Mus iFokus

Mus

Etikettfikarummet-otypiskt
Läst 1037 ggr
reverse
0

Agh! Impulsköp

Nu får ni inte slå mig. Flört Jag köpte en mus från djuraffären idag. Något annat hade varit omöjligt. Hon var så otroligt fin, har aldrig sett en sådan mus bland zoomöss förut (de var alla inköpta från grossist) - foxmage till råga på allt. I djuraffären var det förstås ett himla liv, så jag kunde inte höra om hon rosslade eller något, men ögonen var klara, pälsen tät och slät och överhuvudtaget såg hon välmående ut, pigg och vaken. Dessutom vibrerar tassarna som en större trollslända när hon sitter i handen och hon praktiskt taget vrider huvudet ur led om jag kliar henne på kinden, som en liten katt. Jag ser detta som ganska positiva saker, med tanke på att hon trots allt är ohanterad. Skrattande Nyfiken på handen och allt jag gör, men lite skrajsen om man tränger sig på än. Glufsade i sig ärtor och majs utan att tveka.

Min enda oro nu är att hon visar sig ha Rossel eller något annat skräp från djuraffären. =(

//Lina

MoaL
0

Det är väl ändå många som köper möss från djuraffären om det är fina möss. :) Jag säger då bara lycka till och ha det så roligt med din fina lilla mus. Superkul att du fann en sådan liten stjärna. :)

Tänk bara på att sätta henne i karantän så att hon inte smittar några andra möss/råttor med löss eller skabb om något sådant skulle visa sig. Hade jag varit du så hade jag "av-ohyrat" henne på en gång, men då har jag också alltid tillgång till bimectin. :)

När kommer bilder? ;)

Mvh,
Moa

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Mymlan
0

Färg? bild vill vi se

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

reverse
0

#1 Jodå, jag har kollen. Hon är isolerad. Inte för att det finns några andra möss att sätta ihop henne med än förstås till att börja med. Flört

Nä, nåt bimectin har jag sannerligen inte alltid tillgång till! Var får ni andra tag på er "stash" av mediciner egentligen? "Vad är hemligheten mamma?" Veterinären vet vem jag är vid det här laget och vill ändå inte lita på att jag är lika bra som honom på att diagnostisera mössen. Ringer jag och säger att jag behöver tex en omgång baytril igen, så måste jag likväl släpa ned djuren på en undersökning där de ändå alltid säger att "ja, det är ju aldrig lätt att veta med möss" och skriver ut baytril. 400 för undersökningen, 350 för medicinen etc etc… Jag vill gå direkt på medicinen. Jag kanske har en osympatisk (och dyr??) vet? Tungan ute

//Lina

Nattskjorta
0

Visst är det underbart när man blir så där blixt kär det var precis så det var med Leif…. Skrattande

reverse
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En bild, men suddig. Hon for runt hela tiden och ljuset var dåligt. Får försöka igen under bättre ljusförhållanden. Ja, vad ska man tro? Beige? Coffee, nougat?

//Lina

Elyria
0

Grattis och lycka till! Jättesöt mus.

amaira
0

Ha! Det där impulsköpet hade jag också gjort om jag fått chansen!!!!

Grattis!!

Coffee är mörkare, beige vill jag ha till en annan färg, blir alltså bara nougat kvar. Nougat/fox. (gissar jag på)

Ljuvlig färg!!! Och hon verkar ha ett ljuvligt temperament, efter vad du beskrivit. Kan verkligen bara säga Grattis, en gång till!! Kyss

#3. "Veterinären vet vem jag är vid det här laget och vill ändå inte lita på att…"

Det handlar inte om det! Det handlar om lagen! Den är hård och de vetrinärer som inte följer den, kan råka riktigt illa ut!

Det är numera förbjudet i lag för veterinärer att skriva ut receptbelagd medicin utan att först undersökt djuret i fråga. Än mindre att skriva ut receptbelagd medicin "för framtida bruk" och låta djurägaren själv avgöra när det behövs.

Det har inte det minsta att göra med om djurägaren är kapabel till detta eller inte. Inte ens stora etablerade respekterade erfarna djuruppfödare får medicin utskrivet "i förväg". Inte ens godkända viltrehabiliterare får det!!!

Jag skulle tro att det finns många olika orsaker till det. Inte bara felbedömningar utan även risken för resistens bland bakterier, osv, osv. Det finns så många aspekter när man medicinbehandlar djur (och människor). Vi djurägare/uppfödare är kanske duktiga på att diagnosticera de vanligaste sjukdomarna efter ett tag med ett antal års erfarenhet. Men de andra aspekterna har vi faktiskt mindre koll på.

reverse
0

#7 Äsch, nog mest min lilla yrkesstolthet som klagade. Tungan ute Eftersom jag är djurvårdare i botten… Jag vet att man måste komma dit först, men ja, det är mest lite frustrerande. Obestämd

Ja, hon är lugn för att vara ohanterad zoomus. Har ju förstås ingen aning om hon bitit folk tidigare eller så, men inte mig i alla fall. Sitter alldeles stilla i handen. De hade många fina möss på djuraffären den här gången! Fanns en hane också i andra buren, som hade ungefär samma färg som den här lilla, men oooh så de stank! Skrikandes Och en black/fox tyckte jag mig se också. Blev mycket förvånad när jag klev in där, för vanligtvis har jag bara hittat rödögda vita, alternativt fläckiga hos dem.

