Intresserad?
Jag kommer eventuellt att ta en kull på en av mina möss, Bianca. Hon kommer att paras med Pysen och detta kommer förmodligen ske i november/december.
Nu undrar jag om det finns intresse för denna kul, så jag vet om jag kan få endel ungar sålda? Givetvis kommer jag behålla endel själv, men resterande kommer att säljas.
Är du intresserad av en musunge från denna kull runt Jul/nyår?
Sårri…
men… varför?
Du har ju haft problem med Bianca, är hon verkligen så bra att avla på då?
Vidare undrar jag varför du vill para dessa två, vad är syftet - förutom det uppenbara: du vill ha musbebbar? 
Alltså Bianca är egentligen ingen "problemmus", alla hennes syskon är ju normala. Förmodligen var det kanske lite dominans/könsmognad som gjorde att hon bar sig åt som hon gjorde (som saagt, mina tjejer höll också på så ett tag, precis som hon men idag gör de aldrig så utan det var mest i början när de var i samma ålder som Bianca. Iaf den ena, men hon är helmysig idag, jättesnäll mot både människor och möss/djur!). Idag är allt lugnt mellan dessa tre, Bianca har slutat hålla på och jag har inte hört något pip på flera dagar, vilket jag även hade förväntat mig. Hon är en jättemysig mus, trycker huvudet under de andra tjejerna och vill gosa hela tiden, och försöker få de att putsa på henne. Så hon är ingen aggressiv mu eller har dåligt beteende. Och eftersom hon slutat nu så var det ju inge allvarligt och långvarigt beteende. Kanske bara vill visa att hon inte är så liten som hon ser ut? ^^
Anledningen till parningen är färgerna, och deras temperament är bara ett plus.. båda är väldigt jättesnälla, nyfikna, pigga och allerta. Så det jag hoppas på är en blandning av dessa färger (vilket det säkert inte blir, utan det blir väll bara choklad tan och helvita) men då får jag iaf kanske en helvit hane och en choklad hona. Hade jag fått bestämma hade jag bara velat att hon fick ca 1-3 ungar som jag kunde behålla själv och inte behöva sälja några, men eftersom de kan få upp till 18 stycken så måste jag veta om någon är intresserad.
Så.. hade Bianca fortsatt att hålla på idag som hon gjorde hade jag inte avlat på henne. Men parningen kommer isåfall ske i nov/dev och visar det sig att bianca är en "problemmus" så kommer parningen inte ske. Men som det ser ut nu så är hon en helt normal sällskaps och kelsjuk liten tjej.
Ett litet tack till att du skrämde bort alla med att säga att hon har ett dåligt temperament ;)
Biancas syskon har ju inga problem, och antaglien hade hennes mamma och pappa bra temperament eftersom det blev avel mellan dessa.. så det är nog inga fel på henne. Lite lustigt om just en av ungarna skulle bli lite "hoho". Och eftersom hon har bra temperament i släkten/familje så blir nog inte ungarna dåliga.
Mja… vill inte vara elak ju… men… De flesta kan ju läsa om Bianca här på sidan. Jag frågar i all välmening. Du skrev faktiskt några ganska upprörda rader i tråden om hennes problem.
Men jag har ett tips. Ställ ut henne i Pet Class 1 november och få en experts synpunkt på hennes temperament. Det är ju ett bra sätt att få reda på om man har bra hum om musens temperament. Samt är det ett bra sätt att se hur hon reagerar.
Jag vet, och jag var lite störd på hennes temperament i början, men antagligen var det väl lite osäkerhet hos hennes för nu är hon hur go som helst. Skulle inte vilja sälja henne.
Jag är inte medlem i Svemus, och jag vet inte om hon är registrerad (om hon nu måste vara det i pet), men annars hade jag gärna gjort det.

Bra, förslag, ställ ut mössen innan och få synpunkter. Kolla in Svemus hemsida för mer info.
Håller med föregående talare. 
Även om hon är tryggare nu, kanske hon är sårbar i sin stresstålighet? Detär inga bra egenskaper att föra vidare till fler möss, de mår inte bra av det.
I pet behöver mössen inte vara reggade! Du hinner bli medlem, bara du betalat in medlemsavgiften så har du rätt att ställa ut!!
Även om du inte vill just nu, eller denna gång, så kom till utställningen och titta på andra möss!!! Jag lovar att det är givande och man lär sig massor varje gång!!
Annars är mössen gulliga, och det är himla roligt att få ungar!! Du kan ju också titta efter en bra avelshona till din vackra hane, och få tips och råd om vad som är bra med en eventuell ny mus.
Det går att titta, utan att köpa, också. Det går att titta, på allt!!!
Kom vet jag! Det är KUL! (du behöver inte vara medlem för att komma heller!!!)
#7 Skulle gärna bli medlem men det är bara tre månader kvar, och jag hinner isåfall ställa ut en gång (om jag ens hinner komma då) innan en ny medlemsavgift ska betalas in. Känns lite onödigt på något sätt.
Jag kommer inte att köpa en ny hona, eftersom jag redan har tre honor och två hanar.
Hursomhelst så kommer jag iakta hennes bettende under de nästkommande två månaderna… och därefter bedöma om jag vill ta ungar på henne eller inte. Är ju bara jag som kan se hur bra hon beter sig, svårt att skriva med text liksom.
Jag var med på förra utställningen, vilket va kul. Kul att se alla fina möss, men jag tror inte att jag kommer komma på nästa, fasst det får jag se.

