Mus iFokus

Mus

Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 637 ggr
amaira
0

vilken färg, och varför?

En liten (nåja, faktiskt stor) agouti-herre på tio dagar. Agouti, så långt är jag med.

Men sedan är han så oerhört mörk - nästan svart - på nosen, öronen och svansen! Vad är det? Mamman är Blanche, colorpoint och extreme dilution-genen odefinierad färg hittills (men vackert silver-ljus, om man inte pratar mus-färger). Pappa är Chim, choclade tex.

Alltså, ingen av föräldrarna är agouti. Men agouti är ju dominant, varifrån kom då dennas agoutifärg? Från mormor som är agouti? Men… osv.

???

dreamiz
0

Kan inte hjälpa dig med färgbestämning men ville ändå säga att han ser otroligt söt ut!

[TomasH]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

fast mamman är nog agouti. Att den är ljus beror på extreme dilutiongenen och himalayagenen. Många agouti är sotade på nosen och även längs ryggen när de blir äldre se bild.

reverse
0

#2 Oh! Vilken fin!!

//Lina

mandymoo
0

Men det är inte önskvärt att dom är sotade på ryggen om man ska vara petig? Även om många är det?

[TomasH]
0

Nej, det är det inte. Musen är en satin också, ska tilläggas. Uppfödd av Elin och Grodan har ägt den. Den är död för länge sen.

mandymoo
0

Ja den såg väldigt snygg ut… #2

Gillar agouti när dom är satin *ler*….

amaira
0

#2 Tack Tomas. Jag funderade på det - att Blanche alltså är extreme dilution-blekt agouti. Intressant!! Jag har tidigare gissat på blekt choclade. Otroligt så mycket information/kunskap man får fram när musarna får ungar!!!

Då - om Blanche är agouti - bleker alltså extreme dilution både svart och rött lika mycket, för Blanches päls är jämt färgad utmed hela hårstråna. Eller snarare bleker svart och tar bort rött?

Extreme dilution och himalaya … Är det himalya som ger colourpointen, alltså?

Men de mörka partierna på agouti-ungen har inget med "pointer" att göra, eller hur? Snarare umbrous-gener förstår jag. Desamma som ger sable. Förstår jag rätt?

amaira
0

En sak till Tomas. Du sa, när jag köpte Hassel, att dina röda troligtvis har sable-gener i sig. I så fall kommer kanske denna musunges "svarthet" från farmor Förgätmigej?

[TomasH]
0

Jag tror att du ska fråga Rapunzel angående det med c(e), jag har alltid försökt att hålla mig borta från c(ch) och c(e) på mina fawn eftersom de generna bleker det röda. Förutom i mitt experiment då, där jag parat en silveragouti med en fawn.

Jag undrar hur det står till med umbrousgenen, vet faktiskt inte om den finns. Tidigare sa man att sable var en tan med dominant yellow.

Grodan
0

Jag kan inte se paniken i frågan. En helt vanlig agoutiunge och du skrev det själv amaira eftersom agouti är dominant så är ju en av föräldrarna en agoutivariant.

Och Tomas svarade att mamman då är en agouti extreme diluted variant… För att säga exakt vad mamman är måste man veta vilka mera färger hon fått i kullen och vad hon parats med… alt kan du behöva para henne med en mus som är av en variant i samma locus… c-lokuset, dvs pew, himalaya, siames eller annat lämpligt

Några fina närbildet på Blanche kan vara intressant så kan vi ha en gissningstävling! Flört

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

amaira
0

Grodan! För dig kanske allt det här är självklart. Hur länge har du fött upp möss och hållt på med färgavel? Var det tjugo år? Då ligger jag sådär nittonår efter.Flört

Jag tänker inte "testpara" Blanche, eftersom jag inte vill ha siames, himalya, än mindre pew, osv, och jag vill ju inte ha för många möss, och jag vill ha Blanche som mamma till annat, och inte trötta ut henne med en massa "onödiga" kullar.