//Lina

axilur
0

Vilken djuraffär är det?

/Anneli

reverse
0

Lite bättre ljus idag i alla fall… Vill inte fotografera med blixt.

//Lina

reverse
0

Lite gulligt vitluddig bakom öronen. Flört

//Lina

reverse
0

- Hmm, vad är det du gör för något? ¤BONK¤

//Lina

[Thiah]
0

ohhh va söt hon är revrese :D

reverse
0

Putseliputs

//Lina

reverse
0

Lagt sig till rätta i handen.

//Lina

Grodan
0

Vad kul att du är musägare igen reverse! Förstår att du inte kunde låta bli henne, då hon ju är av den variant du gillar.

Jag skulle säga Beige el Coffee. Vet inte hur vi gjorde med dessa färger i Standarden… De är inte inlagda, men domarrådet tog upp dem och styrelsen godkände dem…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

reverse
0

Jo, jag kunde inte låta henne passera faktiskt… Men jag är skeptisk till zoomöss… Inte nödvändigtvis för att de är grossistuppfödda, utan mer på själva djurhållningen av dem, vilket innebär att de ofta är/blir sjuka av olika allvarlighetsgrad bland alla andra gnagare där, växer dåligt osv… Tycker mig höra att hon låter lite "snorig" nu. Inget som syns, men det låter ibland och har sett henne nysa ett par gånger. Annars pigg och klar. Ärtor och annan nyttig mat plus echinagard ett par dagar, annars bär det av till vetten… Det är just den chansningen man tar som jag inte gillar och inte vill ta egentligen. (Ok, även en uppfödare kan råka sälja ett sjukt djur, men risken är mindre..) Egentligen kan jag ju återlämna henne när de sålt mig ett sjukt djur, men det vill jag ju inte, hon är gôrgôllig jô. Kyss Nu får vi försöka ta oss igenom detta och jag hoppas hon tillfrisknar.

//Lina

reverse
0

Meh, dubbelpost…

//Lina

reverse
0

Nu har vi fått tid hos vet:en på tisdag. Den lilla nyser fortfarande, så jag ville inte vänta längre. Hoppas en liten medicinkur får bukt på det hela så hon blir frisk!

//Lina

GucciDior
0

Då får hon krya på sig då! Hoppas hon blir frisk nu.. Jättefin mus!

Nattskjorta
0

Jättesöt Skrattande

Okay
0

vad kul att det är fler än jag som har gjort impulsköp.
Jag hittade på djurmagasinet i Mora skit fina möss sm jag köpte (2st) cream och Poppcorn men sen blev tyvärr Crea,m som jag gillade mest, sjuk med rossleljud, hon åt inte och hon bar hängde och nös komemr inte ihåg vad sjukdommen hette. Så jag åkte tillbaka med henne efetr ett samtal och fick så en ny, Saga. Sen efter några veckor följde jag emd en kompis in till mora igen och då hade dom en ensam mus i buren så jag tyckte synd om henne och köpte henne, Lillan blav namnet. Sen blev Saga sjuk, samma sjukdom som Cream. Så gick till djurhuset i skolan som tog bort henne. Sen köpte jag en ny av skolan vid namn Doris som jag gillade. Sen blev Poppcorn knäpp och börade bita ihjäl dom andra (dom verlevde) och gav dom ingen mat eller liknande (poppcorn blev smäll fet) så hon gav jag bort som avelshona till skolan sen blev doris sjuk så då bestämmde jag mig att det lika gärna var bäst att ta bort dom båda och så gav jag upp mina möss och skaffade 2 friska dvärghamstrar som idag är 4a -.-' xD

Ingen solskens historia men men :P

reverse
0

Sådär, då var baytril-kuren igång!

//Lina

reverse
0

Hmm, tycker mig inte märka någon som helst skillnad än så länge. Varken bättre eller sämre. Möjligtvis lite piggare..

//Lina

reverse
0

Hehe, gissa vem som visade sig vara dräktig. ;P Hoppas ungarna inte påverkades av medicineringen. Då syntes ju inget på magen. Hon måste ha blivit dräktig typ samma dag jag köpte henne, för i sådana fall har hon gått dräktig 24 dagar. Hanen jag köpte från samma affär har ju inte varit här tillräckligt länge för att man ska kunna misstänka en rymning eller så. Obestämd

9 små bebbs tror jag det blev, räknade lite snabbt häromdagen.

//Lina

Okay
0

men shit xD inte ofta det händer?

men hur mår hon nu då?

hur går det med ungarna? och vi vill se bilder xD Iaf jag :P

reverse
0

Äsch, än är ungarna bara små rosa klumpar ju, inget sött att ta kort på. ;P Vi väntar tills det är lite päls! Hon sköter om dem exemplariskt so far! Men jag får vara och rota och peta, med mors vakande öga i närheten.

//Lina

Grodan
0

haha… rätt åt dig… impulsköpa möss sådär…

klart du skall få en oönskad kull också…

Tungan ute

reverse
0

Haha, det är sådant man får räkna med. Flört

//Lina

Grodan
0

erkänn du är överlycklig

reverse
0

Ganska. Oskyldig

//Lina

Grodan
0

hehe… livets lycka är ju musbebbs… känns heltomt här nu när jag inte har något musbarnspip nånstans…