Marsvinstråd
En liten gristråd…
Eva Johansson har så sött nick: matsvin… 
Hon brukar säga att marsvin är små hästar, äta och springa omkring o bajsa… haha…
Förresten fick en av mina vänners marsvin bebbar för inte så länge sedan, utan komplikationer - vilket anses rätt ovanligt. Hon hade bara skött grisen väl och låtit den få motionera fritt över hela lägenheten.

Jag får väl skriva något här för att hålla igång marsvinstråden. ;)
Jag har faktiskt inte haft mycket komplikationer hos mina marsvin vid födslar, på ca 60 kullar har jag haft 4-5 (har inte mina pärmar med kullinfo här) honor som inte klarat sig och dött antingen innan eller efter förlossningen. Och det verkar vara bättre statistik än hos många andra. Har även haft en hona som inte varit min, hon var här på parning med en av mina hanar, som jag tyckte var alldeles för fet för att ta en kull på, men ägaren stod på sig, så då fick hon ha det så. Tyvärr dog hon av Toxicos, havandeskapsförgiftning.
Det är tråkigt just med marsvin att de ofta får toxicos när de ska ha ungar, har man tur så får honan ungarna innan hon "toxar" så kan man alltid försöka föda upp ungarna för hand, om de inte hunnit få gifter från mammans mjölk i sig.
Marsvin är för söta! Vi hade ett när jag var mindre och så var jag marsvinsägare för en dag här i våras. Underbaraste pälsen!!
//frida
Jag älskar marsvin, det är inte av en slump att jag har tretton stycken
"Matsvin" beskriver marsvin helt perfekt, för äta är i princip det enda de tänker på *haha*
Komplikationer vid förlossning för marsvin är som sagt hög, om man jämför med andra arter. Det är ju aningen jobbigare att krysta ut en fullt utvecklad unge som både ser, hör, äter och springer omkring en timme efter födslen… Men risken för komplikationer blir mycket högre om honan inte är i form för en kull.
På bilden några av mina honor.
Jag har lagt ner detta med marsvin då födslar går åt helsefyr, kastar ungar, honorna dör eller så överlever de, honor som dör innan de föder. Så nu kommer mina gå som sällskap här bara. Har endel hanar att placera om dock. Sedan det går inte att sälja ungarna heller, 7 mil är långt för en person att åka även om man erbjuder sig kan ta de in till sthlm. Sedan kanske kan vara de ser marsvin lever 5 - 8 år och de tänker håller barnens intresse i så länge? Kanske denna lag att de ska vara 2 spelar roll i det hela, de kanske inte vill ha 2 st. Jag bara spekulerar nu. Zoo runt om här de tar tydligen bara in från grossister sedan vill jag inte sätta djur på zoo, inte rätt miljö för djuren.
Har till den som vill avla grey tan så finns det en hane och 2 honor.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
http://www.marsvinsspelet.com/
Jag föder upp choklad himisar!! Det är väl ingen som har missat hur siamese-galen jag är? :P
//frida
Mymlan jag håller med om att det är jättesvårt att få sålt marsvin, och jag tror också det beror på deras ålder väldigt mycket, men även på deras utseende. Folk gillar virvlar och lång päls. Av typ fem marsvin jag hade till salu var en virvelkorsning, och många folk hörde av sig på korsningen men inte en enda på de andra som var släta korthår. Korsningen var inte ens trevlig, han naffsades och var stökig och dominant, men ändå föredrog de honom framför de snälla korthåren.
Jag har haft lite otur med dödfödda kullar, men tack och lov inte förlorat någon hona än.
Jag tycker att korthåren är finare.. Virvel är så svåra att klappa *S*
//frida
#6 då borde mina 2 curly pojkar vara av intresse tycker jag de ska ha 2 virvlar men dessa har ngn extra. Grey/Golden argente men de har röda ögon :-( Samt så är den ena lite lite långhårig. Curly kan man säga korthårig Lunkarya. Jag har även Ridgeback dvs marsvin som ska se ut som hunden med ås på ryggen som går mothårs. Hade tänkt få fram mer såna men lägger ner, tycker det är ingen ide man vill ju få sin avkomma sålda oxå.

