Fruktansvärt...
http://www.blocket.se/vi/17296975.htm?ca=11_s
Kan vi rädda dem här eller anmäla henne….
Köp de någon!
Vart är det då?? jag bor så sepe att det är svårt för mig…annars gärna….
Dessa möss finns i Eskilstuna, det står tom i annonsen.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek
Usch, vill så gärna köpa de… men ska köpa två till redan (har fyra då) och min mamma blir nog inte så glad. Bor inte i närheten av Eskilstuna… :/

Vad är det som är så fruktansvärt med den annonsen?
Tror hon pekar på just att en av mössen hade massa sår pga. bråk med en annan mus och att en mus hade dött av värmeslag. Då ska man inte ha möss…
Det var det jag reagerade på iaf.

dom är söta men att bara trötna på dom får man inte o bara sälja dom men jag kan inte köpa dom ville så gärna
Har mejlat nu (om ingen annan hunnit före) så får se om de kan tas till Sthlm.
Det sorgliga med annonsen, är ju - som vanligt - okunskapen.
Tre hanar ihop, som tydligen inte ska vara ihop. Fyra från början.
Dog av värmeslag? Betvivlar. Den fjärde hanen dog av stress kanske, kombinerat av slagsmål, bråk, mobbing?
Den som köper dessa tre hanmöss (jag skulle då INTE göra det!! Jag betalar inte över 800:- för att rädda några dåliga mushanar, och för att - troligtvis - avliva dem, vilket också är ett sätt att rädda djur från djurplågeri) behöver förstå att dessa med stor sannolikhet behöver tre burar och inte kan fortsätta gå tillsammans.
Att hon tröttnat på mössen, är förståeligt. Det ska vara ROLIGT att ha djur. Djur som mår dåligt, blir man inte glad av. Då vill man helst bara slippa undan.
Ett annat sätt att "slippa undan" sina djur som mår dåligt, är att skaffa sig KUNSKAPEN om hur man ska ha dem, så att de mår BRA.
Hur som helst. Har man tappat intresset, så har man. Hellre då sälja dem vidare, än att behålla dem och inte ha intresset för dem.
Husdjur är så oerhört beroende av vårt "intresse". Och av våra kunskaper om dem.
#8: Hur har det gått?
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
#10 Hon slutade svara, så jag struntade i det. Får hoppas att de hamnar på ett bra ställe :)

Håller helt med dig, Amaira.
Älskar mina stora små vänner..
Hon har Inte fått dem sålda då annonsen nyligen är uppflyttad. Så de finns kvar..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Ok. Funderar på att testa själv… Ska till Stockholm den 31:a augusti. Om det skulle gå i lås och de kan transporteras in till Stockholm, är det nån stockholmare här som kan tänkas kunna ha de boende hos sig tills jag ska ner? De kommer inte med buren isf dock utan jag tänkte se om hon kan tänka sig att sälja eller skänka bort mössen utan tillbehör, så det gäller väl att nån har 3 burar över… Eller plastbyttor eller annat som kan fungera som bur ett tag.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Har fått svar, hon kan köra de till Stockholm för bensinpengar - helt okej i mina öron :) Jag vet inte än om hon kör när jag ska ner så jag tar de direkt dock, eller om hon hellre kör tidigare (kanske lika bra att försöka få det gjort tidigare så hon inte bara slutar svara nu också?).
Hur som helst - OM de kan köras tidigare, finns det nån som kan ta de fram till den 31:a? Bur kommer inte följa med utan hon var villig att sälja utan bur.

Dem kan nog bo hos mig i sådana fall tills den 31a…
Prima! Får se hur det går nu då :D
Eventuellt kunde hon köra de hit istället, det var visst ungefär lika långt till södra Dalarna som till Stockholm. Sen om Borlänge är tillräckligt mycket södra Dalarna vet jag inte, men man kan ju alltid hoppas :)
Va kul att du tog över de! De får det nog såå mycket bättre hos dig. Lägg gärna upp bilder och sådär sen så vi kan se hur det gått!

