Mus iFokus

Mus

Etiketter: aveluppfödning
Läst 1732 ggr
amaira
0

Lara och Qjo-Björn.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Älskar faktiskt färgen champagne-argente!! Mer än chocolate/tan och cinnamon och champagne-argente/even, som är de andra favoritfärgerna.

Jag kommer att gå in för den färgen, i tan och satin och faktiskt korthår (mer än långhår, men det blir lite uppblandat). Den är kul att avla på, lagom utmaning och lagom spännande. Ju mer "guldig" i färgen, desto läckrare!

Lara och Qjo-Björn har 8 st champagne-argente-ungar som är 12 dgr idag. Tre av dem är berkshire.

Lara och Qjo är fina och söta tillsammans. Lara har "stadgat sig" sedan hon fick barn och blivit mindre springig. Hennes färg är härlig, och Qjo gillar jag.

amaira
0

Lara, färg-närbild.

amaira
0

Qjo-Björn, närbild.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
amaira
0

Liten berkshire-grabb på 12 dagar. Ögonen börjar precis gå upp lite. Kyss

Ni som minns inläggen med Godis-Björn och Heffa-Björn kan se likheterna. Skrattande

Elyria
0

Vilken liten sötis…

amaira
0

en söt self-unge (enfärgad alltså, inget vitt)

[Thiah]
0

Den här färgen är så läcker… dom ser ut som små kopparrör (oj rör kanske inte var bästa jämförelsen men den får duga..)…..

förresten har jag haft sån hårfärg..dock inte frivilligt ;)

amaira
0

Den lilla berkshiregrabben på bild här ovanför i min hand, ser ut såhär idag:

(har inga x-ungar, dessa är y-ungar)

amaira
0

Denna lilla tjej heter Yra, eller Yrsa kanske. De är inte riktigt döpta ännu.

amaira
0

Av de åtta små yr-bollarna, är Yr-Björn enda grabben och dessutom enda långhåret. Han ser för härlig ut.

Fotat idag, fem veckor och en dag är de idag.

amaira
0

Flaxa Yrväder och Syster Yster fick följa med till Kallhäll igår, och blev sålda. Så nu har jag "bara" fem guldtjejer kvar, och en grabb.

Jag valde en enfägad och en berkshire, så det går att se skillnad på dem. Jag säljer ofta möss i matchande par, det är kul tycker jag. Skrattande

Jag är ganska säker på att tjejen på bild 10 är Flaxa Yrväder (kallad "Yra" eller "Yrsa" i inlägget.)

På Syster Yster uppmärksammades de roliga morrhåren. De var krusade, som med locktång! Jag har sett det hemma, men faktiskt inte kollat upp det noggrannare - har varit en smula stressigt på sista tiden.

Så hemkommen nu från utställningen måste jag ju titta igenom alla ungarnas morrhår, hur ser de ut? Är det flera med knasiga morrhår? Och jojomänsan, visst var det det!

Såhär ser de ut!

amaira
0

En bild till på morrhåren. Korta och krusiga. Fast musen själv är släthårig, och inte har några astrex eller texel bland de närmaste leden bakåt (om alls vad jag vet).

amaira
0

Två av mina kvarvarande har krulliga morrhår. Så det är alltså tre stycken bland mina åtta som fått dessa krusiga morrhår. Har aldrig sett det förr. Grodan sa, att det kan vara satinanlaget?? Jag fattar noll … Men vill gärna veta.

En av mina bäst färgade smågryn har förstås knäpp-morrhår, suck. Jag vill ha de vanliga stora fina plymerna!!

Annars är hon ju vacker. Syns inte på denna bild att hon bara är fem veckor. Kyss

amaira
0

Här är hon igen.

amaira
0

… och här …

amaira
0

Så tar vi med en liten vän med riktiga och vettiga morrhår också.

Terato
0

#12 Vad skumt med morrhåren! :O

Gud så många guldklimpar du hade i den här tråden!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

cosmonita
0

Det var min dotter Frida som köpte söta systrarna. Tack amaira Glad de är trevliga och mycket fina tycker vi båda.

Grodan
0

Gillade de krusiga morrhåren. Ska bli spännande att se om de blir helt raka någon gång in dö fjutschör…

Har också haft satinmöss med krulliga morrhår. Modern var en finsk importerad satin kh. De hade även krullig päls. Dock raknade allt när de blev 5 veckor.

Tjejerna var helt bedårande goa. Riktiga gos- och pussmöss. Gratulerar cosmonita och dotter till lyckat köp!

