Mus iFokus

Mus

Etikettfikarummet-otypiskt
Läst 505 ggr
Grodan
0

möss på djurpark?

Det är ju vanligt att man har brunråttor och svartråttor på djurparker - alltså som uppvisningsdjur… och ej som ohyra i området… (fast det lär väl finnas brunråttor ändå - där det finns stall o ladugård finns det råttor!!!)

MEN finns det husmöss som uppvisningsdjur i djurparker? (skulle inte tro det, men kul å fråga i a f)

Eller finns det bara andra musiga djur, typ zebramus, taggmus osv?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Terato
0

Jag har aldrig sett det! Men det måste vara ganska enkelt att fixa egentligen. Man kanske skulle prata med dem på Furuvik och föreslå. Jag skulle mer än gärna vara ansvarig för musakvariet i så fall! :)

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Grodan
0

#2 vilken bra idée!!!

ska det vara vilda möss då, eller agouti khr tammöss eller massa tammöss i olika färger (skulle va ballt tycker jag)!

Terato
0

Jag funderade också på det. Svårt att välja. Vore ju asballt att jämföra vilda möss med tama!

Man borde ha två burar. En med fullständigt vilda möss och en med en sjujäkla mix med tama. Stora engelsktypade och fjuttiga små runda svenskisar i alla färger och teckningar. Som för att visa vad vi människor kan göra med djuren. Vad som vore ballt då är ju också om man kunde få berätta lite om djuren för besökarna. Typ visa hur de vilda mössen beter sig när man stoppar in händerna hos dem och försöker hantera dem. Och sedan visa hur en supergó väl temperamentsavlad mus kan sitta och mysa i handen.

Det skulle nog vara fascinerande för folk som inte vet så mycket om möss. Därifrån kan man dra paraleller till t.ex hundar och egentligen alla husdjur!

teratos.r8or.se

Terato
0

Där får man även in väääldigt mycket etik och moral kring djurhållning och avel.

teratos.r8or.se

[Thiah]
0

I den djurparken som finns i helsingfors hade de i alla fall taggmöss 2 st i en liten monter =)

Grodan
0

#4 för att inte tala om vilken BRA reklam det är för TAMMÖSS

#5 precis det jag tänkte mig, kan även tro att det finns flera exotiska musliknande arter på djurparker runt om i världen, men att just mus musculus är rätt ointressant av någon anledning (eller ja, en är ju fördomar)

Terato
0

#6 Hehe, ja! :P

Jag tycker att de borde vara av stort intresse just därför. Tänk hur många äcklade männniskor det är som ändå vill titta på råttorna! Jag tror folk fascineras av dessa "äckliga" djur.

teratos.r8or.se

[Thiah]
0

jag skulle tycka det var asläckert att kunna se på råttor och kanske i vissa fall få hälsa, som man gör med vissa ormar och spindlar.

Har aldrig hållt i en råtta som inte varit död :D

Terato
0

Haha, jag har, massvis med gånger! <3

teratos.r8or.se

Honolulu
0

Parken Zoo i Eskilstuna har ett helt hus ( i form av en ostGlad) fullt med både möss och råttor. Olika sorters möss som dom visar i sin "naturliga" miljö.

En klar favorit bland alla barn! Kan ju inte bli bättre reklam för tammössen om man får barnen intresserade redan när dom är små! Skrattande

Liz85
0

Vill sticka till Parken zoo med en gång…! :p

gulzebra
0

Men… Hur har de löst det? Råttor ser ju möss som en delikatess typ…
Eller de kanske sitter åtskilda?

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Linn
0

#3 det hade ju jag bra gärna besökt i alla fall!

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Terato
0

#10 Oj, vad spännande! Det skulle jag vilja kika på!Synd att det var en stor ost. Lite töntigt. Det är ju inte deras naturliga miljö, liksom..

Undrar som gulzebra om de är i samma "ost" eller om de hålls åtskilda?

teratos.r8or.se

Honolulu
0

#12 #14 Dom går i olika Glad

Det är liksom mörkt därinne och så går man runt och tittar på olika "montrar" där dom byggt upp olika miljöer. Riktigt bra gjort faktiskt!

Terato
0

Å, det vill jag titta på! Ska föröska vertala pojkvännen om att åka dit nån helg!

teratos.r8or.se

martinc
0

på nordens ark hade de skogsmöss ett ta i ett terarium med "skogsinredning" Glad