Fixar det sig inte så kan de bo hos mig så länge också. Jag bor i Gävle. (Kanske blir en himla omväg men jag tänkte om du av någon anledning skulle ha någon transport som går vägen hit)
#18: Än är de inte här ;) Har inte fått nåt mail efter senaste… Har ingen aning om ifall Borlänge kanske låg tillräckligt långt söderut eller om det ligger för högt. Bara att hålla tummarna iaf.
#19: Nog blir det en omväg allt, men det är det värt :)
#20 Maila igen eller be henne ringa dig..
Tycker ni tjejer är duktika som kämpar på med detta :D
#21: Jepp, ska göra det. Får bli senare dock, humöret är på botten för tillfället så jag kommer aldrig kunna skriva trevligt >.>
Nu är det kirrat! Hämtar mössen på söndag :)
Visa bilder sen! :)
Självklart! 
Under denna månad, har hanarna bott ihop då?
Jepp. Ägaren har ingen möjlighet att sära på de har hon skrivit O.o

Stackarna! Undrar hur dom mår nu då… Skönt att dom får komma till nån som bryr sig om dom nu 
#28 Oki. Trivs de ihop då eller slåss de?
De slåss. Eller minstingen blir då spöad iaf, de andra två vet jag inte :/
#31 Hur kan man låta en mus bli mobbad och inte göra något åt det. I mina ögon är det djurplågeri.
Jag kan bara instämma. Får se vilket skick han kan tänkas vara i när de anländer… Eller ja, när de säras åt redan på centralen, de får åka i varsin transport allihop. Tänker inte trycka ner 3 bråkande hanar i samma petbox.
Justfan, på tal om det måste jag ju iväg och köpa Toa-Lätt och gurka… Bläää, cykelsadeln är blöt, palla >.<
#33 Sätt en påse över cykelsadeln.. Då blir du ej blöt om rumpan..
Jepp, brukar göra det. Men jag brukar glömma kassen inne och inte orka gå in och hämta den ^^
Menmen, mitt snus är slut så jag ska iväg strax ändå. Lite vatten har ingen dött av, och jag har svarta byxor så folk slipper tro att jag inte kunnat hålla mig 
Nu är mössen här ^^ Bilder kommer, väntar besök nu :P

