig själv då???
För det första tror jag att folk TROR att utställningar är läskiga och bara inriktade på utställningen, för det andra tror jag att musSverige helt enkelt är för litet.
Utställning är så mkt mer än utställning. Det är ett tillfälle att träffas, byta möss, fika och ha kul.
Jag tycker det är jättekul att döma Pet Class, träffa musfolk och fika.
Tycker inte folk ska känna sig tvingade att ställa ut sina möss, men däremot borde fler prova på det och/eller enbart besöka utställningarna när de väl äger rum. Det är faktiskt KUL och de flesta musfolk är glada och trevliga människor!!!
Alla har olika syn och jag håller inte med amaira. SVEMUS har inte hårda regler!!! Inte än, men jag lovar, det ska banne mig ändras på!
Hål eller hack i örat är INTE diskvalificerande - det står EJ i Standarden.
Detta står i Standarden: Musen skall vara absolut medgörlig och fri från olater och får ej vara föremål för beteendestörningar eller andra sjukligheter. En mus utan morrhår, blind på ena eller båda ögonen, dräktig, digivande, med yttre parasiter, tumör, sår eller håravfall, sjuk, deformerad eller med svansknyck skall diskvalificeras.
Så det är en tolkningsfråga. Alltså från domare till domare! Jag diskvalificerar INTE möss med hack eller hål i öronen, däremot med svansknyck eller någon form av svanskotförskjutning.
Vidare har inte satinmöss någon chans i Standard påstår amaira! Vad? Jag placerar ALLTID satinmöss i mina BIS-finaler!!!
Du är på tok för snabb med dina bedömningar, amaira, anser jag. Dina möss har mkt bra chans både i Pet Class och Standard. Jag som petclassdomare hade gärna bedömt några fler härliga Björndalare. Tomas Halld´n sa att dina möss börjar bli riktigt fina, i Standardmening till mig privat - förlåt att jag skvallrar Tomas.
Nej, det är inte England. I England tillåts t ex inget annat än korthår.
Jag är oerhört Standardfixerad och skulle så gärna vilja dela upp i raser och klasser med många olika domare som dömer de olika klasserna. Jag skulle själv enbart vilja döma Engelsktypade korthår!!! För att det ska gå undan kan man skippa poängsystemet och den långa bedömningen av varje mus för sig och bara köra kvalitet. Dvs inte ens behöva ta i mössen utan bara bedöma dem när de sitter var för sig i sin utställningsbur.
Vad SVEMUS kanske bör ha tid och ork med är att erbjuda icke-utställningsintresserade kurser och skoj och fasiken det försöker vi ju!!! Men med 45 medlemmar och nästan inga friska och starka aktiva så finns inte mkt engagemang för annat än utställning.
SVEMUS behöver aktiva och glada medlemmar med idéer men även ork och lust att uppfylla/förverkliga sina ideér, eftersom de få aktiva har så mkt annat att göra.

Det är synd, för jag känner att jag har väldigt mycket engagemang i det här med mössen just nu. Och en utställning hade suttit fint. Men det handlade ärligt talat om pengar till resan för min del. Planerade dåligt och fick det inte att gå ihop till den 24:e. Sen var det det att jag krånglade med mitt medlemskap och hann inte få några papper i tid och orkade inte anstränga mig för att kontakta någon om det!
JAG känner inte att det är dunderallvar att ställa ut möss. Tvärt om! Men när jag aldrig hade gjort det kände jag så. De få utställningarna jag varit på tycker jag inte alls har känts så.
Jag tror det ligger en hel del i det Grodan säger.. Att det är för få, helt enkelt! Jag tänker på råttor där det finns så himla mycket engagerat folk. Jag själv känner inte att jag vill engagera mig så pass mycket utan bara besöka utställningar ibland och så.. (är dessutom lite resfeg)
Men om det finns intresse att anordna något i Gävletrakten så ställer jag mer än gärna upp och arrangerar! Jag och Elin pratade ju om det förut. Men för min del behöver det inte handla om utställningar heller. Jag skulle vilja ha en informationsdag. Inte för svemusare alltså, utan för folk utifrån! Ta med möss och ha olika föredrag om olilka saker och så. Kanske ställa ut lite foton och muskonst och sälja saker också. Det är en liten dröm jag har om en grej jag vill arrangera.. Och det behöver inte absolut vara i Gävle heller men.. Det ska vara någonstans där det går att ragga upp folk.
Älskar mina stora små vänner..
Tack för ditt långa svar Grodan.
Känns lite bättre när jag läst det.
Sa han?
Vad glad jag blir!!!

#5 håller med, enbart träffar med babbel är kul - men jag ser utställningar gärna som en sådan också… mkt lättare att få ihop många om man har utställning (för babbel å så ingår ju)
det var supertrist utan elin igår… jag hade behövt henne, hon brukar ge mig energi när min tar slut och den tog slut mitt i standardbedömningen o ingen hade någon energi till mig så det blev inte så bra tycker jag - främst hade jag känslan av att mina hjärnceller inte fick ihop det som det skulle…
#6 Jupp sa han. Om jag hade fött upp en mus som fått titeln Svensk Mästare i Pet Class 1 skulle jag vara mycket stolt! Tycker jag du ska vara!!! Hade Karma kommit på utställningen kanske hon hade fått någon titel hon med…!!!

