Karl Alfred på besök
Det hela började med att "våran" vildkatt fångade en vild mus som bor i våran trädgård. Vildkatten har vi döpt till Kurt och även han har bosatt sig i våran trädgård. (han kom för ca 2 år sedan mager och förvildad hem till oss så vi började till slut mata honom.) Jag såg att han tog något i munnen vid våran altan och jag klappade händerna så att han blev rädd o tappade det han hade i munnen. Det var en liten mus som sprang iväg och satte sig i ett hörn! Jag och min bror hämtade en petbox och föste in musen i den för att jag ville vara säker på att den inte hade skadat sig. Musen fick sitta i petboxen med musmat, vatten och gräs i ca 1 timme. När vi hade kommit fram till att det var en hane döpte vi honom till Karl Alfred. Först var han chockad men lugnade sig snabbt och började äta. När vi hade sett att han inte var skadad så släppte jag ut honom vid några bräder i trädgården där han brukar hålla till och han sprang iväg ca en halvmeter och stannade och tittade mig i ögonen. Sedan kilade han in bland sina bräder och satte sig och åt gräs. Säg nu inte att man inte ska ta in vilda djur för det vet jag! Vi rörde honom inte och hade honom bara i petboxen i ca en timme för att försäkra oss om att han inte var skadad! Tog några bilder på sötnosen! Han var ju nästan sötare en mina tammöss! (men bara nästan!) 

Jättesöt. Men visst är det väl en sork och ingen mus?

#5 Jaså, är det en sork? Jag funderade på det men slog bort tanken ganska fort.. :P

Kanske ska beskriva honom lite mer till utseendet? Han var Agouti-färgad med vit mage. Små, runda, lite håriga öron. Väldigt liten, mindre än mina svensktypade tjejer.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Mymlan - kanske det kanske! :) Läste på wikipedia att den är mellan 80 och 135 mm lång. Han kan iallafall inte varit längre än 80-90 mm när han sträckte på sig. Passar inte heller in på levnadsmiljön men han kanske hade kommit vilse? :P Söt var han iallafall! Tänkte lyfta på bräderna lite nån dag och kolla om han finns kvar, han var ju inte så himla skygg av sig utan kikade fram bland bräderna när jag hade släppt honom! :P
Fasiken vad söt han var!
/Anneli

axilur - Ellerhur?! När man såg honom rakt framifrån såg han ut som en liten nallebjörn! ^^ Ville ju bara krama om honom men fick hålla fingrarna i styr! :P
Visst är det en sork, en liten sorkunge! Och han är otroligt söt, lilla Karl-Alfred!!!!!
Gulliga bilder!!
Och heder till dig för ett bra och klokt hanterande i situaitionen, från början till slut! BRA gjort!
Fint att han inte var skadad. Du kan jobba som viltvårdare vet jag. 
Sorkar känns igen på sina mkt små öron och den korta svansen, samt det här lite runda "nallebjörn"-utseendet. Det finns ganska många arter av sork, jag kan dem inte.

Haha, jag tyckte direkt att det såg ut som en liten sorkunge! Gud så söt! Ja, verkligen nallebjörn! Min ena katt tar väldigt ofta såna där små sorkungar. De är förmodligen inte lika försiktiga som äldre sorkar.
Du får väl höra med viltvårdare vad de "rekommenderar" när det gäller sorkar. Alltså om man kan släppa ut den igen eller så..
Älskar mina stora små vänner..

#12 Haha tack så mycket! :) Vill gjärna jobba med djur i framtiden så kanske det kanske!
#13 Dom är ju så söta att man inte vill släppa ut dom, men man ska ju inte ha vilda djur inne mer än 48 timmar så..
Ska kolla någon dag om han bor kvar tänkte jag, han bor ju nära vår kompost så han har ju mat iallafall. Slängde ut lite musmat *müsli* och en liten bit vitt bröd till honom igår.

Men å, dumma mig. Missuppfattade inlägget. Läste för snabbt. Jag trodde du hade kvar honom i pet boxen. Nä, men jag ser inget problem i att han lever nära er. Varför skulle det vara fel att mata ett djur i vildhet? Det är väl om det blir problem för er och ni drar till er andra djur eller så!
Jag tror nog att han lär hålla sig kvar! När jag matat djur i stugan har de alltid kommit tillbaka. :)
Han var ju helt sjukt söt :D

Terato - Jag har inget emot att han stannar! :) Tänkte slänga ut lite ärtor till honom sen, när jag ändå matar mössen! Det var lite kärlek vid första ögonkastet där! 

Åå, lyllos dig! Jag vill också ha en vild sorkkompis! :)
Ni är så konstiga… vad är det som är sött med sorkar?
Nåja, smaken som baken… Vad jag däremot måste varna för är att sorkar kan sprida sjukdomar så ta fasiken inte i dem utan handskar!!! Tvätta alla saker de varit i kontakt med noga!!! (Virkona!)

#19 Skurade först ur petboxen, sedan fick den stå ute i minusgrader och sedan skurades den noga igen! :) Ohyra hade han nog inte iallafall, inte vad jag kunde se :)
Duktig kicka! 

Naaw vad söt den var! Gullit av dig att ta hand om den och försäkra sig om att den inte var skadad. Hoppas han stannar hos er :)

Haha.. Hoppas att han inte blev allt för stressad eller rädd av att sitta i bur en stund, men det verkade inte så. Tack alla som har kommenterat, ska berätta för Karl Alfred att han har blivit kändis! 
borttaget
#19. Ja, det är sant. sorkar kan sprida sjukdomar om det vill sig illa. Till människor. Ganska farliga sådana dessutom, så precis som Grodan säger, var försiktig med all sorkkontakt.