Vilken tur att du räddade dom!! Jag vill jättegärna se bilder och hoppas på det bästa!! :D
Skitdåliga bilder blev det men de får duga, tänkte låta de vara ifred :)
Här är iaf en av de… Black tan astrex antar jag. Lite sådär finfint tilltufsad, hittar inga fel på honom öht i övrigt.
Den uppspöade minstingen. Nästan kal på baken och har ett ganska rejält sår, men såret ser ut att läka fint så jag låter det vara och håller koll så det inte blir infekterat.
Har i övrigt problem med snoppen, ser inte så farligt ut dock. Håller koll och ser om det blir bra när han sitter själv, annars följer han med till vetten.
Baken på minstingen
Och så tredje grabben. Inga fel alls såvitt jag kunnat se vid en snabbtitt nu.
Funderar över varianten dock. Att han är tan ser jag, men resten då? Blue agouti? Eller är jag helt ute och cyklar?
Och så är han bandad med pannfläck - vad kallas det?
Och slutligen - är han långhår eller inbillar jag mig? :P
Och så en sista bild :)
Hur sjutton kan ägaren ej ha särat på dessa när man ser hur illa det är. Det där är djurplågeri! Tur att de hamnade i ett bättre hem! Usch, stackarna.
Det undrar jag också… Hon har visst velat sätta minstingen i en egen bur men hade ingen möjlighet till det. Hur nu det går ihop, man får en finfin plastbytta för 50 spänn på Willys liksom… Har en sån själv som Snyggo, en annan musgrabb, bor i.
Nu på centralen gick de däremot ihop sa hon. Eller det har börjat gå bättre och de ligger gärna tätt sa hon när jag tog fram petboxarna så de fick en varsin.
Menmen. Nu sitter de i varsin bur iaf :) Ska kolla igenom de bättre imorrn ifall jag missat nåt… Det är inte lätt att kolla igenom så smååå djur som absolut inte vill sitta still O.o
Åh Herre Gud!!!!!!!! 
Ååhhh, mitt hjärta gråter…
Skaffar man djur - då har man också ansvaret för deras liv och välmåga!! Människans djur har ingen som helst makt att skydda sig själva, eller ta hand om sig själva, eller "lösa problem", när en människa väl har satt den i en bur.
De är utsatt, totalt UTSATTA!! Utsatta för människans … "godtycke".
Det är ju främst första bilden som upprör mig. En tid till med samma betingelser, så är han död… (han också, liksom den som "dog av värmeslag" - haha *cyniskt förbannad*)
Om du gulzebra tittar på skadornas art och allvar, kan du lätt se dominans- och rangordningen mellan dem. Vilket inte på något vis behöver sortera ut bättre eller sämre mushanar (!!) det är inget sätt att gå efter, men det kan var aintressant att se och veta och förstå.
Men det har vet du säkerligen redan.
Förresten: Heder till dig gulzebra, som räddat dessa möss från ett öde värre än döden!! (då döden till slut kommer som en befriare…)
Ååååååhhhhhhhh vad sånt här är sorgligt… mitt hjärta gråter när jag ser hur dessa möss har haft det (och jag gläds över att det är över nu).
Och mitt hjärta gråter över alla möss som fortfarande har "såhär" - dvs är utsatta för människors okunskap och godtycke och "skiter-väl-jag-i".
Vad Mus.iFokus behövs!!!!!!!!!!!! Som kunskapskälla och kunskapssspridare
Jo jag funderade lite över dominansen… Men jag har rätt dålig koll på sånt när det gäller möss.
Att den lilla vitingen inte är den mest dominante fattar nog vem som helst. Men av de andra två? Å ena sidan ser ju den bandade så fläckfri ut att han borde ha spöat upp den svarta utan att själv få stryk tillbaka. Å andra sidan är ju den svarta så tilltufsad så det kanske är han som bråkar och då mest med den lilla vita, och han blir således tovig av bråken.
Nä, jag vet inte. Har dålig koll på mushanars dominans… Vad tror du?
Gaah jag måste maila säljaren om åldern… Hon sa nåt om att de är gamla och inte lever så länge till, men mitt minne är kort >.<
När det gäller dominans bland revirhållande hanar, oavsett djurslag, brukar det gå till såhär:
Hanarna har sin uppgörelse en gång för alla i stort sett. Då ser de vem som är den starkaste, och denne blir då "ägare" till reviret.
Den andra ger sig!! Det är ingen mening med att stanna kvar och bli slagen gul och blå igen och igen och igen.
Han sticker!! Han drar!! Medan den andre står kvar vid "revirgränsen" och "hytter med näven" och skriker efter honom: "…och våga dig inte hit en gång till din lilla vidriga skit för då tänker jag göra mos av dig en gång för alla utan pardon!!!"
Och det är också precis vad den revirhållande hanen menar med hela sin själ och hela sitt hjärta! Det gäller att sätta sig i respekt medan betingelserna är på hans sida!
Den som är i underläge sticker. Här har han inget att hämta, han söker reda på ett annat område som han kan ta som sitt revir, antingen genom att jaga bort en svagare hane där, eller genom att det helt enkelt är ledigt.
Den starkaste hanen tar det bästa reviret, det som lockar mest honor, är bäst att föda upp barn i för kommande honor, där det finns bäst och mest föda, och så vidare.
Det här beteendet finns djupt rotat i hanarnas gener!! När betingelserna inte längre är sådana att det "fungerar" - då går det illa.
När människan sätter djur i bur, tar vi också bort livsviktiga betingelser och funktioner som evolutionen skapat för artens överlevnad. Det är "starka krafter" som vi slår ur spel.
Resultaten blir ofta den djupaste grymhet mot individerna.
Revirhållande hanar i bur, slåss på liv och död om reviret/buren. Den segrande hanen kräver att den som förlorat ska lämna buren!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
När den segrande hanen inte lyckas jaga bort den (eller de) andra, trots att de förlorat, är det mycket stressande för honom! Han får inte stryk, han klarar sig helskinnad, det är ingen som ger sig på honom.
Men psykiskt är det oerhört stressfullt, att förloraren fortsätter trotsa honom, trots att den andre gett sig, och ger sig, igen och igen och igen.
Vinnarmusen mår inte bra!!
Förlorarmusen mår givetvis ännu sämre. Den starkare klår upp hnom igen och igen, och säger NU sticker du härifrån jag DÖDAR DIG om du vågar fortsätta trotsa mig!!!
Vinnarmusen kanske inte kan döda den andra musen rent fysiskt, med fysisk våld - men den andre musen dör så småningom av skadorna, av brist på mat och vatten (nej, han tillåtis INTE äta eller dricka så länge han är kvar i fel revir)
Även om han lyckas få i sig lite mat, så får han aldrig någon mat-ro! Då slås hela metabolismen (ämnesomsättningen) i musen så småningom ut.
Även hjärtat tar styrk av att leva i denna ständiga stress.
När han äntligen dör, kan det vara en befrielse…
Att hålla djur i bur, utan kunskap om hur djur fungerar i det vilda, dvs naturligt, dvs drivna av sina gener - kan utan att man menar det (eller ens vet om det eller förstår det) bli rent djurplågeri.
KUNSKAP hos djurägaren, är våra husdjurs bästa vän. Kunskap.
(Hoppsan, titta! Det blev en artikel
)
Intressant är det ^^ Borde definitivt läsa på mer om etologi för möss :D
Så, om jag har fattat rätt - då är alltså Spott (den bandade hanen) den som ägde reviret i deras gamla bur medan de andra två fått stryk av honom?
Nu sitter de iaf i varsin bur allihop och får glatt ha ett varsitt revir 