Jag älskar också röda ögon, speciellt på långhår. Fick en helt underbar och jättesnygg coronethane i en kull som var lilac/golden. Utvecklades till en skitsnygg kille med tjock, härlig päls. Lånade ut honom till en kompis som också hade PE-långhår, men hann inte få någon kull på honom själv då han dog kort efter att jag fått hem honom. Antagligen av dåligt hö, även om jag alltid kollat höet en extra gång innan jag gett det till mina djur. Detta höet dammade inte men ett par marsvin dog under samma period av magproblem med symptom av förgiftning. Är såå ledsen att jag inte fick något efter honom, har inte ens något foto på honom som vuxen, men jag vågar påstå att han är bland de snyggaste PE-coroneterna som fötts i Sverige.
Jag har inte upplevt att det är svårt att sälja marsvin, men å andra sidan har jag haft lite speciella linjer och färger vilket gjort att många varit intresserade. Här i Helsingborg har vi Väla Zoo som bara köper in djur från privatpersoner, så där har jag lämnat två kaninungar. Har dock aldrig behövt lämna in marsvin där utan de som inte blivit sålda har jag haft kvar tills de blivit äldre och de har lyckats charma de intresserade så mycket att de valt dem istället för yngre bebisar. :)
Bilden: DE Golden sheltiehanen Pixie's Bilbo (såld till Mysen's marsvin, dog tyvärr tidigt) och lilac/golden sheltiehanen Pixie's Pastell.
#10 Jag hade en sheltie i Lilac/Golden/White, Aparts Fredag en oerhört snygg kille. Han dog tyvärr för 1 år sedan. Super temprament.

Jag får väl erkänna att inte alls gillade röda ögon för 100 år sen typ, men nu älskar jag det… Både på marsvin, mus o råtta…
Och marsvinen har fått ett nytt utflyktsmål, en helt egen lek-bur, i ett hörn av rummet… De går dit, invaderar, äter som hästar och travar sedan hem igen, minst 10 ggr om dagen… Alla utom en…
Stjärna vågar sig aldrig ut på golvet… Fegisen :-) De övriga 4 bara motionerar hela dagarna o hela nätterna ! Vaknar jag mitt i natten och behöver gå på toa, så nog är små marsvinstassar ute o kutar, ligger jag o läser på kvällen som kutar de runt, ibland allihop och ibland en i taget, och när jag vaknar på morgonen har jag marsvin nedanför sängen… Jag bor i Marsvinslandet känns det som :-)
/Matsvin med marsvin i marsvinslandet…
jag undrar, vilken är den färgvariant på marsvin som mest liknar blå? någon grey-variant? foto?
#13 Grodan kolla mitt fotoalbum där har jag en bild på en Grey visserligen Grey Tan.
men den va inte speciellt blå i tonen…
Men du sa grey och jag visade upp en.. Nu finns det färg skillnader, har en grey hona här men hon är ljusare i sin färg. De som mer ser blå ut skulle i så fall vara silverag men då är den tickad. Men vad jag vet så finns det inga marsvin som är blå. Men det skulle vara läckert om det kom.
ja, för att matsvin jämt säger att någon greyvariant är det närmaste blå man kan komma…
Undrar om du kan komma nämre.. Ska ta bild på min maffiga silverag hane sedan så kan du se om det är nämre.. Han är dålig curly.

Mymlan: om jag inte minns helt tokigt så ligger Fredag bakom min Pastell. :)
Jo, riktigt blått finns väl inte på marsvin, men grey kallas för blå i många länder.
Gråben här, silverag, sas av uppfödaren vara Curly men är inte curly. Tyvärr har han fatty eye dvs undre ögonlocket hänger så det vita syns.

En perfekt lilac tycker jag ska vara ljus, lite åt det blå hållet och nästan rosa inslag. Inte samma lilac som finns på korthåren, de är alldeles för bruna i färgen för min smak.
Hittade en bild på Pastell, ungefär 3 månader gammal. Han blev sedan en stooor kille på över 1400 gram, en riktig mysegris! :)
Marsvin är underbara djur! Jag har bara ett nu då kompisen dog för 1½ vecka sedan. Vanessa är sköldpadd o vit, mest korthår men en del långa strån har hon. Hon är så gosig o underbar!
Tyvärr tål jag inte de underbara grisarna så därför vill jag inte skaffa en unge som kompis till Vanessa. Men på söndag får jag hem en kastrerad gammal hane som också blivit ensam så får vi se om de kan komma överens. Hoppas det!
På bilden syns Vanessa i sin sovsäck som verkligen blivit poppis!