Inte heller känns det nödvändigt för mig att få ett namn på Blanches vackra färg, hon är som hon är. Extreme dilution-gen räcker gott för mig. Men sedan vill jag gärna veta hur extreme dilution uttrycker sig. Som färggen betraktat (inte speicifkt på Blanche).

Jag har visserligen Eva Johanssons olika häften, även "Färgavel: musgenetik" där det står lite även om extreme dilution. Men ibland fattar jag fel, och ibland står det inte heller så utförligt alla gånger. Hur ska det kunna göra det i ett så sammanfattande häfte?

Jag BEHÖVER "vädra mina misstag" för att "hamna rätt". Och jag vill så gärna "förstå". Så ha lite mer "tålamod" med mig Grodan, och jag känner mig definitivt inte "panisk"! Snarare nyfiken Flört. Eller … Vetgirig kanske GeneradKyss

Mina frågor är "allmänna" även om jag utgår ifrån Blanche denna gång.

mandymoo
0

Jag är som du amaira… vetgirig o nyfiken och vill lära mig. Ibland så går sakerna inte in helt av den informationen jag har kunnat hitta att läsa. Då vill jag fråga. Vända o vrida på frågan är jag också bra på. Och tar gärna exempel som  gör det lättare i min tankevärld att förstå.

Att jag vänder o vrider på en fråga, ställer följdfrågor kanske mer än en gång och då också tar ett exempel är för att se om jag verkligen förstått rätt och kan utnyttja dom kunskaperna i flera exempel…

Så frågor med exempel är för mig att lära sig mer men även ibland för att få en bekräftelse på att jag har tänkt "rätt"…Skrattande

Hoppas du berättar vad du fick för svar av Rapunzel sen… nyfiken som jag är Flört

maddemusen
0

Jag är likadan som Amaira och Mandymoo, vill fråga för att lära. Det är som sagt en sak att sitta hemma och läsa och titta på bilder men en annan sak att få svar här! Från alla som är snälla och ställer upp!Skrattande

Noddyn
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Colorpoint (beige) = c^e/c^h, kan finns med A/* också. Färgen är lite ljusare än beige agouti, A/* c^e/c^e och har "points". :) Se bifogad fil - musen är an beige agouti banded.

Agouti bebisar har oft mörka öron, tassar, svans och näsa, det beror inte på himalayan-genen c^h, utan från att musan har kortare hår där och det oftast är den röda/bruna delen som "har inte rum" at syns där. Umbrous gör en agouti att ha mörkare rygg - tänk om en sable, men med agouti i stället av röd. Mörka öron, tassan osv berår inte på umbrous.

Det finns umbrous-genen, U, men man talar om "umbrous-determinants" därför att det finns också många polygener som påverkar hur väl umbrous syns, och hur länge en umbrous mus håller skuggningar.

Black tan & A^y red är hur man får sable, därför att black tan möss oftast har U. Det bara syns inte på en black tan därför att mused redan har svart rygg. Om en black tan har inte U, så blir black tan x red bara dålig red och inte riktigt sable. Att det är U med A^y som gör sable och inte "bara" black tan med röd gör det möjligt att få sable från (bra) black x red, eller från (dålig, umbrous) agouti x red. Red kan inte bära sable. U är dominant, och om en röd mus har den, är det en sable - eller åtminstone en mycket sotad röd.

Extreme dilution genen tar bort röd pigment, blekar svart till beige och brun till coffee. Musen som har agouti genen A och extreme dilution ser inte altid klart ut som en tickad mus. Färgen också ändrar kanska mycket med musens ålder.

Grodan
0

amaira! Kyss

Ah, men du kan få svar på vad hon är av andra parningar också faktiskt, bara du är smart! Det är ju jättekul sådant, att gissa och fundera vad mössen är av för genotyp! Tycker jag i a f. Vissa varianter kan ju nästan "trolla" och jag tycker att extreme diluted är en av dem.

