Att diskutera annonser
Jag har tänkt lite på det här med att kritisera annonser utifrån. Risken finns alltid att annonsören hittar forumet och då är det bra om det inte står några personliga påhopp i tråden utan endast kritik/synpunkter på annonsen och sakfrågan.
Mitt tips är att man:
1. Håller sig till att diskutera annonsen och inte personen/uppfödningen i fråga och att man utelämnar namn!
3. Försöker att kontakta annonsörer som missköter djur istället för att bara diskutera här och påpeka på ett vänligt men sakligt sätt. Diskussioner är förstås också viktiga! :) Men tyvärr gör de inte mkt nytta för de utsatta djuren.
Rent konkret så ligger steget till personangrepp väldigt nära och det är inte tillåtet! Jag vill i allra största mån försöka motverka sådant. Finns det ingen länk i tråden så är det ju fritt fram att skriva och häva ur sig i princip vad man vill! (förutom svordomar då, det är inte heller tillåtet) :P
Men jag vet också att det inte är något problem på detta humana forum! :) Ville bara göra er uppmärksamma på mina funderingar och på att såna trådar kan skapa problem. Diskutera gärna i den här tråden! (detta är alltså mina funderingar som medlem, ej som medarbetare)
Vill också tillägga att det är underbart att ni bryr er om djuren!
Älskar mina stora små vänner..
Du skriver klokt, förstås, som vanligt. 
Och jag är rädd att jag har lite för lätt att börja "gapa och skrika" (Elins ord, som jag gillar grymt
)
Har varit inne och ändrat lite i det jag skrivit. Försöker tagga ner lite.
Vi vill ju ha ett BRA forum, det har du så rätt i. Och vi har möjligheten att ha det också!! Vi är ju faktiskt kloka här!! 

Instämmer.

Å, vad skönt att ni håller med mig!
Ja, visst kan jag också börja gapa och skrika! Det händer ofta. Men jag är dessvärre IRL än på forumet! :P
Mja, jag har blandade åsikter faktiskt. Tycker nog att en offentlig annons trots allt är en offentlig annons och den kan diskuteras offentligt.
Givetvis kan man även kontakta annonsören och säga att en diskussion om dennes annons finns på sajten el dyl. Samt även påpeka vad som inte är speciellt bra med annonsen - det som orsakar debatt/diskussion. Dock tror jag att det i de flesta fall brukar ske - ia f här på mus-ifokus.
Däremot att diskutera enskilda personer eller uppfödningar öppet är ju lagvidrigt så sådant får vi ju inte pyssla med, men vad jag vet har vi inte pysslat med sådant här, än…

Men var går egentligen gränsen? När är det en diskussion om en annons/sakfråga och när diskuterar man personen/uppfödingen?
Jag såg en koppling från ett annat forum och ville ta upp det innan det händer så att alla tänker på att vara lite försiktiga! :) Alltså, att skilja på sak och person. Det finns inga tydliga regler ang. sånt här. Gränsen är som sagt hårfin. Alla är jätteduktiga här inne. Men det skadar inte att ha det i åtanke. Sunt förnuft, som sagt! :)
Det man inte vet mår man inte dåligt av
Nä men alltså… Om en person lägger ut en annons för allmän beskådan så får personen räkna med att folk kan reagera precis som vid all annan publicering. Om personen lägger ut sitt namn så får personen skylla sig själv, personen kan trots allt välja att vara anonym. När man diskuterar en annons behöver man ju dessutom inte nämna personens namn, och personen som lagt ut annonsen kan alltid ta bort den.
Personligen ser jag gärna att man får diskutera annonser, och även länka till annonsen ifråga. Hur ska den som vill annars kunna maila annonsören när det ser fel ut? Förutom om man pm:ar trådskaparen om annonsens adress då men det blir lätt omständigt… Människor är för bekväma av sig. "Nån annan mailar säkert" liksom. Och tja, ska jag vara helt ärlig så skiter jag faktiskt i om folk tar illa upp när man kritiserar deras djurhållning hur öppet det än är, för det är djuren som missköts som är viktigast… Taskigt men sant :P
Samtidigt finns det ju flera fall där annonsdiskussioner leder till att djuren flyttar. Jag vet inte hur vanligt det är här på mus men på råttor har jag sett det flera gånger. Winwin-situation… Och tja, kan de djur som missköts få det bättre så är det värt allt eventuellt tjafs, förtal och allt vad det är.
Och slutligen - ska man få kritisera andra saker? Faktasidor, böcker osv? Ta tex en faktasida som innehåller en massa fel - "en mus ska bo i en glasskartong, den får inte ha lufthål för då kan musen smita. Musen ska bara äta ost och kan inte tas ut för då kan den rymma och tugga sönder kablar och så brinner hela huset ner och omgivningen blir sjuka av att musen bär på sjukdomar" - kasst exempel men ja… Det sitter ju en livs levande person bakom en sån sida också…
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Det är sant, gulzebra. Fasiken vad svårt det är att dra en gräns, alltså!
Ja, jag vet inte riktigt vad jag ska tycka egentligen. Huvudsaken är att vi håller allt på en god nivå(inte som det har blivit på andra forum). Det har ju inte varit några problem hittills. Det var mest en tanke jag hade. Sen om det blev rätt i slutändan vet jag faktiskt inte! :P
Jag tror jag redigerar bort det där med att inte länka.. Men huvudsaken är att ni förstår vad jag menar.
OM man nu har lust att diskutera en person/uppfödning så bör man alltså inte länka eller nämna personers namn. Men annonsen i sig bör man ju förstås kunna diskutera när man länkar. Det är egentligen inte det jag är orolig över utan som sagt att personer/uppfödningar ska bli uthängda så att det blir tjafs även på den här sidan. Men det är vad jag tycker. Viktigt att betona! :)
Att diskutera personer/enskilda uppfödare är solklart förtal enligt lag sålänge det inte är offentliga personer, så jag tror inte det är så mycket att oroa sig för faktiskt. Bara att radera såna inlägg om de dyker upp :P Var man nu drar gränsen för när man är en offentlig person och inte då, men jag tvivlar på att det kommer dyka upp nåt tillfälle när vi absolut måste diskutera Britney Spears eller Reinfeldts mushållning om man säger så 
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Du har så skön inställning. Plötsligt blev allt så enkelt! :)
Ärligt så vet nog både du och jag Terato vart gränsen går. När vi känner att folk smutskastar varandra eller andra genom forumet så sätter vi nog rätt snabbt stopp för det.
Och om det är något olämligt inlägg vi missar kan jag lova att vi får pm om det - hittills har det varit så och jag tror det kommer att fortsätta så länge vi musfolk är fredliga och glada människor.
#9: Det är ingen idé att göra det svårare än det egentligen är ;)

Ja, förmodligen är det så! :)
För att göra hela diskussionen lite enklare
så tycker jag också att det är okej som det är nu - när jag taggar ner lite…
Det är ju det som blir fel, det går att "lugna ner sig" lite, och föra en mer saklig debatt.
Och Grodan … du såg nog aldrig "mitt utbrott" … 
nä, det måste jag missat, eller så är jag så van… hehe… berätta… vart?

Men vadå Amaira, jag riktade inte alls det åt dig! Tycker inte att ditt "utbrott" var personligt riktat. Anledningen till tråden var en annan annons på ett annat forum som spårade ur. Därför ville jag uppmärksamma det här!