Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 545 ggr
Sarah
0

Bråk

Är det vanligt att hannar och honor slåss? Satte precis in en hanne till två av mina honor och den ena honan flög på honom rejält. Är det vanligt?

Grodan
0

Nej, verkligen inte. Eller det ska mycket till innan en hona gör en sådan sak.

Den honan som flög på hanen tycker jag verkligen inte att du ska ta någon kull på - det blir inte bra möss temperamentsmässigt, inte i långa loppet.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

TantSelma
0

Lite gnabb kan det väl bli. Vi har aldrig prövat att sätta in en hane direkt i honans bur. Hopflyttningarna brukar bli vid burstädning och ströbyte så att båda kommer till nytt område.

Sarah
0

Var där och kollade till igen och ingen av dem syntes till så jag hoppas att det är lugnare nu. Ska nog byta strö i morgon så att det blir nytt för dem.

Grodan
0

Tittade du inte efter ordentligt, tog upp dem en och en och kollade hur de mådde?

Vart har du dina möss? Vad har du dem till? Vad ska du göra med ungarna?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

amaira
0

Eftersom jag söker lite "tuffare"/modigare möss, har jag också lite mer "revirvaktande" möss - i alla fall än så länge, vet inte om det går att behålla tuffheten och framåtandan och "självsäkerheten" hos dem, och samtidigt ta bort allt revirtänk ur huvet på dem.

Vet inte ens om jag "tänker rätt" här, jag provar mig fram i min avel.

Dock, jag brukarinte sätta hanen i honans bur. Mest för att där förstås finns fler honor som inte ska bli dräktiga. Men också för att hon kan vara mån om sitt eget revir.

Men det är mest om hon "inte hinner" se vem som kommit dit!

När jag ska sätta ihop ett par, tar jag först upp dem båda tillsammans i min hand en stund. Sedan kan jag sätta ner dem i vilken bur jag vill, ren eller inte spelar ingen roll. Jag väljer oftast hanens bur, inga problem. Bara de först fått bekanta sig, i min hand räcker, eller ihop på bordet, men handen är faktiskt bäst!

Sarah
0

Jag har dem i ett av de uppvärmda uthusen. Satt där en lång stund i början efter jag släppte ner hanen och det lugnade sig. Han hade inga sår efter hon hoppade på honom och det kändes ok. Nu på morgonen var det lugnt och jag har bytt allt strö. Inga problem efter det alls. Han verkar var ok.

Jag kan inte ta upp dem om de inte är framme då de har stor bur med mycket grävmöjligheter. Ska jag ta upp dem så måste jag förstöra deras gångar och hus vilket jag inte vill göra. Det gör jag endast då jag byter strö.

Nästa gång kommer jag att göra som det rekomenderades i en annan tråd. Att ge dem nytt innan hannen kommer in. Dumt av mig men jag tänkte verkligen inte på att det kunde bli problem.