#22 Naww, de är så söta när de slänger sig ner och vilar med benen sådär, ser ut som att de ligger på stranden och ska sola eller något, bara baddräkten som saknas. :)
#23 Ja visst är det gulligt! 
Trist att det är svårt att avla o sälja marsvin. Jag får erkänna att jag är svag för virvlar, men när jag väljer ett djur är det ju temperamentet som är det viktigaste!
Vanessa har en underbar personlighet, snäll, lugn o himla gosig o trevlig. Hon pratar inte mycket nu sen hon blev ensam men förhoppningsvis blir det ändring på det när hon får ny kompis.

#24, hade jag inte blivit så allergisk som jag är mot just hö så hade jag haft hela huset fullt med marsvin igen. Det finns inget bättre än att höra ljudet av mumsande små marsvin när man precis gett hela gänget vitkål.. Åhh… *ler*
Jag har aldrig tyckt att det varit svårt att varken avla eller sälja marsvin, ofta har jag sett till att de honor jag använt i avel varit slanka i kroppen, när de blivit för gamla för att avla på har de fått lägga på sig så att de blev riktiga goseklumpar, så har jag eliminerat risken för toxicos något iaf. De har också varit mycket mer rörliga under dräktigheten än de honor jag låtit para som varit i "utställningskondition", och det måste ju vara nyttigt för dem att få motionera.
Fick hem en hane för inte så länge sedan som var otroligt tjock, perfekt storlek i mångas ögon. Han dog på bara någon minut en stund efter att jag satt in honom till en hona, antagligen pallade inte hans hjärta pga all övervikt han bar på. Efter det så satte jag mina grisar på bantning, för jag vill aldrig att något sånt händer igen, usch. :(
Så onödigt att djuren ska behöva dö i toxicos och hjärtfel bara för att vi vill ha tjocka, gosiga grisar. I Danmark har de ju övre viktgräns på utställningar, för att grisarna var för feta.
#25 Jag håller fast vid att långhåriga säljs lättare. De flesta som har korthår verkar ha det mycket svårare, även av de riktigt "stora" uppfödarna. Många lägger ner korthåren och börjar med långhår eller teddy eller rex istället. Jag vill inte ha annat är korthår, men eftersom jag inte får sålt några marsvin måste jag lägga ner uppfödningen. Jag har väldigt begränsat med plats så det funkar inte.

#26, jättetråkigt att du ska behöva lägga ner uppfödningen. :( Som tur är så kan man ju avla ganska länge på honorna (och hanarna) och honan behöver ju vila ungefär ett halvår mellan kullarna, så man kan ju hålla igång en uppfödning även om det blir väldigt få kullar man tar per år.
Ska jag vara ärlig så har jag varit inne på din hemsida många gånger och tittar på himihonan du har till salu.. Är såå sugen, och jag hade behövt en kompis till min sheltiehona om jag ska sälja min coronet. Tycker det är synd att inte coroneten får gå i avel, och jag vet en som är intresserad av att avla på henne.
Vad har himihonan för djur bakom sig? Finns det blir från passion's bakom henne, och i så fall vilka? *nyfiken till 1000*
Jag har faktisk haft många som ringt mig och bara velat ha korthår. Teddy verkar ju vara klart lättast att sälja, men ibland ser man ju korthår i djuraffärerna som ser hemska ut (enligt mig iaf) med huvuden som ser ut som pilspetsar, små öron som står rätt upp mitt på huvudet och små, små ögon, och de lyckas ju bli sålda. Förstår då inte riktigt att man hellre väljer en sådan gris än t.ex. din himihona.. fast det kanske är jag som är för utseendefixerad, älskar runda huvuden och stooora ögon. Gärna får de som har riktigt maffigt huvud ha hängläpp.. åhhhh *myser* ;)
Jättefin lilac förresten!! :D
#28 har du någon bild på ett sådant marsvin som ser ut så..
är nyfiken på hur ett sånt marsvin ser ut!! har aldrig sett svin med stående öron! 
Medarbetare på Hundar.ifokus
#29 med stående öron så menas de öron som ej ligger ner.. Kolla min bild jag lagt in här så ser du öron som ligger ned. Nu menas det ej att de har kaninöron.
#30 hahahaha
nääh det fattade väl jag med! hihihihihi hade förästen sett ganska kul ut om marsvin hade haft kanin öron! hihihi
Medarbetare på Hundar.ifokus
hehe ja marsvin från grossister brukar ha riktigt snipiga huvuden, det är rätt fult om jag får säga min mening ;)
Min lilla himmiehona ja, vet inte om hon ska stanna eller inte nu när det ändå inte blir fler kullar. Har lyckats para ihop marsvinen nu så de sitter i jämna och bra par, flyttar jag på himmien blir en hona ensam. Och så är man ju lite för färst vid henne nu också, det är därför de ska väck senast vid sju veckors ålder annars klarar jag inte att släppa dem *haha*
Hittar inte pappans papper just nu så vet inte om det finns några Passionsdjur i stammen, men jag kommer ihåg att det var mycket Abbaloo på hans sida. Inga Passions så långt jag kan se på mammans sida i alla fall.
Föräldrarna på bilden, hanen till vänster, honan till höger.
#32 om de trivs ihop så låt de sitta tillsammans.