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

NeverToLate
0

Åh vad yr björn är söt :) .. Vart bor du någonstans ? =)

amaira
0

Jag har en ännu krusigare! Ser ut som om han doppat nosen i en stor "dammtuss" som sedan följt med upp när han gick vidare. Förvånad

NeverToLate. Tack, ja han är söt. (och jag har för tillfället inga möss till saluFlört) Jag bor utanför Stockholm.

Om jag är med Muszimba på Spångamässan så kommer dessa guldiga raringar att också vara med där. De är klapp- och puss-tåliga. Kyss Så kom och pussa på dem om du kan/vill.

amaira
0

Till Grodan: Både Lara och Qjo-Björn har Torsten i sina stamtavlor! Och ungarna här också, alltså. Skrattande

Grodan
0

haha, men det är väl 100 generationer bak?

amaira
0

Såja, nu tar vi det lugnt, sååå rask i vändningarna är jag inte - det är faktiskt inte mer än 50 generationer bak.

Grodan
0

å här sitter jag å snålar på mina hanmusars spermier… Obestämd

amaira
0

"Bebisarna" växer. De är lite för "pigga" i min smak, de kan vara så vansinnigt ivriga. Men de sitter också "stilla som möss" i min hand och blir pussade på så det dräller om det, mjuka och goa som de är. Jag tycker väldigt mycket om dem!!!

Sedan är de lite väl små, är väl satinanlaget som förminskar dem lite antar jag. Men, som sagt, jag är vansinnigt förtjust i mamma Lara och hennes döttrar Yra, Lyra, Myra, och lilla Tyra Tuss. Skrattande

Uppdaterar med lite nya bilder från idag. Börjar med vackra mamma Lara.

amaira
0

Fortsätter med Yra, som är berkshire, och dessutom lite ljusare i färgen.

Terato
0

Å, jag är så sugen, Amaira! Foten i munnen

teratos.r8or.se

amaira
0

Lyra.

amaira
0

Myra.

amaira
0

Lilla Tyra Tuss, med sitt lite lustiga långhår som står rakt ut, och morrhår som en dammtuss. Skrattande

Färgen är lite mer "gråaktig" med den pälsen, men hon är så himlans söt! Piper som en ångvissla gör hon, om någon petar på henne. Kul typ. (hon är definitivt friskoch välmående och har inte ont någonstans, hon piper ändå)

amaira
0

Tyra Tuss igen. Hon glänser fint på det här fotot. Mer än i verkligheten, hon fotades i rätt vinkel tydligen.

amaira
0

amaira
0

Lyra, Yra, och Tyra Tuss längst bak.

amaira
0

Får bli sista bilden, fast jag har fler och kan titta ihjäl mig på dem, både bilderna och mössen. Kyss 

Långhåriga Tyra Tuss till vänster, sedan Myra och Lyra.

Terato
0

Underbar färg, verkligen. Du ahr fått den så röd och fin! Och det bästa är att de är utan fetgen! :)

teratos.r8or.se

amaira
0

Ja jag älskar färgen. Tack Terato! Och nej, ingen fetgen här inte.

Titta på inlägg #35 förresten, och räkna svansarna! Förvånad Något stämmer inte, hahaha.

Muszimba
0

4 svansar och 3 möss….ja det är något fel, fel, fel…Skrattande

amaira
0

Hihi, tittar man riktigt noga upptäcker man till och med den femte svansen.

Grodan
0

Tyra Tuss, är hon inte stex?

amaira
0

#41. Lockigheten nedärvs dominant, eller hur?

För dem som inte vet, betyder stex satin texel, och texel är beteckningen på en långhårig lockig mus (eller krullig eller vågig päls)

Jag kikar i Tyras stamtavla. I femte led bak finns första texeln som är Morakullan´s Delfinium.

I sjätte led är 6 möss av 32 texel. Det är den lockighet som jag kan följa. (kanske längre bak ändå, men det orkar jag inte, puuh)

Jag vill inte kalla Tyra för lockig! Däremot långhår med päls som står rakt ut på ett lustigt vis, utan att vara lockigt eller vågigt. Möjligtvis lite "ordeigt" ibland. Men när jag sett dina texel Grodan, så ser en del av dem ut så, fast de var förstås vuxna.

Den här tråden är för full med bilder, orkar inte själv med den längre. Tappar koncentrationen av den.

Sätter in nya bilder på Tyra Tuss i ny tråd som jag döper "texel??"

Grodan
0

Håller med andra dreglare här ovan, argente satin är döläckert.

Känner ni också att ni lixom vill slicka på skärmen? *fniss*