Mus iFokus

Mus

Etiketteraveluppfödning
Läst 538 ggr
axilur
0

Avelsavund

Å, jag är så sugen på musbebisar! Nej, jag smider inga parningsplaner eftersom jag anser mig vara för okunnig för det, men GUD vad avundsjuk jag blir av alla bebisbilder! Tänk om man kunde vakna en morgon, jätteavelserfaren, med en snygg underbar pusshane med någon fin färg. Och sen går allt bara bra därifrån. Inga hanar i kullen ens! Skrattande (Jag är för blödig och feg för kullning.)

Det skulle vara så intressant och roligt och tänk erfarenheten!

Drömmen är ju ändå att slå ihop massa skolämnen som genetik, etologi och avelsprojekt. (Jag pluggar djurvård) Och göra världens arbete om extreme diluted. Åh! Kyss

Nä, jag ska nog bli registrerad musuppfödare en vacker dag, bannemig!

/Anneli

Grodan
0

Du kan ju alltid göra besök hos en uppfödare och klämma på musungar. Jag saknar någon att prata o fika möss med.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

amaira
0

Nämen, hallå Axilur! "Tänk om man kunde vakna en morgon, jätteavelserfaren…"  Sådär går det ju inte till. Förvånad

Men det vet ju du också. Flört Och drömma får man göra, men försök inte få några "mindervärdeskomplex" Tungan ute.

Elin skrev en utomordentlig artikel här på Mus.iFokus, om att bli musuppfödare. Ett av hennes viktigaste tips/erfarenhet/ råd var: Ta det lugnt! Ett steg i taget!! Låt det ta år, innan museriet gradvis får växa - då växer man in i det hela på ett enkelt och naturligt vis.

Hennes råd var inte: "Ta det lugnt med, dvs vänta med att börja", utan just BÖRJA, men i lugn takt. Låt inte antalet möss (och muskullar) bli för stort alltför snabbt.

(Ja, förstås aldrig bli "för stort" i bemärkelsen mer än man klarar av på ett bra och rutinmässigt vis så mössen mår BRA, och man själv också.)

Du är duktig, Axilur! Du är ansvarstagande och seriös. Och du pluggar till djurvårdare (ett litet extra plus).

Sätt igång vet jag!!

Börja med EN kull! Precis som du skriver, är det en ljuvlig dröm att få sin första kull musungar. Det är sååå spännande, sååå roligt att få följa dem, och man lär sig sååå mycket, hela tiden.

Ta en kull, och se det som en del i "utbildningen" i din framtida dröm att bli uppfödare. Blir det bra ungar, kan du fortsätta utifrån den "tråden" (Zamwyn och jag kallar det "tråd" när det inte är en "avelslinje")

Din allra första början i din framtida uppfödning. Alltså, tids nog sedan möjligtivs en kull efter den bästa av avkomman, utifrån dina egna kriterier.

Du har Kara Mia! Kyss

Hon är snygg, snäll, har bra stamtavla. Hennes enda "fel" är att hon är en "hare" (en sådan lättskrämd fegis Flört). Men hon har faktiskt också "mod" i sin stamtavla!! Och … möjligtvis anlag till aggressivitet… Allt kan dyka upp - men det finner du i vilken mus du än avlar på!!!!!

Jag har ju tagit en kull efter henne. Och det är jag såååå oerhört glad över!!! Det blev en jättelyckad kull!!!!! Tre tjusiga damer har jag här efter henne. Urtima, Unika, och Utter. Och jag kommer att avla vidare på dem - trots Karmas blekgener som jag egentligen inte vill ha in i min tan-avel.

Mina tre U:n är snälla, snygga, och trevliga. Och "engelsktypat rädda". Men de ska in i mina svenska modiga möss, och jag hoppas med tiden på en blanding av snygghet och mod. Skam den som ger sig.Glad

Hade jag Karma kvar, vete sjuttsningen om jag skulle kunna hålla mig från en kull till på henne - fast jag behöver det ju inte, jag har redan.

Men du kan gott och väl avla på henne!!!!! Det gäller bara att söka passande hane (inte rädd eller feg, tycker jag), och fundera över vad du vill ha ut i framtiden av dina möss, typmässigt, temperamentsmässig, färgmässigt..

Fox kanske? Till det är hon säkerligen bra. Och/eller färger utifrån de här blekgenerna, vad det nu blir för färger man kan inrikta sig på; coffee, nougat, bone, (extreme dilutionfärgerna), eller kanske även siames, himalya, chinchilla? Obestämd Ingen aning vad jag skriver nu, för jag kan inte dessa, men kanske funkar det? Det får du ju ta reda på, om du är intresserad.

Ta en kull på henne vet jag!!!!! Nu!

Är du intresserad kan vi diskutera det här på musifokus, här finns ju erfarenhet (t.ex. Grodan, Elin, med många flera).

