Mus iFokus

Mus

Etiketter: aveluppfödning
Läst 1437 ggr
Laika
0

Hjälp, igen! Förlossningssvårigheter!

Är inte i Uppsala hos den aktuella mushonan, men pojkvännen beskriver i alla fall situationen som att honan har fött två ungar någon gång igår kväll/natt, men att honan alldeles uppenbart har fler ungar kvar i magen. Hon verkar pigg och beter sig normalt, ger di åt de två som är ute och så vidare. Har för mig att jag läst här om något liknande fall för länge sedan, men hittar det inte just nu i alla fall.

Finns det något Mattias kan göra nu innan det blir möjligt att ringa veterinär i morgon? (Hallonblad har han inte, och det blir nog för svårt att plocka i mörkret när han inte vet hur de ser ut…) Hur illa måste det vara innan det är bäst att inkalla avlivningspatrullen, det vill säga väcka Lisaisa mitt i natten?

Musungarna har väl var sin fostersäck?

Jag är för upprörd för att veta vad mer jag ska fråga, så alla råd och synpunkter mottages tacksamt.

Mattias kommer att kolla in hit då och då, och förmodligen jag också.

Pimu
0

Varmt bad el. massage kan hjälpa

Laika
0

Han har prövat lite massage, säger Mattias.

Har nu sagt åt honom att läsa artikeln "Min mus får ungar"… Kan man känna på ungarna i magen om de är levande eller döda? Om mamman får tetracyklin, kommer det att döda möjliga levande ungar i magen? Eller de diande ungarna?

Grodan
0

avlivningspatrullen tycker jag verkligen ni ska avvakta med. om honan verkar må bra och ger di åt bebbsen som lever så låt henne vara och naturen har sin gång… möss och råttor har många mekanismer för att få ut döda foster, tetracyklin kan du sätta in när du verkligen ser att ungarna är döda i magen och att hon inte kan få ut dem… i a f upp till 3 dagar efter förlossningen av de första ungarna kan de föda resten (som KAN leva!!!)

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Liz85
0

Några dagar skulle jag nog kunna vänta och se, men max 3 innan paniken skulle kasta sig över mig. Skulle dock honan börjar lukta konstigt där bak, då kanske det verkligen är läge att ringa veterinären eller sätta in det där ämnet vad det nu gör… (själv skulle jag välja vetten eftersom jag har noll erfarenhet av tetracyklin). Enda erfarenheten jag har är av Corinnes problem som hon uppenbarligen inte klarade av själv.

Hon blev inte så stor om magen heller så det var ju svårt att veta hur länge hon gått, men när hon började lukta konstigt blev det vetten ganska omgående. Då hade en unge tydligen satt sig på tvären och täppte till för de andra också så alla var döda. De fixade att öppna och sy igen henne, men jag var antagligen för sen med att upptäcka att något var fel…

Laika
0

Okej, då känner jag mig lite lugnare.

Vaknade med ett mess på mobilen om att Jordrök fått både bad och massage, men har inte hört något nu på morgonen.

amaira
0

Håller tummarna härifrån!!! Fortsätt berätta vad som händer och hur det går.

"Alldeles uppenbart har fler ungar kvar i magen" - ja, är honan verkligt gravid-tjock/"stort päron" så är det väl uppenbart, men är ni säkra på att det verkligen finns fler ungar?

Syster Himla fick bara fem stycken, så våra tjejer kanske är honor som får få ungar? Jag har haft några sådana, med bara två i kullen exempelvis…

Men Himla var inte heller så himla tjock…

Jag menar inte att ifrågasätta dig och Mattias, utan mer att "lära mig mera" själv.

Kanske har mina honor som fått två ungar, egentligen fått flera som varit döda och som de ätit upp? Dvs haft "förlossningsproblem" i alla fall fast jag inte vetat om det.

eruanno
0

Hon har några "klumpar" stora som musungar i magen som flyttar på sig när man masserar henne, så det är nog ungar kvar.