Vad härligt att de mår bra nu! Tänk att det finns såna underbara människor som du, gulzebra! 
Kan meddela att minstingens sår fortfarande läker fint och snoppen börjar se bättre ut 
#49 "Så, om jag har fattat rätt - då är alltså Spott (den bandade hanen) den som ägde reviret i deras gamla bur medan de andra två fått stryk av honom?"
Nu kan jag faktiskt inte svara längre. Vet inte, med andra ord.
Klart verkar ju vara att Spott står högst i rang, och har undgått stryk av alla.
Hur sedan rangordning fungerar hos möss har jag inte den blekaste aning om.
Om det var höns, skulle de endast bry sig om den (möjligvis "de") som står närmast i rang - för det är de som är "hotfulla" för deras egen placering. De som står långt under, bryr de sig helt enkelt inte om! Det är de som står nära som behöver "kväsas" för att sitta kvar säkert på tronen.
Men höns är honor (inte hanar, som här) och de lever i/ska samsas i en flock, i en grupp. Här handlar det inte om att "samsas" utan om att få bort. Här är syftet att endast EN ska vara kvar i buren (dvs i det som är deras livsutrymme = revir.)
Jag kan inte möss tillräckligt mycket för att kunna ge något svar.
Black tan texel skulle jag säga att den första är. Ser ut som han har allvarligt skabbangrepp… är det sår i ansiktet?
Black tan och pinkeyed white hanen är dessutom geggiga i ögonen, vilket tyder på näringsbrist.
Berätta vad du gjort för dem och visa upp bilder på dem när de är "friska"…
Ser framför mig ett collage med före och efter…hihi
Oh, texel till och med :D Var drar man gränsen för texel och astrex förresten?
Nope, inga sår alls. Har suttit och blåst och grejat men hittar ingenting sånt. Bara lite kala fläckar, det är allt >.> De ska behandlas för skabb ändå dock, har fått in skabb bland råttorna så alla råttor och möss kommer behandlas med Stronghold :)
Geggan i ögonen har jag missat helt
Tja… De sitter i olika burar och får ha det lugnt och skönt utan andra pojkar helt enkelt. Pysslar om de, kollar igenom så gott det går (den bandade är livrädd och vägrar gå med på hantering, de andra två däremot är hur goa som helst), försöker få den bandade att lita på mig. Och matar och vattnar och rengör burar förstås :P
Såret på Albins (vitingen) rygg är nästan helt läkt för övrigt. Helt sjukt vilket bra läkkött, om man ändå kunde ha så bra själv! Och snoppen ser mycket bättre ut
Pälsen antar jag att det tar mer tid för? Hur lång tid brukar det ta för muspäls att växa ut? Han är för övrigt väldigt liten i kroppen (dock inte mager, utan bara småväxt), antar att det är näringsbristen som orsakat det? Tom öronen är små, han har råttöron x)
Självklart kommer det bilder 