aww, söööta!! :)
Det är svårt att skiljas från dem när de stannat så länge, det håller jag med om. Dumma marsvin att vara så söta.. 
Tänkte bara berätta att jag idag får hem ett nytt marsvin. För ett par veckor sedan dog ju min lilla älskling Sabrina o lämnade Vanessa ensam. Pga allergi vill jag inte skaffa en unge men en jag känner har en kastrerad äldre hane som också blivit ensam.
Så idag kommer han hit o vi hoppas båda att de kommer trivas ihop! Vanessa är en väldigt snäll gris. Sabrina var den som bestämde. Hanen är också väldigt gosig o trevlig o snäll så vi hoppas det ska gå bra! Blir ju perfekt för dom att få kompis igen!

Öh, Grodan, tittade du inte på min Tanja när du ändå var här, hon är Grey och mer blått finns inte i marsvinsvärlden ännu så vitt jag vet :-)
Marsvinen hälsar :-)
två kullar har min mamma haft utan komplikationer, den ena var en tjuvparning som skett i en djuraffär. att det var vanligt med komplikationer hade jag ingen aning om. vad är det som gör att det är vanligt för det kan ju knappast vara samma situationen i det vilda? kan det vara något i hur vi håller marsvin som sällskapsdjur som gör att det blir problem? fast dum fråga egentligen, visste man det skulle man ju gjort något åt saken :)
/Gia-Bokfrossa
http://bokfrossa.wordpress.com/
#38 Som jag skrev tidigare är det svårare för marsvin att föda än de flesta andra djur eftersom marsvinshonan ska få ut helt utvecklade ungar som kan väga 140 gram! Är ungarna för stora kommer de inte ut och då dör oftast både hona och ungar. Den vanligaste orsaken till att marsvinsförlossningar går illa är att honan drabbas av toxicos, havandeskapsförgiftning. Oftast är de honorna för feta eller är i dålig kondition. Man förhindrar det alltså bäst med att honan är fast i hullet, har bra storlek och får mycket motion.
Jag tror helt klart att våra tama marsvin har det svårare i och med att de är större och bastantare än vilda marsvin, men egentligen är det samma sak i det vilda ändå, ungarna är ju färdiga för allt där med… Skulle vara intressant faktiskt att veta hur vanligt det är med komplikationer för vilda marsvin (om det finns hos dem överhuvudtaget).
Nytagen bild på min satin black himalaya Holly
Hon är lite tunn och benig och lite för liten i storlek för tillfället, misstänker skarpt att ena burkompisen är lite väl bossig mot henne (plus att hon är satin). Hoppas att en kastrerad hane ska kunna få ordning på den gruppen (har blivit lite smått kaos sen ledarhonan dog).

Komplikationerna uppstår främst pga att våra tama marsvin är betydligt fetare än vad man tror att vilda marsvin var när dessa fanns (idag finns inga vilda marsvin!). Samt att de parades tidigare…
/Matsvin.

Jag har Saffron marsvin, älskar färgen och ögonen.Hanen är satin dessutom
Så han är lite extra häftig!
Har ett grey/tan och ett svart/tan också..Sedan finns det två shelties och en merino hane med!
De är så roliga och trevliga djur!
Jag har ALDRIG haft marsvin!!! Jag kan rycka lite i Evas/Matsvins "peruker"… hihihi… nä, jag såg aldrig din "blå-look-alike-gris" Eva… du får ta foto på den!

