Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 724 ggr
Nikka
0

Lös i magen?

En av mina möss är typ lös i magen. Bajset är inte fasta kluttar utan det kletar och blir som kladdiga fläckar i buren…
Tips på vad som kan vara fel och vad man kan göra åt saken?

Nikka
0

putt

Grodan
0

Det kan ju vara något tillfälligt, typ stress eller något hon ätit (pumpafrö kan de t ex bli lösa i magen av). Om maten som ev utlöst det finns kvar i buren bör du ta bort den. Vänta lite och se om det går över, om inte bör du mata med sådant som även vi äter när vi är lösa i magen. Man förlorar mkt vätska så vätskeersättning (kokt vatten med lite salt och socker samt gärna mineraler) kan behövas.

För att bedöma hur allvarligt de är för just den här musen behöver du titta på allmänkonditionen. Päls förlorar glans, raggen reser sig och ögonen smalnar och blir kladdig när musen förlorat för mkt energi, vätska och mår dåligt. Den blir även kall…

Dock behöver det kanske inte vara någon fara om de andra tjejerna mår bra.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Nikka
0

Grejjen är att hon förtillfället bor ensam nu, eftersom hon inte är trevlig mot de andra tjejerna. Så det kan ju bero på stress, inte omöjligt… men jag vill inte släppa ner henne med de andra om hon inte slutar jaga och "rida" de. Det ända mina andra tjejer gör är att ligga och trycka i mushuset när hon är där.
Jag vet allvarligt talat inte vad jag ska göra… vill inte att mina tjejer ska svälta ihäl eller törsta ihjäl pga. att de blir ivägjagade såfort de kommer fram. Men samtidigt vill jag inte att den nya ska gå ensam….
God, va ska jag göra!?