Abyssinier/Rosettes
Snart kommer mössen med virvlar på rumpan hit. De har även virvlar på mage och kan ha flera virvlar på kroppen.
Varianten kan vara i korthår, långhår, astrex, texel, satin och fuzzy.
Jag har inte tillgång till någon bra standard och har heller inte kunnat få så mkt information om varianten som jag velat. De som vet mest om den är onekligen de finska uppfödarna, speciellt Rapunzel, men de har tyvärr ingen lust att informera mig.
Först och främst bör man ha en bra benämning på varianten. I Finland heter den Abyssinian. I Tyskland, Holland och Polen heter den Rosettes. Vad heter den i andra länder?
Vad bör den heta här?
foto kommer, ni får även gärna länka till sidor om virvelmöss…
Aby tycker jag de ska heta *abyssinier *stavas?*
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Tja, på marsvin heter det ju abessinier, så för enkelhetens skull hoppas jag på det 
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Abessiner heter väl katter med va? Är dom oxå krulliga?
Annars tycker jag abessiner, det låter mäktigt :D
#3 Aby på katt är inte krullig de är släthåriga, o korthåriga. Är en Aby på katt långhårig *semi långhår* så heter de Somali.
De katter som är krulliga är Devon Rex, Cornish Rex sedan har vi Selkik rex *långhårig*.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
#4 aha :D Tack för att du klargjorde det mymlan =)
*förvirrad* heter det Abyssinier eller Abessinier?
jaha ska vi reda ut det med? =)
jupp! allt ska utredas!
eftersom vi har engelska benämningar på färger och teckningar o hårlag (eller ska ha i a f enligt beslut) så bör det vara en engelsk stavning.
Sir yes sir!
Det jag såg på internet och frågat min uk vän på msn var att det heter…taaaddaaa
Abyssinian
Så då är det väl det som gäller :D
Perfekt! Tack!
Kan du nu ragga fram en standard också? hihi
Är det på gång eller är det bara du tror att de snart kommer?
Jag vill ha!!
Får jag ragga vartsom eller ?? För min man är ganska krullig ;)
#11 Klart de är på gång! Jag är ganska såld på varianten!
#12 tss, din man… haha… (nu du mallig att du e gift va?)
#13 ohh ja :D och tänker vara det i några dagar till… iaf tills allt äckligt pappersarbete börja :D
Den finska standarden ser ut såhär (från Finska musklubben: http://www.hiiret.fi/ ):
Abessiinialainen (ab)
rst/rst
Turkissa karvapyörteitä. Pyörteiden tulee olla selkeitä ja sijaita vähintään vatsassa ja takaosan molemmin puolin. Useammat karvapyörteet lasketaan eduksi. Yleisvaikutelman tulee olla tasapainoinen.

Ja, varför inte bara kalla dem för abessiniinialainen? :P
Som Mymlan säger så är abessinier på katt inte krullig alls! Men på marsvin är den ju det så därför tycker jag att det passar att fortsätta kalla dem abessinier. Jag tycker vi ska ha samma stavning som på marsvin. Där tycks det stavas med e. Det låter också mest svenskt, tycker jag.
Älskar mina stora små vänner..
Den holländska standarden ser ut såhär (från Holländska Gnagarklubben: http://www.kleineknaagdieren.nl/ ):
Borstelhaar: Deze muizen zijn in het algemeen iets klein. In de flanken staat de beharing verticaal. De beharing is warrelig en iets langer dan de normaalhaar. Vanaf het midden op de rug tot op de achterhand bevindt zich een kam, op elke heup moet een rozet aanwezig zijn. Meerdere rozetten en rozetten op de voorhand zijn ideaal.
samma som ovan (sårri för dåliga foton, min nya kamera suger)

kan abessiner sen ha alla färger?

Vilka häftiga, dom mössen ser ju helcharmiga ut med sina virvlar..=)
#21 Javisst! Abyssinian är ju bara en hårlagseffekt. Den kan vara i alla färger och varianter samt i SAMTLIGA hårlag!!!
#23 weehooo :D

#23 Oj vad spännande! Kan faktiskt tänka mig att det är snyggare på en texel.
#16 Ett abymarsvin är ju inte krulligt utan har virvlar. *ler*
Ojojoj de är verkligen underbara! Ok Grodan om du tar in o föder upp eller tar in o säljer så hör av dig vet ja för jag vill ha! 
#26 Jupp, ska köpa in o föda upp!
Är helt såld på dem!
#27 Å då vill jag tinga ett par bebs redan nu då. hihi… Så himla fina ju!!
Långhåriga abys är jag nyfiken på, har inte ens sett på bild, men i kh är det inget som tilltalar mig tror jag. Men det är klart, att se på bild är en sak, verklighet en annan! :)

Jag tror inte heller att kh tilltalat mig, ärligt talat! :P Men på texel eller vanlig långhår som sagt.. Undrar verkligen hur det ser ut på texel.
#26 Ja, just det, så är det ja. Jag vet inte om det kanske var det jag menade. :P Det är samma sak som virvelmarsvin, eller hur? Är absolut inte duktig på det här med marsvin! Men tycker som sagt att det vore bäst att skriva det som abessinier precis som med marsvin.
#30 Abessinier är ett renrasigt marsvin, virvelmarsvin brukar man kalla marsvin med virvlar som inte är renrasiga. *ler*
Abessinier men kallas ofta aby.

#31 Jasså, på så sätt! Det låter ju logiskt!
är det någon som kan översätta den holländska standarden i #17?
Tillsvidare är benämningen Abyssinian den som gäller i SVEMUS med förkortningen ABY.
Fri översättning av den Holländska standarden (av mig)
Borsthår: Dessa möss är generellt något små. I flankerna skall behåringen vara vertikal. Behåringen är förvisso något längre än normalhår. Från mitten av och längs med ryggen till baken skall det finnas en kam, på varje höft måste en rosett/virvel finnas. Åtskilliga rosetter/virvlar fram är ett ideal.
dubbel

suktar
Åh, en så gammal tråd. Sen fick jag då en kull med Sveriges första Aby. Men de har egen tråd…