Lol, Grodan, peruker..
Mina marsvin tittar väldigt surt på ditt inlägg, från buren. :P
duktig du var som lyckades få upp en bild, gnagern… men den såg inte sååå blå ut… hm
Vi har tagit över två treåriga marsvin, har en fråga om det ena. Hon tappar väldigt mycket päls och huden flagar ganska mycket. Det andra tappar knappt nån päls alls. Så jag undrar om det är som det ska med henne? Hon är ett virvelmarsvin. Frågar här för endel av er här verkar kunna mycket om marsvin.
Kliar hon sig mkt? i så fall så skulle jag behandla med Ivomec. Ivomec hästpasta går bra. 1 risgryn stort på tändsticka/tandpetare in i mun. Behandla 1ggr/vecka i 3 veckor, har du fler marsvin så ska de oxå behandlas. Mot vad? sellnic (skabb). Behandlas inte detta så dör marsvinet. Detta är en parasit som sitter under huden på dem.
Detta brukar oftast börja vid bakbenen, ryggen (rumpan) men kan sätta sig på andra ställen oxå. När du behandlar så kan du under tiden bada dem i t ex fungoral eller annat mjäll schampoo.
Är hon ensam så kan du efter behandlingen är över köpa en hon bebis till henne på 5-6 veckor.
Medicinen är receptfri på apoteket.
Vad jag har sett så kliar hon sig inte speciellt mycket. Men ska kolla det lite extra nu.
Maddemusen visst är saffron SÅ vackert!!! Jag har två buffar (som ju är samma färg fast med mörka ögon), en crested och en self. Hade en stor och härlig satin buff också för ett tag sen men blev tvungen att avliva honom pga satinsjukan. Det var det något av det värsta jag tvingats göra, min vackra pojke. Grät floder den dagen.
På bilden min crestd buff som äter persilja =P

Ja jag gillar dem stenhårt!! Mina är så roliga också och satinhanen är dömysig!!
Usch, stackare dig så himla trist att behöva göra något sådant…
*kram*
Hoppas det inte händer något med min "lille" satingris…
Vad kul att det är på g med marsvin här! Toppen tycker jag o mina två underbara "grisar". hihi…
jaha, vad är saffron då?
#55 så här ser saffron ut:

Bilden tagen från http://www.luneas.se/
Saffron är den rödögda varianten av buff:

Min Dolly (som kommer från Luneas)
har haft marsvin, men hon dog för ett par dagar sen…det var därför jag började med möss istället, hon blev rätt gammal, nästan fem år, kanske inte låter så gammalt, men det var det för att vara ett marsvin, hon var lite blind på ena ögat när jag köpte henne, dem på djuraffären sa att det skulle växa bort med tiden, men när hon var fullvuxen så var hon blind på båda ögonen, hon fick hudparasiter, och vi var tvugna att avliva henne
, min häst dog ochså för ett par månader sen, ja saknar henne, och mitt lilla marsvin… *snyft*…….*smågrinar* min lilla häst blev bara tolv, som jag! fast hon fick canser, o vi var tvugna att avliva henne……
Hur många färger/varianter/raser har marsvin egentligen?

5-6 olika släthårsraser (kommer inte ihåg om man skiljer på american och english crested)
3 strävhårsraser, 6 långhårsraser
13 färger, 20 agoutivarianter, 10 olika teckningar.
Sorry om jag inte räknat helt rätt, har inte riktigt koll på vilka som ev. blivit standardiserade nyligen… :)
Sedan har vi de som är ostandardiserade som: Curly, Lunkarya, Ridgeback kanske finns fler, kanske ngn av dessa blivit standardiserade.
Bilden visar min Ridgeback hane: Vips Vilde Ville
vilken människa var det?
Åh, vad jag saknar marsvin.. sötgrisar :)
#62 Kommer inte ihåg, tyvärr 
ass… tyckte bejtedejte pratade något om det
Må jo skryte litt av mine resultater her inne også=)
Egenoppdrettet rase:
Mr Bean sheltie, Norsk Vinner jr, 1xcert (BIR jr reserve) kun 3 mnd 
Mini Morris peruaner 3 mnd, 1xcert 
Lucifer og Mr Bean fikk godkjent i oppdrettergruppe av to forskjellige dommere
Lady Godiva av Brulle`s (skiffer coronet 2,5 mnd) 2xcert og BIR jr
Pet (egenoppdrettet):
Lille Trulte HP
Oliwer BIS 2
Ludvig BIS 7
6 av 8 dyr som jeg hadde med ble plassert og jeg er kjempe fornøyd 

GRATTIS
Jätte kul sånt får man skryta lite med *ler*