Gör du det, kan jag ta hand om överblvna hanar - om det blir sådana. Obs, endast i denna kull i så fall. (och, ja … om de inte är alldeles oerhört bra, behåller jag dem inte… Men de får växa upp och visa vad de blir…)

axilur
0

Jo, men tänk om man kunde lägga sig en kväll och beställa erfarenhet tills morgonen därpå. Vore inte det vackert? Kyss

Jag har faktiskt tänkt på det, hur många det inte är som, helt oerfarna av bebisar, får en hoppsankull och lyckas bra! Jag menar, man klarar väl av det. Så helt hopplös är jag väl inte. Tungan ute Flört

Jag har intresset och vill lära mig! Så mycket som möjligt. Glad

Men jag vill förstås inte sätta liv till världen bara för att klara av det, utan jag vill ju ha ett syfte med kullen… förstås.
Och… vad skulle det vara?

Det jag skulle vilja är att få fram snygga och snälla möss i just färger som; coffee, nougat, bone. Creme? Fox är ju urläckert också. Men det känns som ett "senare projekt", det här med färger. (Samtidigt som jag inte vill ta vilken hane som helst bara för att.)
Jag tänker inte göra bort mig och skynda, för en hemskt harig och dum kull är ju inte bästa motivationen för att fortsätta, och det mår ju ingen bra av - allra minst mössen.

Jag är rätt dålig på det här med färger också. Att förstå vad jag får av en parning med färg a och färg b. Och färg c, d, e, f… bakom också. Det är ju en hel vetenskap!

Så!
Vi säger att jag blandar typ eftersom jag vill ha svenskt mod, och engelsk skönhet. Temperamentsmässigt vill jag ha det alla vill ha - lugna, trygga, stabila, tassdarrande, kontaktsökande, nyfikna, modiga, trevliga möss som trivs i människors sällskap.
Ni vet.

Jag har Karma med extreme dilution att leka med, och vill få fram coffee, nougat, bone. Vad sjutton har jag för val av färg på hane?_
Mod är ju väldigt dumt att inte blanda in med en gång med tanke just på Karmas harighet iallafall._

Uforia, Karmas dotter ck/t, skulle hon kunna få blekfisar med tanke på extreme dilution?

/Anneli

axilur
0

Förresten, vad dum jag var som inte sa det, TACK!!! Vad glad jag blev av ditt svar, amaira! Det känns så roligt att någon tror på mig! Glad

/Anneli

amaira
0

Skrattande

Sedär! Vad du vet redan. Du vet ju vad du vill, till att börja med. Det räcker bra det. Och visst sjuttsingen "klarar" du en kull, varför skulle du inte?????

Blekfisar efter Uforia? Ja visst!! Skrattande Att jag inte nämde henne, beror på att jag faktiskt inte har en aning om hur hon ser ut, utseendemässigt. Hon var ung (4 - 5 veckor) när hon flyttade till dig, och jag gillar ju inte chocolate med dålig "grådaskig" tan - jag som vill ha bra tan.

Ufoira är mörkare i färgerna nu, skrev du. Jo, tanfärg djupnar med åldern. Det gör många röda nyanser hos mössen.

Funderar du på hane? Jag rekommenderar Elin Vattnadal!!! Prata med henne, tala om vad du är ute efter. Hon har bra hanar, RIKTIGT bra, temperamentsmässigt, som är förträffliga i temperamentsavel.

Hon har också "blekgener". Jag är övertygad om att hon kan "trolla fram" en alldeles perfekt hane åt dig och Karma (och/eller Uforia, men jag vill ju att Karma ska få en kull - fast det avgör förstås du Flört)

Terato
0

#5 Ja, Elin har underbara hanar! :) Man blir jämt kär i någon hane hos Elin.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

TantSelma
0

Och jag vill som vanligt puffa för att plugga! Om du pluggar djurvård och vill göra genetikarbete om möss så är finska klubbens sidor på engelska ett måste…..Du kanske redan har läst dem. I så fall kan Grodan säkert tipsa om tyngre läsvärt. Finska Musklubben

Om man vill veta mer om temperamentsavel så finns det knappast något lättläst.

Bim
0

#1 JAG vill göra det!! :O Groooodaaaaan… jag vill trääffaaa mössss! (sorry att jag snodde tråden lite! :O)

axilur
0

Skulle jag ta en kull skulle det bli med Karma iallafall. Jag hoppas att Elin kan trolla fram en fin hane! Kyss

Det vore ändå roligt att veta vilka färger man kan tänkas kunna använda sig av. Om jag vill ha fox också, om hanen måste ha det då med?

#6 Jag hade ju Vattnadals Quirinus här, och han var underbar! Så jag tvivlar inte alls på att jag skulle falla för någon av hennes hanar. Glad

#7 Tack! Jag ska sätta mig och kika igenom de sidorna ikväll. Superbra!

/Anneli