Nu har jag fått en veterinärtid i eftermiddag/kväll.

TantSelma
0

Du måste berätta vidare hur det går. 

Vi hade ett liknande bekymmer i början av sommaren. Vår Salmiakki verkade höggravid, sent på kvällen när det var dags såg jag att det hade kommit en unge som var dålig eller död men skyndade mig att lägga på locket för att inte störa. På morgonen såg hon ut som om  alla bebisar fortfarande var kvar i magen och ungen som kom hade hon skaffat bort. Hon verkade inte särskilt bekymrad eller sjuk så vi gjorde ingenting. Hon har fortsatt att må bra men har inte blivit smal. Vi har gett henne extra bra mat så nu verkar hon snarare tjock istället. Så nu skall vi se om han kan bli gravid igen eller om det skedde nån bestående skada.

Grodan
0

#7 men ungarna som hon fött då, lever de?

Jag förstår att man blir orolig när sådant här händer, men jag skulle vilja att ni lugnade ner er några cm. Så länge honan har ungar som diar kommer hon att kunna sköta saken själv. Ge henne den möjligheten.

Besöka veterinär kan vara ödesdigert för de ungar som redan är födda. Bestäms kejsarsnitt så ja… då har de ev ingen moder sedan eftersom risken är stor att hon dör. Och ärligt så krävs kejsarsnitt sällan på mushonor - jag har ALDRIG behövt göra det. Jag bedömer från situation från situation vad jag ska göra. I denna situation när ungar som diar finns gör jag inget, då digivandet sätter igång värkar och ungarna som är kvar i magen så småningom kommer ut - döda eller levande. Det kan variera hur lång tid det tar. Risk för förgiftning är inte så stor då ungarna kapslas in. Men man bör ändå gå igenom honan flera gånger per dag för att se att hon mår bra och inte har flytningar. Har hon flytningar bör man ge henne en ordentlig dos tetracyklin. Det är tyvärr inte bra för de ungar hon ger di, men det kan man inte tänka på vid det tillfället.

I a f hoppas jag att ni går till Ywon Roschat. Ingen annan veterinär vet vad som skall göras i denna situation. Jag är ju ingen veterinär så mina råd kan man ev ta med en nypa salt om man känner för det.

eruanno
0

Nu har jag hämtat hem Rök. Veterinären (Ywon Roschat) har tagit bort hennes livmoder och vänster äggstock. Höger äggstock lämnades kvar för att hon skulle kunna producera mjölk. Innan jag hämtade henne hos veterinären hade hon dock dessvärre dödat den ena ungen, och på vägen hem dödade hon den andra..

Livmodern såg tydligen så illa ut att det visade sig att det var rätt beslut att göra något åt det.

Det fanns 4 döda ungar i livmodern, så Rök hade ju blivit en "fåföderska" även om hon fött alla.

amaira
0

Tack för att ni berättat allt det här!! Beklagar verkligen!!!

Laika
0

Jo, det känns inte helt kul… Särskilt som ungarna i vår förra kull dog en efter en för att mamman inte hade nog med mjölk åt dem. Men Jordröks syster Jordhumla står ju på tur i höst, så vi får hoppas på tredje gången gillt… Den enda som kan tänkas ha glädje av det här är pappan Valentin, om Rök repar sig som hon ska. De två trivdes verkligen jättebra tillsammans, putsade varann konstant, så han lär väl bli nöjd om han får ha sin fru hos sig permanent.

TantSelma
0

Sorry for you!

Grodan
0

Vad härligt att hon än en gång räddat en mushona i födselnöd! Jag beundrar Ywon R. starkt!

Får jag vara fräck och fråga vad kalaset gick på och vad det innebar? nattlogi med dropp?

Tyvärr får man välja ungarna eller modern vid en situation som denna, speciellt när man åker in med musen. Väldigt få mushonor klarar den stressen att kunna ta hand om sina två födda ungar när hon gått igenom operation.