Mus iFokus

Mus

Etiketterköpessäljefterlysningauktioner
Läst 474 ggr
AmadeusJulius
0

Mushanar bortskänkes!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Vi har tre små muspojkar som vi vill skänka bort.

De är alldeles snart könsmoga, därför börjar det bli bråttom.

Det är en helvit, en helsvart och en gråbrun.

Vi hade gärna haft dem kvar, men vi har inte utrymme nog för en till bur.

Här kommer en bild på den gråbruna.

AmadeusJulius
0

Här kommer en bild på den svarta.

AmadeusJulius
0

Och här kommer en bild på den vita.

hus-musen
0

vart finns de nånstans då?? vad följer med? hur är de  hantera?? kan du inte berätta lite mera om sötnötterna=)

Qui dormit, non peccat

AmadeusJulius
0

de finns i nacka. de är som små musungar är mest, spralliga och nyfikna :) men vi har hållt på mycket med dem, så de är ganska tama.

anledningen till att vi skänker bort dem, är att vi inte har plats och saker till dem. vi har redan en bur, men den har vi till de möss vi ska ha kvar. så ingenting följer med tyvärr. det var en oväntad graviditet, hon var gravid när vi köpte henne vilket vi inte visste om.

AmadeusJulius
0

Mössen finns i Finntorp, 5 minuter från Slussen.

Men vi är givetvis berädda att åka en liten bit för att lämna mössen, då vi är väldigt måna om att de får ett bra nytt hem :)

hus-musen
0

går de ihop tillsammans eller slåss de?? är ev intesserad beroende på vad min sambo säger=)

Qui dormit, non peccat

AmadeusJulius
0

de fyller tre veckor imorrn, och de har inte slagits något ännu iaf :)

Muszimba
0

Tänk bara att de inte bör vara under 4 veckor när de säras från sin mamma.

AmadeusJulius
0

Men är det inte så att de är könsmogna redan vid tre veckors ålder?

Vi vill ju inte riskera att det ska bli ännu fler musungar…

Elviran
0

hej, jag har två mushonor, men jag vill ha nån till. SÅ jag funderade på om jag skulle skaffa hane också. Jag kan ta två eller en. Den första där, den som ser gråblå ut är jag intresserad av :) MVH Louise (med Bianca och Elvira)

kent
0

hej.jag vill gerne ha dom. en två eller tre spelar ingen roll jag har plats för dom. vi bor i tyresö . jag kan komme till nacka och hämta dom om du vill eller så kommer du till tyresö med dom. då kan vi ta en fika oxå.

Druke
0

Man kan ju inte avgöra om de går bra ihop eller om de slåss innan de har blivt könsmogna. Det är ju först då som de börjar hävda sitt revir.  

Då de inte bör skiljas från sin mamma först de är 4-5 veckor gamla så är det ju knappst troligt att de är könsmogna då. Jag vet inte, men jag skulle tippa på att de blir det vid 7-8 veckors ålder?  Men det är bara ett antagande från min sida. Jag vet att de blir det ganska fort efter att man har fått hem dem i alla fall (om de är 4-5 veckor när man skaffar dem).

Någon som vet kan ju svara på det ^^

Terato
0

Mös blir könsmogna vid 4-5 veckors ålder. Det är därför man särar på honor och hanar då. Det är väldigt viktigt att man inte särar på dem för sent eftersom de då kan para sig med både mamma och systrar!

Hanar som inte är temperamentsavlade börjar slåss vid den åldern, alltså när de blir könsmogna. Vissa hanar kan dock fortsätta leva ihop eller tillsammans med sin pappa. (i vissa fall förstås även obesläktade hanar men det är mera sällsynt) Hanar som inte kan bo ihop kan ibland träffas fredligt på neutral mark och vara näjda och glada med det. Vissa hanar kan bo ihop en månad, två månader, ett halvår eller hela livet! Det beror helt på individerna och då förstås även på aveln. Det kan vara svårt att sia om när de är så små. Det enda man kan härleda till är föräldrar och släktingar.

#10 Kul att du är sugen på mushanar! Men jag hoppas du inte tänker låta honom/dem bo tillsammans med honorna! Varje hona kan få ungar ungefär var tredje vecka. Det blir snabbt väldigt många möss! :P Ha även i åtanke det jag skrev ovan om du är intresserad av att köpa två hanar. Då bör du som sagt vara beredd på att de kanske inte kan bo ihop och ha en extrabur när/om det sker.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se