Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 609 ggr
Nikka
0

Otäck händelse!

Igår natt när jag låg och halvsov hörde jag något från musburen (är ganska lättväckt och rätt nojjig av mig, kollar efter så fort jag hör något konstigt) och upptäckte att en av mina möss hände upp och ner i en av grenarna. Efter ett misslyckat försök att greppa något så ramlade hon ner, och det var inte alls högt, ca 15 cm kanske. När hon hade ramlat ner låg hon på sidan och såg förlamad ut i bakdelen, hon ålade sig men kom knappt nån vart. Jag blev livrädd och tog upp henne i handen. Hon rörde lite på sig då men var rätt chockad. Kollade om hon hade brutit något men såg inget. Efter en stund släppte jag ner henne i mushuset för att låta henne vila och ta det lugnt, och släckte lampan. Lite senare sen tände jag lampan igen och då hade hon tagit sig ut och satt och åt. Vilken lättnad! Dock såg det ut som hon haltade lite, men idag är det bra vad jag sett. Men jag kan lova att jag blev rädd! Klockan var 2 på natten och jag visste inte vad jag skulle göra. Som tur var gick det bra, undrar bara hur det kunde gå så illa från ett litet fall från en gren… knäppa mus :P

Grodan
0

Möss o råttor kan ju också ramla och slå sig. De blir lite omtöcknade och chockade, dock går det ju över.

Det är inte ovanligt att man råkar trampa på en råtta när de är lösa och springer på golvet. De kan bli chockade och helt apatiska i flera minuter. Värme och lugn och ro och de är sedan bäk inn bissniss

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

amaira
0

Låter mysko tycker jag. Eftersom hon hämtade sig så snabbt, var det nog så som du säger. Annars tänker jag att hon "råkade ut" för något, typ stroke eller nåt. Vilket fick henne att först tappa balansen och sedan taget. Alltså, att förlamingen kom före fallet.

Visst, även möss kan falla och slå sig, men 15 cm …

Vill inte göra dig upprörd, är "bara" sånt som jag har varit med om själv. (med djur alltså, inte personligen Tungan ute)

Håll ett öga på henne. Men det är säkert inga problem.

Grodan
0

Jag tycker det låter som om honan fastnat i grenen på något sätt - varför skulle den annars pipa? - och kanske sträckte sig lite…

Har märkt att möss är ganska känsliga för att fastna, de får så lätt panik då, och jag antar att det är en naturlig instinkt…

Nikka
0

Hon pep aldrig vad jag hörde :S Vaknade mest av att det lät lite annorlunda än vad det brukar göra när de klättrar.
Hon mår hursomhelst bra idag, så det var inge allvarligt :) Glad för det!

Grodan
0

hm… okey… du sover nog på nålar du… Tungan ute

Nikka
0

Jag gör visst det! Allvarligt talat så är mössen de första som åker ut från mitt sovrum när jag flyttar ut (bor hemma fortfarande *lalal*) för jag väcks hela tiden, flera gånger per natt när de tuggar på grenar och klättrar i gallret och gud vet vad. Inte roligt ;) Och mina päron tycker att de luktar så mycket så att flytta ut de i ett anant rum nu kommer inte på tal om att göra :/

Stephanie
0

Jag brukar säga att jag inte skulle bli det minsta förvånad om flera av mina råttor dog av invärtes blödningar som dom håller på och slänger sig från hyllor! Har en tjej som har en minst sagt udda teknik när hon ska ta sig ner från buren - hon klättrar ner till kanten på övre luckan, klättrar med rumpan neråt, sen hänger hon sig i framtassarna… Och släpper!! Det är ju ändå mer än en halvmeter ner liksom Tungan ute Men men, är det så hon vill göra så…

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal