Mus iFokus

Mus

Etiketteraveluppfödning
Läst 538 ggr
axilur
0

Avelsavund

Å, jag är så sugen på musbebisar! Nej, jag smider inga parningsplaner eftersom jag anser mig vara för okunnig för det, men GUD vad avundsjuk jag blir av alla bebisbilder! Tänk om man kunde vakna en morgon, jätteavelserfaren, med en snygg underbar pusshane med någon fin färg. Och sen går allt bara bra därifrån. Inga hanar i kullen ens! Skrattande (Jag är för blödig och feg för kullning.)

Det skulle vara så intressant och roligt och tänk erfarenheten!

Drömmen är ju ändå att slå ihop massa skolämnen som genetik, etologi och avelsprojekt. (Jag pluggar djurvård) Och göra världens arbete om extreme diluted. Åh! Kyss

Nä, jag ska nog bli registrerad musuppfödare en vacker dag, bannemig!

/Anneli

Grodan
0

Du kan ju alltid göra besök hos en uppfödare och klämma på musungar. Jag saknar någon att prata o fika möss med.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

amaira
0

Nämen, hallå Axilur! "Tänk om man kunde vakna en morgon, jätteavelserfaren…"  Sådär går det ju inte till. Förvånad

Men det vet ju du också. Flört Och drömma får man göra, men försök inte få några "mindervärdeskomplex" Tungan ute.

Elin skrev en utomordentlig artikel här på Mus.iFokus, om att bli musuppfödare. Ett av hennes viktigaste tips/erfarenhet/ råd var: Ta det lugnt! Ett steg i taget!! Låt det ta år, innan museriet gradvis får växa - då växer man in i det hela på ett enkelt och naturligt vis.

Hennes råd var inte: "Ta det lugnt med, dvs vänta med att börja", utan just BÖRJA, men i lugn takt. Låt inte antalet möss (och muskullar) bli för stort alltför snabbt.

(Ja, förstås aldrig bli "för stort" i bemärkelsen mer än man klarar av på ett bra och rutinmässigt vis så mössen mår BRA, och man själv också.)

Du är duktig, Axilur! Du är ansvarstagande och seriös. Och du pluggar till djurvårdare (ett litet extra plus).

Sätt igång vet jag!!