Mus iFokus

Mus

Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 2000 ggr
Grodan
0

krukor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag gillar att ha krukor i burarna till mössen. Liggande, stående… hur som… (har en del här sedan blommorna åkte ut!)

Dock har jag märkt på sistone att de bruna vanliga är väldigt svåra att få helt luktfria trots diskning osv. Har ni något knep på hur göres?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Liz85
0

finns det något giftfritt, musvänligt lack eller sån där… lasyr kanske? Som de inte kan ta skada av.

Beaver
0

Testa ren citronsyra kanske? Går att köpa större burkar på apoteket. Brukar vara ganska bra för att få bort fläckar och lukt i alla fall.

hus-musen
0

lerkrukor är väldigt porösa så luktetn sätter sig verkligen!! pröva med vinsyra elle citronsyra o skrubba med det! pulver kan köpas i kryddhyllan på affären=)

Qui dormit, non peccat

TantSelma
0

Kör ni era musgrejer i diskmaskin? Nån som har testat?

hus-musen
0

man ska inte köra lerkrukor i diskmaskin om det var det du menade=) mina råttsaker, plasthus osv kan jag köra i maskin.

Qui dormit, non peccat

TantSelma
0

Menade båda. Varför inte lerkrukor? (har inte prövat själv heller)

hus-musen
0

#6 för att lerkrukor är porösa, de suger åt sig diskmedelet och de kan spricka. det går att köra dem om de är lackade men inte annars. eller ja har man tur så går det, men plocka bitar i maskinen är inge skoj! dessutom blir de fula och missfärgade, min svärmor körde en lerskål i maskinen, den var lackad, men den sprack litgrann o blev missfärgad iaf!

Qui dormit, non peccat

Grodan
0

av den anledningen att de är porösa skall jag inte använda sådana i framtiden, pga smittorisk. glaserade går bra

jag brukar köra lerkrukor i diskmaskinen och även andra muspryttlar

TantSelma
0

Det kan ju inte vara särskilt många basillusker som överlever kastrullprogrammet i diskmaskin. Vore kanske värt att sätta det i system.

hus-musen
0

jaopp=) om de är glaserade eller lackade=) kan inte vara många bakterier som överlever där inte!

Qui dormit, non peccat

TantSelma
0

Vi har bara kört vattenflaskorna. Tyvärr tål int våra flaskor inte det varmaste programmet (sabbade ett par) och knappt normalprogrammet men trots att de bara går på glasprogrammet så slapp vi algbekymret med det.

Grodan
0

klart bakterier (även svampsporer, virus, parasitägg mm) överlever! det måste till temperatur som minst 130 grader för att man ska var SÄKER på att saker är sterila

TantSelma
0

Visst borde en massa kryp överleva lågtemperaturprogrammet. Därför är jag lite förvånad över att till och med det har haft betydelse. Men färre alger har överlevt hos jämfört med en handdisk. Eftersom maskindiskmedlet är mer alkaliskt än vad flaskorna får i en handdisk och sköljningen antagligen mer effektiv så har det i alla fall gjort skillnad hos oss.

hus-musen
0

värmen ja, men klarar de av diskmedlet oxå?? det ska ju var desinfekterande..

Qui dormit, non peccat

Grodan
0

Bästa tipset jag fått på hur man kan sterilisera muspryttlar är att först diska dem i diskmaskin och sedan sänka ner dem i virkon (måste heltäckas) och låta ligga i minst 10 minuter.

gulzebra
0

Fast hur gör man det med grejer som flyter? Obestämd

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

hus-musen
0

#16man lägger något på dem=)

Qui dormit, non peccat

gulzebra
0

Gaah… Har krånglat med flytande grejer i flera år men aldrig tänkt på det, bara stått och puttat ner de tills jag tröttnat Skäms

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

hus-musen
0

#18 haha=) okej, ja man  kan inte tänka på allt!!Skrattande

Qui dormit, non peccat