Parningsfrågor
Vid parning.
När man sätter ihop de, ska honan flytta över till hanen eller ska de båda flytta tillsammans i en annan bur? Och hur länge bör honan bo hos hanen?
Finns det risk att de andra tjejerna skadar hennes ungar sen eller brukar sådant gå bra? Hade musungar för länge sen och det gick iof jättebra med den andra honan, men för att vara säker…
Har läst artikeln om musavel, och antecknat det viktigaste så allt det hänger jag med på. Det är bara det här med "boendet" av honan och hanen som inte står och som jag vill veta för at göra det bästa av situationen.
Jag .. har gjort så här:
Sätter ihop hona o hane i en ny bur, o låter dom bo tillsammans till dag 19 .. sedan tar jag ut hanen .. o honan får i lugn o ro, fixa o boa me boet innan bäbisarna kommer ..
#1 Låter du henne bop ensam sedan tills ungarna vuxit upp eller släpper du ner de andra honorna också?
#1 min levde med hanen i 3-5 dagar (minns inte men det var superkort) då hennes syster var ensam hemma(och blev lite kinkig och jag orolig för henne). Sedan fick tjejerna bo ihop under hela tiden…. =D

Vad jag förstått så brukar det inte vara några problem att ha de andra honorna inne hos mushonan när hon ska föda upp sina bebisar. Men jag är inte rätt person att svara! Kan tänka mig att det är individuellt från mus till mus och att uppfödare gör olika men det vanligaste är väl att man gör som Pimu och särar på honan och hanen i skaplig tid och låter honan bo själv med sina bebbar, eller?
När man introducerar möss så är det alltid bra om de får komma till en neutral plats. Alltså att honan och hanen flyttar in i en ny, städad bur där ingen av dem varit. Men det beror också på individerna och hur väl de klarar introduktioner.
Älskar mina stora små vänner..

I många fall när det gäller djur så ska honan flyttas över till hanen, med tanke på att han ska känna sig säker i situationen, manlig, tuff, typ så han känner att honorna är hans och att han är kungen. Honor som kommer till en hanes revir är i regel heller inte lika sura då de blir i underläge med tanke på att de är i en hanes revir.
Det är vad jag snappat upp på etologilektionerna och djurhållning i park.

Ah, bra tips.

#5 Ja, du ser.. Så kan det nog också vara.. Vad säger de lärda om detta?
Jag skulle tro att det bästa är om det går att bara tuta ihop dem utan problem. Ett tydligt tecken på att de klarar introduktioner bra och alltså borde lämpa sig bra som föräldrar.
Men nu när jag tänker efter.. Så brukar uppfödarna prata om att de har satt in den och den honan till den och den hanen. Så det stämmer nog som du säger. Att man sätter in honan hos hanen i hans bur.
Älskar mina stora små vänner..
Jag gör såhär:
- Sätter ihop honan och hanen och låter dem bo tillsammans tills jag ser att honan är dräktig.
- Särar paret och låter honan flytta till egen bur, alt bo kvar om hanen flyttar hem till sin hanflock.
- Låter honan bo själv och föda upp sina ungar själv. Detta för att jag vill ha full koll över kullen och inte riskera någonting.
- När ungarna är 4-5 v särar jag dem könvis. Hanar kan få flytta in till sin far. Modern och honorna kan få bo kvar tillsammans ett tag.
- När honorna är 6-8 v sätter jag ihop dem med andra honor.
Ungefär så brukar det gå till. Dock är det olika. Det som är lika är att jag ALDRIG har två honor som samsas om ungar eller flera dräktiga honor i en bur. En gång gjort det och aldrig mer - en av honorna blev nämligen galen och bet ihjäl alla ungar utom sina egna… (visst det var länge sedan, men ändå, det var en blodig slakt och upplevelse)
Jag låter honan och hanen först träffas i min hand, det kan räcka med en minut faktiskt, bara så de hinner få en uppfattning om vem den andra är, i alla fall könet. 
Sedan släpper jag ner båda i hanens bur, behöver inte göra rent heller, det spelar ingen roll.
Hur länge hon går kvar är lite olika, men oftast tills jag ser att det är en mage på gång. Dvs det är ungefär en vecka kvar till födseln.
Då sätter jag tillbaka honan till sina tjejkompisar. Jag försöker att alltid ha minst en "moster" (kallar jag hjälphonan) till hjälp, sällskap och avlastning.
Tycker att mamman har rätt till "vuxen-sällskap", det är inte alltid lätt att bara behöva umgås med sina barn (vet av egen erfarenhet
) det kan vara ganska krävande och ta mer än det ger att inte ha "en jämlike" att slappna av med.
Men även "Moster" får en uppgift i livet, som hon tar med stort allvar och som ger mening åt ett instängt burliv.
Har aldrig hittills hänt, att någon "Moster" skadat ungarna. Inte ens när det varit många mostrar i buren.
Enda nackdelen kan vara fodret. Mamman behöver mycket och näringsrik mat, ofta även fetare. Moster kanske bara "blir fet" av samma foderstat.
En gång har jag haft två honor ihop som båda haft ungar. Det var inte heller det några problem, men inget roligt för mig. Så så vill jag inte ha det.
I mina kullar vill jag ha många ungar - fåföderskor tar jag bort ur min avel. Det har oftast något genetiskt fel. Missbildad livmoder till exempel. Om jag sedan avlar vidare på såna, med den ganska höga nivå av inavel som jag har, får jag snart sterila möss.
Jag vill ha genetiskt friska möss! Och inte heller avlar jag på möss som inte tar bra hand om sina egna eller andras ungar!! Eller honor som anfaller mig när de har ungar.
Jag är ganska hård i mina urval, märker jag när jag skriver här… 
Glömde eller orkade inte skriva om fodret - att jag vill ha full koll på att honan och ungarna får all nyttig mat för sig själva, att jag kan gärna sticker till moder med ungar extra gobitar (som det inte alltid finns så mkt av att det räcker till alla) några gånger per dag.
Vad gäller avelsetik vad man ska avla på för djur så är det kanske lämpligt att ta det i en annan tråd.
Okej! Jobbigt när alla säger olika vad gäller buren, men jag kommer förmodligen lägga de i en annan, ny bur och låta honan bo kvar där sen. Tack för alla svar! :D
ja, det förståss… fast det vi nog är enade om är att honan ska flytta in till hanen… jag gör ju så i de flesta fall, eller sätter ihop dem i en ny bur (om hanen bor i hanflock, vilket de flesta ju gör här)