Mus iFokus

Mus

Etiketteraveluppfödning
Läst 576 ggr
Mymlan
0

Fox bleker tan?

I min kull *smått väntas tråden*

Så fick jag både tan och fox.. Mamman och hennes syster har stark röd färg under magen. Ungarna som vart tan har en rätt *väldigt* blek tan färg *röd färg*  Är det Fox *pappan är fox* som bleker ner den röda färgen?

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Mymlan
0

Okej här hade ingen ngn vetskap om *kunskap*. Då drar jag slutsatsen att Fox bleker ner det röda.

hus-musen
0

har ingen aning, men är inte tan blekningen??

Qui dormit, non peccat

Terato
0

Känns osm något osm kanske amaira har koll på? hon sysslar ju med tan. pm:a henne, vettja!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

amaira
0

Ååh, jag är här och läser hela tiden. Skrattande

Jag har inget att säga, eftersom jag redan svarat Mymlan om just det här, flera gånger dessutom. Och sagt allt jag vet, vilket inte är mycket.

Så därför sitter jag här och väntar att någon klokare ska yttra sig. Flört

Denna "någon" behöver antingen vara Grodan, eller Tomas. Och ingen av dem är här, vad jag förstår.

Men, jag provar igen då.

Vad jag hört och läst mig till, så bör man inte blanda fox och tan, för de båda "förstör varandra", som standardfärger betraktat.

Om man vill ha en bra och djup färg på tanen, eller foxen, så gäller detsamma som vid all färgavel - det är renavlad färgavel som gäller. I många generationer.

Så fort man "avlar ut" på någonting annat, tar man också bort själva djupet och nyansen som man eftersträvar i färgen, och det tar ungefär tre till fyra generationer (av renavel) att få fram det igen.

"Utställningsfärgerna" är i sig inte "naturliga", även om de går att få fram med enträgen avel.

Utan målmedveten färgavel, återgår färgerna till sin naturliga färg och nyans. Hos tan är den ganska blek, gulblek eller gråblek, ja ni vet säkert själva hur den ser ut. Flertalet möss har sådan tan.

Från en bra färgad tan-mus får man "blekfisar" så fort man släpper taget om den medvetna färgaveln, eller misstar sig.

Med "en bra färgad mus" avses ju också - i alla fall för mig - en STABIL färg i själva musstammen! Färgen är stabil även hos avkomman. Och då krävs eftertänksamhet i urvalet av både mamman och pappan.

Ett "lyckokast" i färgen, har man väl inte så stor glädje av, om mani nte vet hur man utnyttjar den vidare i aveln. Det kanske tar flera generationer innan man får fram just den bra färgen igen, efter denna musen, men i en stabil form.

Att diskutera avel, är inte någon lätt historia, det är "en bok" eller flera… Ett enkelt svar … tja, avel är ingen lätt historia… Inte ens något så begränsat som färgavel.Även om det är en KUL historia! Glad

En annan skillnad som gör att man inte ska blanda tan och fox i aveln, är deras teckning.

En tan ska ha en skarpt avgränsad linje utmed bukens sida.

Insidan av tassar och ben ska vara tanfärgade, utsidan ska ha kroppsfärgen, gränsen ska vara tydlig och klar.

På en bra tan, ska man inte kunna se från ovansidan, att musen är tan!

En fox däremot ska ha tickade hår ovanför foxgränsen. Den ska vara ganska rejält tickad på sidor och yttersidor av ben. (Dock ingen tickning alls på ryggen)

Det som är rätt hos en tan är alltså fel hos en fox, och tvärom. Och dessa egenskaper är ärftliga = behöver alltså arbetas bort med hjälp av långsiktig avel. Eller arbetas dit med hjälp av långsiktig avel.

Om man vill avla på färg (eller teckning), och nå framgång inom sin avel, är det alltså EN färg/teckning man behöver rikta in sig på. Börjar man blanda, får man "ingenting".

I Sverige har vi just ingen färgavel att tala om. Det jag ser på utställningarna, är ofta BIS-vinnare med felteckning och felfärger - för det finns "inget bättre". Det är ju bästa musen som vinner, av det som finns…

Den som börjar färgavla seriöst, har stora segrar att skörda! Skrattande konkurrensen är Obestämd … obefintlig… Flört

Jag vet ingen annan är Stjärnvindens som färgavlar kunnigt och skickligt, och hon stälelr inte ut. Hon är för rädd om sin musstam, rädd för att få in smitta eller nåt skit - och jag förstår henne fullständigt. Se på Grodan t.ex. och vad som  hänt henne. Att få sitt mångåriga seriösa avelsprojekt spolierat, måste vara en vidrig mardröm!!

