Mus iFokus

Mus

Etiketterköpessäljefterlysningauktioner
Läst 550 ggr
Roborovski
0

Hur är möss?

Kan ni beskriva hur möss är att hålla på med o så?

Nikka
0

Det beror på musen, de kan vara allt från spralliga, lugna, keliga, nyfikna, rädda. Och eftersom de är så små måste man vara rätt förstiktig på handen. Jag tycker de är helmysiga att hålla på mig. Något större hade inte skadat ^^ :P

amaira
0

Vilket härligt svar, Nikka! Fick med allt i ett par meningar! Hade jag aldrig klarat… Glad

Nikka
0

Flört rätt svårt egentligen att beskriva hur de är att hålla på med, nästan så man måste "testa" att hålla i en själv för att veta. Alla möss är ju så olika… :)

TantSelma
0

Finns många olika infallsvinklar. Man kan tycka om att:

-bygga burar, inreda, bygga klätterställningar osv

-kela med mössen, få dem tama, hitta förtroende

-se till att de mår bra, håller sig friska, får bra näring, lagom motion, kostcirkel…

-läsa och lära sig mer om biologi, det finns oändligt mycket kunskap om möss eftersom de används som laboratoriedjur. Hela musens DNA är kartlagt. 

-lära sig mer om mössens sociala leverne (och därigenom lära sig mer om människor). Mushonor trivs i grupp och är lätta att hålla i grupp.

-följa färggenetiken genom generationerna

-följa övrig genetik genom generationerna

Grodan
0

Jag tycker möss är underbara små individer. Så små och ändå så mycket djur. Musens väsen tror jag det är man blir kär i när man blir "musbiten". Hur den rör sig. Hur den äter. Hur den undersöker allt i sin omgivning nyfiket och noggrannt.

Mest tycker jag om att beundra och iaktta dem. De flesta möss är så snälla och vackra och på något sätt så förknippar jag snällhet med en söt mus.

Men det är svårt att svara på eg. Jag har aldrig lyckats få ihop ett sant och riktigt svar på frågan varför jag älskar möss. Hur ska jag kunna? Det är som att svara på varför har jag två ögon, två ben, två händer, varför andas jag? (Fast då skulle jag kunna svara för att kunna se möss, för att kunna gå och hämta möss, för att kunna ta i möss och andas gör jag för att kunna få leva med mössen… hehe)

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Elyria
0

Som Grodan säger: "Så små och ändå så mycket djur". Självklart egentligen, men det fascinerar mig ändå. Och att de är så mycket individer. Och att några av dem inget hellre önskar att jag ska ta upp dem och pyssla med dem hela kvällen. Och de som inte vill bli pysslade med kan jag i alla fall sitta och bara titta på…

Terato
0

Jag älskar att möss är så snälla som Grodan säger. Och glada! :)

De är enkla att introducera.

Dessutom älskar jag att man kan ta med dem överallt utan att de mår dåligt av det. Möss är stresståliga djur. Faktum är att de ibland t.o.m. verkar behöva lite stress i tillvaron.

Möss är keliga. Alla mina älskar att ligga och purra i handen. De är keligare än något annat djur jag haft. Min hane gillar tom att man kliar honom på kinden. Då vänder han huvudet uppåt för att få mer kel. De är väldigt lätthanterliga och tålmodiga. (inte alla förstås)

Det är så mysigt att hålla på med flera möss samtidigt.

De är enkla att hålla. De kräver inte nån stor bur och hoppar inte ner från bordskanten när de är ute och lattjar. Det finns plats för en mus i nästan varje hem!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

axilur
0

Det bästa som finns är att hålla flera möss i en hand och känna alla lena magar mot handflatan samtidigt som de tittar en i ögonen och ser så snälla och mysiga ut. Hihi. :)

/Anneli

Grodan
0

#8 ah, så det är därför de är så mysigt att ha flera i handen… lena magar…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️