Texel är en så långhårig som möjligt med mycket krull och Astrex är en korthårig med mycket krull. Du kan gå in på www.svemus.org för att kolla exakt. Det är under Standard.
Ja, gegga och gegga… ögonen ser/såg grumliga och lite guckiga ut… ett tecken på ohälsa… men det kan ju repa sig när de får lugn och ro…
pälsen på rumpan… mja, huden är nog så skadad att han kommer att ha en kal fläck där tyvärr. när hanar tvingas att bo ihop längre tid och biter och biter på samma ställe brukar hårsäckarna förstöras…
varifrån kommer de ursprungligen?
skulle vara så skoj om du kunde planera att ställa ut de lugna och snälla mössen du har 1 november… nyfiken på dina musisar.
#55: Jo den biten känner jag till, men var drar man gränsen? ^^
#56: Oh ok ^^
Ingen aning, har inte tänkt på att fråga det. Satsar min högra arm på att de är zoomöss eller så :P Ska maila säljaren och fråga :)
Oh blir det utställning :D Får se om jag kan ^^ Har inte råd med flera tågresor per månad och hoppades på att kanske kunna åka ner på friskkontrollant/domarsekreterarkursen SRS ska ha, har för mig att den var i november? Oh well, får se hur det blir. Ner till Stockholm blir det iaf, jag och min ledsagare har diskuterat lite om ifall vi kanske ska åka ner i november :)

Det är ju i Eskilstuna också. Jag bor där. Men jag kan ingenting om möss :(
Mvh Vinetta
#57 SRS kurs är samma datum… samma dag… MEN om du ändå ska åka t 08 och gå på kursen kan du ju ställa ut möss… du behöver enbart lämna in mössen o sen hämta dem + dina priser om du inte har tid att närvara!
#58: Mössen har redan fått nytt hem här hos mig :)
#59: Oh… Så pass! Ja då kanske jag ställer ut då då
Får se om det funkar med tiderna bara ^^
#60 visst är det finurligt! men du går ju miste om mycket… främst alla trevliga musfolk som kommer att fika, skratta, köpa lotter, byta möss osv sedan alla marsvin som samtidigt kommer att vara på Kallhäll och då även trevliga marsvinsmänniskor…
Hur länge håller det på ungefär? Kursen avslutas ju vid 15 om jag inte minns fel, kanske hinner en stund iaf
Om jag nu ska på kursen öht. Men jag hoppas på det, alltid finns det nåt man kan lära sig ^^
I övrigt så BLÄ för att saker alltid ska överlappa varann >.<
Och gaah, marsvin… Jag har ju marsvin. De vore roliga att testa ställa ut också. Har ställt ut marsvin förut och det var skitkul :D Fast där måste man ju vara med och gå fram med de till domaren… Å andra sidan är det bra för jag skulle inte vilja missa när Örjan smörar in sig hos domaren och domaren tappar huvudet av förtjusning över min pälsk 
aha… mus-o-marsvinsutställningen håller på att vinna över råttfriskkontrollantkursen…hihi
Mjä… Mina marsvin ska omplaceras ändå (lååång historia) så det känns inte riktigt lönt att anmäla de. Och så måste jag bli medlem i SMF då, för jag har redan ställt ut utan att vara medlem… En gång mer än man får tom
Men att öht gå dit och titta, yes please! Det finns ju så många fina färger och hårlag… Som peruan, min favorit, helt underbar. De MÅSTE man ju bara glo en massa på! Mina peruaner går inte att glo på för de är nerklippta och ser mest ut som sjukt dåliga virvlar
Och alla shelties… Och merino, och alpaca… och alla andra långhår, gaah! För att inte tala om små söta klumptrynen! Jag kommer ju vilja kidnappa allihop om jag går dit
Det är visserligen samma sak med mössen när det kommer till kidnappningsobjekt antar jag, men det gör liksom ingenting för de tar inte lika stor plats 
Oh justja, innan jag glömmer det - grabbarna är från zooaffär, helt okänd bakgrund :)