Sådär, nu har jag svarat, och det "blev en bok". Gissa varför jag önskar någon annan att svara? Nikka till exempel, som med ett par meningar kunde tala om "hur är en mus?" *djupt imponerad* Flört Skrattande

Mymlan
0

#4 Nu minns inte jag att vi pratat om detta men mitt minne är dåligt vilket jag är medveten om och därför jag oftast frågar om igen och jag är ej ngn sämre person för det. Nu sa jag ej att du påstått det.

Men ibland då man frågar vare sig det är i forum eller IRL så får man känslan av nej för tusan vad jobbigt folk blir besvärad av frågor om genetik eller vad det är man frågar om.

hus-musen
0

#5 tycker du?? när de gäller genetik är de nog för att många av oss inte har den blekaste aning! som jag tex=)  men annars får du väl någorlunda svar på de flesta frågor??

Qui dormit, non peccat

TantSelma
0

Nä, jag tycker att det skall vara genetikfrågor här. Därför svar från en inte så allvetande, men såhär har jag uppfattat det: Fox skall ha dubbla chinchillagener. Denna bleker både grundfärgen och tanfärgen. Bra tan skall inte ha någon chinchillagen alls. Dessutom för att få bra fox (svårt) så skall man avla in andra mer okända blekgener medan en tanavel skall sortera bort sådana. När man blandar fox och tan så blir tanfärgen dålig, kanske i många generationer och foxen kan också störas om man vill avla fox från avkomman. 

Annars - ja Amaira, det är alltför liten konkurrens om man vill färgavla. Behövs folk som vill färgavla för att få vettiga färgstammar i landet.

Mymlan
0

#7 Okej fox har dubbla chinchilla gener..

Så om jag tar min black fox kille parar han med min silver ag hona så är chansen stor få chinchilla?

Men hur blir det då mina silverag tjejer har siames bakom sig hur blir utfallet då?

Jag vet ej vad min Fox hane har bakom sig då jag ej fått hans stamtavla av uppfödaren.

Jag vet bara att mina silverag tjejer har siames bakom sig mer vet jag ej.

Nu kom jag bort från tan/fox avel..

TantSelma
0

Ja, det är lätt att komma bort….man får så lätt lust att testa allt möjligt. 

Vad en bra fox har bakom sig kan man gissa sig till hyfsat. Tyska musforumet har ok genetiksidor, finska musföreningen har väldigt bra genetiksidor på engelska. Så sätt dig o läs och lägg pussel med dem. 

Men annars, seriös färgavel är långsiktig och kan tyckas långtråkig om man vill ha snabba svar. Det är en "nörd"-grej. Inte en impulsgrej. Man väljer ut en standardfärg och fokuserar på den - i varje parning.

Mymlan
0

#9 Jag klarar ej av engelska, tyska eller finska..

TantSelma
0

Dethär går att läsa om du hoppar över de första 8 raderna i tabellen, (de handlar om hårlag).http://www.hiiret.fi/fin/kasvatus/index.html  Gentabell

stjärna vid en gen betyder att det kan vara vilken som helst - joker.

Mymlan
0

Stod ju bara på finska det begriper jag inte ett smack av.

Grodan
0

finns länkar till engelska sidor på Finlands musklubbssida, här på mus-ifokus också, kolla under länkar

Tan visar sig som tan på de flesta varianter, dock ej på

• colorpoint, c(e)c(h)
  • siamese, c(h)c(h)
  • himalaya, cc(h)
  • pinkeyed white, cc
  • burmese, c(ch)c(h)
  • bone, coffee, beige mm, cc(e) och c(e)c(e)
  • cream, A(Y)c(ch)c(ch)
  • silver agouti, A-,c(ch)c(ch) - byter namn till chinchilla
  • "brown agouti", A-cc(ch)
  • falsk silver agouti, A-c(ch)c(e)

och heter på dessa då fox. Då de visar sin magfärg som VIT.

Man kan göra sig en enkel regel, när två c-lokus är inblandade blir magen vit och får benämningen fox!

En vanlig Blue Fox har genotyp a(t)a(t)c(ch)c(ch)

För att få tan så röda, skarpa och rena som möjligt bör man alltså rensa ut alla c-lokus ur linjen. Sedan även annat som selektera efter djupast röda färg, para in röda polygener från ex röd, fawn, agouti eller choklad med mera.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Mymlan
0

#13 Så det är en okej parning Fox *black* med silverag som har siames bakom sig?

Vill försöka få fram chinchilla.

Jag vill bara veta om siames som finns bakom kan störa..

Grodan
0

en silver agouti har sina c-lokus upptagna och kan alltså inte bära siamese. en silver agouti som bär siames byter färgvariant till agouti burmese, A-c(ch)c(h).

samma sak med Black Fox. c-lokus upptagna.

Så nej. du kan inte få siamese i den parningen.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Mymlan
0

#15 Bra för det var jag ej ute efter, utan få fram Chinchilla..