Mus iFokus

Mus

Etiketteraveluppfödning
Läst 1204 ggr
amaira
0

Texel??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Grodan undrar i en annan tråd, om inte Tyra Tuss är texel, alltså satin texel (stex) eftersom hon otvivelaktigt också är satin.

Texel betyder långhårig med lockig eller krullig päls. (Astrex är korthår med lockig päls.)

Visar några dagsbilder på lilla Tyra, där jag försöker fokusera på hennes päls.

amaira
0

Är inte lockighet i pälsen, ett dominant anlag?

Jag kikar i Tyras stamtavla. I femte led bak finns första texeln som är Morakullan´s Delfinium.

I sjätte led är 6 möss av 32 texel. Det är den lockighet som jag kan/orkar följa.

amaira
0

Jag vill inte kalla Tyra för lockig! Däremot långhår med päls som står rakt ut på ett lustigt vis, utan att vara lockigt eller vågigt. Möjligtvis lite "ordeigt" ibland. 

(Och så förstås de lustigt lockiga morrhåren, som även några släthåriga korthår har)

Men när jag sett dina texel Grodan, så ser en del av dem ut så, fast de var förstås vuxna.

amaira
0

amaira
0

amaira
0

amaira
0

Ja, nu när jag ändå räknar Obestämd i sjätte led finns också Torsten, i dubbel upplaga som mormors farmors farfar och som mormorsfarmors morfar. Flört

Ja,och så vill jag lägga till det faktum att när dessa möss fotas, så blir de definitivt till sin fördel!!! Fullt såhär "röda" och "guldiga" och fantastiskt vackrai färgen är de inte irl, som kameran visar upp dem.

Pimu
0

oohh .. vacker är hon .. texel i mina ögon är juh "krulligt" .. men hon är "fluffigare" än en lh .. tycker jag .. Oskyldig

[Catteklina]
0

Våra lockiga musisar i djuraffären är lockiga i ung ålder, men vid ca. 4 månader blir deras päls mer som denna tösens. Vet inte varför eller vad det kan bero på och vet inte om det är samma sak med denna snuttan?

Beaver
0

Mja, texel kan väl bli lite 'dåliga' i pälskvaliteten om man inte avlar för texel eller? Satin gör ju också pälsen rakare, så det är nog därför din tös ser ut som hon gör.

Grodan
0

Jo, de flesta krullgener är ju dominanta, så hon borde inte vara stex, men med de lockiga morrhåren börjar man ju fundera… och den här lilla tusspälsade damen (gah va söt hon e!) ser ju inte helt slät ut…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

amaira
0

Så jag får fota en korthårig släthårig ung herre med riktiga krullmorrhår - när jag hinner. Lustig kombination!

Tyra Tuss är "fluffig", det är rätt ord Pimu. Och hon har aldrig varit lockig, inte ens som liten (mindre).

Onekligen intressant. Tack för alla svar och tankar omkring detta. Jag avlar inte på krull, så jag vet ingenting om det.

Gör satin pälsen rakare? Det visste jag inte. Fler "bieffekter" av satineffekt på möss? ?

Anett Lindbom
0

Jag kan ju ta en bild på min flufftjej Camara hon är hon ju texel & satin,

amaira
0

Här kommer foton på brorsan. Han är semilånghår (släthårig) och har krulliga morrhår, som faktiskt börjar rakna, ser jag nu.

Hans morrhår var mycket krulligare förut!!

Nu raknar de, nerifrån och upp, och inifrån och ut.

amaira
0

Han har aldrig haft lockig eller vågig päls.

Terato
0

Gud så underbar den översta var! Man kanske borde införa den som en ny variant. -fluff! :P Jag tycker det ser jättesött ut!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Grodan
0

Bild 3 och 4 är definitivt fluff!

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️