Att jag inte ställer ut några möss är för att jag är lite less på uställningar, jag har kuskat runt så mycket på hund & kattutställningar och jag har besökt rått & marsvinsutställningar så jag tycker att det är rätt så skönt att inte behöva tänka på sånt nu längre.
Och sedan kostar det ju att åka på uställningar och att jag har svårt för att åka iväg på ngt, ska jag åka på ngt som jag inte är van vid så krävs det massvis med mental/psykisk förberedning och sedan när det är dax så är jag så trött mentalt så att jag bara inte orkar åka på ngt, Så därför ställer jag inte ut längre, jag mår bäst av att bara vara hemma & få pyssla om mina djur i lugn och ro.

#7 Ja, Elin är bra på att sprida energi! :) Och det som är skoj med utställning är att det blir mycket möss att titta på och det gör ju att man får väldigt mycket att prata om! (och lära sig)
#8 Hihi, känner igen det du skriver om att bli mentalt trött. Vi får åka tillsammans och ta hand om varann nån gång! :P Ofta är det värt det när man väl har kommit iväg.
Älskar mina stora små vänner..

Det var ju min lilla "tandläkar"mus Björndalens Carmencita som blev SMP1-08, alltså SM1:a i Pet. Snacka om att vi är stolta ägare till denna lilla fröken. Hennes kompis blev SM2:a i pet också.
#7. Ja, du har rätt. Och det är klart jag är stolt! ![]()
Men du har rätt … jag skulle kunna vara "stoltare". Som jag säger till sonen: "Sikta mot månen, så når du i trädtopparna!"
Jag vill vara på månen
. Alla mina möss ska vara sådär, sedan är jag nöjd. ![]()
Jag tycker inte om att sälja möss som jag inte är säker på att de inte blir aggressiva med åldern… jag "leker" ju med den gränsen… och jag har i dagsläget inte kontroll över den saken.
Eftersom jag vet vad jag vill - tror jag
- och vad jag är ute efter, så ska jag vara GLAD över varje delseger. Det har du så rätt i!! Det är ju omöjligt att kunna vara "på månen" utan att först "resa dit". Och jag har inte haft särskilt många generationer att kunna "göra urval" på.
Jag tycker mig märka (hittills i alla fall, min erfarenhet med TIDEN är inte särskilt imponerande) att det tar ungefär tre generationer så kan generna "slå tillbaka" med kraft igen. På både gott och ont.
Himla intressant!!! ![]()
#8. Jag var med på utställningen, och ställde inte ut några möss.
(Jag har haft, och har, för jobbigt med en massa andra saker, för att orka ta tag i museri-utställning också)
Men: VAD SKÖNT DET VAR!!! 
Det var så roligt att BARA VARA DÄR. Utan att behöva "bry mig om", ta ansvar för något, behöva koncentrera mig på något.
Det var ett sant nöje!!! Och jag njöt.
Kanske inte så kul för klubben, men det gör jag om… Liksom jag kommer att ställa ut igen!! I både standard och pet.
#7. "Hade Karma kommit på utställningen kanske hon hade fått någon titel hon med…!!!" Ja, kanske det. Hon är SNYGG, tycker jag. Lite liten, men annars är hon bra.
Hon hur ser ut som "fullvuxen dam" vet jag ju förstås inte. Möss är oftast som "vackrast" kring två - tre månaders ålder.
Jag har 3 döttrar här, efter Karma. En av dem, Unika, är lika vacker, i mina ögon. Men det är ju lätt att bli hemmablind, så jag kan ju inte "vara säker"
, sånt måste andra bedöma. (En cinnamon skh tjej snart 3 månader)
När jag kom hem, och tittade på Unika, kände jag att hon också skulle haft en bra chans om jag ställt ut henne i standard. Fast hon är tan, och tanen är lite dålig, även om det passar bra (nästan bättre än bra tan) ihop med hennes cinnamon satin.
Så visst, jag kommer att ställa ut igen. 
Ang hack och hål i öronen så tycker jag att det var fullständigt rätt att diskvalificera dessa.
Jag själv skulle behöva något ord om det i Standarden att referera till för att kunna göra det själv. Som BIS 3 placerade jag en mus med hål i örat!!! Idag känns det inte helt rätt, men jag gav musen låga poäng på öron - dock kanske inte tillräckligt lågt. Men det var en väldigt fin mus förutom hål i örat. Fast jag tyckte inte att hålet var så störande - det var ju bara ett litet hål, som efter ett piercingsmycke och inte ett hack, jack eller skada där halva örat fattades!!!

Jag hade så gärna velat vara där och ställa ut Karma! Tänk om hon hade fått någon titel!!! 
/Anneli

några små frågor från en som inte ens äger möss än=)
vad menar ni med standard??
exakt vad bedöms på en standar utställningsmus??
jag skulle gärna ställa ut en mus( om jag hade någon) men om den inte är "standard" eller har satinpäls, kan man då ställa ut den som sällskapsmus?
Qui dormit, non peccat
#16 Det finns ju Pet Class som är klassen för sällskapsmöss och där man bedömer temperament, skötsel och hälsa. I Standard bedöms utseende. Sedan finns även Teckningsklass där tecknade möss kan ställas ut - dock har vi inte denna klass så ofta.

Just nu med den lilla erfarenhet jag har skulle jag önska att bedömningen på utställning var mera "publikshow". Dvs mindre tid och detalj i poängsättningen och mer att domaren talar högt om alla detaljer och publiken är tyst.
Man skulle ju kunna tro att vitsen med att ha två standarddomare samtidigt är att dela upp mössen så att vardera domaren får färre färger och hårlag att döma.
Men alltså, jätteglad för er alla som arrangerade och gjorde jobbet.