Rapunzel
0

Har väl ingenting att tillsätta här :D

amaira
0

Tusen tusen tack Noddyn, för din bra redogörelse!!! Den skriver jag ut och sparar!!! (och Noddyn Ludi Florae hälsar så gott att hon så småningom tänker producera sable åt mig Flört)

Och tack Rapunzel för att du tittade in här (fast det redan hann komma svar). Och så stort GRATTIS Kyss!!!

Grodan, visst är det roligt med "trollande" möss. För mig som är så mycket nybörjare, är det mesta magiskt Kyss, eller hur Maddemusen och Mandymoo Flört

Kramisar från en belåten amaira Kyss

amaira
0

Jo  *glömde*  Noddyn Idus Ianuarias har väldigt lika färg som Blanche! (Förutom det vita bandet) Kyss

mandymoo
0

Håller med … det mesta är magiskt Kyss

maddemusen
0

Ja absolut…Magiskt för oss nybörjareSkrattandeOckså  kul att få  en sådan redogörelse!!Glad Tack Noddyn! Skall spara och skriva ut också ..

mandymoo
0

Ja maddemus det var en bra ide…. man skulle spara allt att skriva ut o ha sparat på annat ställe.

amaira
0

#21. Jag gör så! Klipper och klistrar in i Word. antingen sparar jag där i ett samlat dokument, eller skriver ut och har i min pärm. Det är ovärderligt! Så mycket klokhet, vishet och kunskap att kunna gå tillbaka till och repetera och även "fråga" igen, när jag glömt bort…

Jag skriver också vem som skrivit vad, och när! Annars blandar jag ihop det också sen när tiden går.

mandymoo
0

Jo det där med vem o när är nog väldigt viktigt att få med för mig med *ler*…. ;)

Grodan
0

aj, det där låter inte bra… det är sånt som gör att folk blir tysta… om man kan ta fram och säga… här står det: den 18 augusti 2006 sa du xxxx… ihhh** Förvånad Flört

mandymoo
0

Varför skulle folk bli tysta för att man när det gäller fakta saker vill behålla vem som skrivit vad o när?

Att jag tar med vem är för att se vem jag kan fråga igen om jag  senare har följdfrågor….. att jag tar med när beror på att jag vill ha saker i rätt ordning…. ibland så ändras vissa saker, det kommer fram mer fakta eller annat fakta då är det viktigt för mig att veta vilket kom sist. Alltså helt för min egen del… för att hålla ordning på dom fakta saker jag samlar på mig i ämnen som intresserar mig - så jag kan inte förstå varför det skulle göra folk tysta????

Grodan
0

såja, lugn… det var menat som ett skämt… Räcka ut tungan

men visst finns det folk som är rädda att yttra sig, speciellt om det är vanligt att man ifrågasätter väldigt mycket som folk säger i just den kretsen… Nu inte sagt att man är ofelbar eller född perfekt, men det kan bli jobbigt ibland att inte få säga vad man tycker eller tror utan att bli kritiserad på ett mer personligt än sakligt plan. Det är faktiskt en jättesvår balans - och vi har diskuterat det även vi värdar här på iFokus - hur man ska kunna ta kritik utan att bli sårad personligen.

Det är också lättare att via internet bli missförståd och även kritisera folk och när man blir kritiserad ofta av samma person kan det vara svårt att inte tro att det ligger något personligt agg bakom.

Därför är glada gubbar så bra! Skrattande

Och kramar och pussar! Kyss

amaira
0

För min del ligger det inget annat än respekt bakom! Jag vill inte "stjäla" andras texter/kunskaper som mina, i alla fall inte ordagrant! Hedras den som hedras bör!!! Kyss

amaira
0

PS. Detsamma önskar jag om mina texter (när jag säger något klokt alltså Flört)  och bilder såklart. DS.