Okej, du har förklarat att det kanske inte är något fel på henne. Hon kanske är okej. Men räcker det att hon är okej?
Vad jag är nyfiken på är vad som är så speciellt bra med just dessa möss? Vad är det med just dem som gör att du tycker att deras gener ska gå vidare? :)
Tänk också på hanens ålder. Du vet lite för lite om en ung hane egentligen för att ta en kull på honom. Jag har en hane här hemma som jag är väldigt förtjust i. Han är så modig och väldigt härlig och lugn. Så honom har jag varit sugen på att ta en kull på pga temperamentet. Men eftersom han inte kunde leva med sin bror speciellt länge så hamnade han längre ner på listan. Sen fick han en konstig knöl på nosen som gjorde att jag diskvalificerade honom helt.
Allt beror egentligen på vilka krav DU har som uppfödare! Fundera på vad det är du vill få ut av kullen. Berätta vad som fått dig att börja fundera i avelstankar!
Jag blir inte intresserad av en kull på två möss utan speciella kriterier! Vad jag vill säga egentligen är att jag personligren inte tycker att det räcker att mössen bara är okej. Så övertyga mig gärna! :)
Håller md ovanstående. Skicka dem på utställning! Om inte du kan gå kanske någon annan kan ta med sig dina musisar?
Älskar mina stora små vänner..
#9 Gosh vad ni får mig att tveka på att ta ungar. Jag tycker inte att det är något fel på henne alls, för eftersom mina två första honor som hade bott tillsammans (systrar) redan innan de kom till mig och som hämtades dagen efter de kommit till djuräffren höll på så… iaf den ena men idag håller de inte på alls. Idag är de helt undebara möss, jättegoa! Och den som höll på mest hade jag faktiskt oxå funderingar på att ta en kull av, pga. av hennes temperament. Hon är väldigt modig, nyfiken och busig. Men den har jag avvikit nu eftersom det blir för många ungar om jag ska ta på Bianca också.
Hanen är sex månader och har fått en kull innan, dvs. innan jag köpte honom. Han kommer från SandraL och är jättesöt! Både färg och tempertament.
Anledningen till att jag ville ha ungar var framförallt färgerna på mössen. Är väldigt förtjust i vita möss och choklad Tan så de två tillsammans skulle vara kul. Jag är inte ute efter ett speciellt tempertament, men eftersom båda mössen är hur goa som helst så är ju det bara bonus. Och eftersom det bara är jag som ser mina möss så är det ju bara jag som kan se om de är lämpade till avel. Jag skulle inte ta ungar på de om de var sjuka eller om deras temperament var dåligt eftersom jag inte vill ha någon likadan unge…
Jag kan gärna ställa ut, åtminstone henne.. om någon annan har lust att göra det åt mig. Men kan de ställa ut åt mig då?

Tja, halva nöjet med möss är ju ungar och hur färg och humör går i arv. Det är ju kul att ha generationer. Det enda kruxet är ju vad man skall göra med avkomman om det blir fler än man vill ha. Du är ju helt rätt ute som kollar efterfrågan innan du gör parningen och tänker efter före. Men det tål ju att tänka på om du redan i förväg får så tveksamma svar.
Då återstår att du själv bedömer chanserna med annonsering på Blocket, ny annonsering här, vänner o bekanta, dina möjligheter att ta hand om hela kullen eller om du kan tänka dig att göra dig av med dem på annat sätt.

Nikka, självklart är det du som bedömmer om du vill avla på dem eller inte! Vi har ingen möjlighet alls att sitta här och säga om dina möss är bra osv. Men på en utställning kan du få lite hjälp! Jag hoppas du förstår att vi mest vill veta hur du tänker med parningen och veta lite vad syftet är med den! Det tar ett tag innan man lärt sig vad köparna vill veta! :)
Och man bör vara medveten om att möss är svårsålda djur. Det finns allt för många exempel på dem som tagit kullar och sedan suttit med en hel hög möss som det inte finns köpare av. Det blir en hel del burar om du inte lyckas sälja eller kulla hanar.
Därför är det viktigt att fundera på om parningen är riktigt genomtänkt, att man har plats, tid och råd och om djuren har något som kan tänkas intressera köpare(och något som är värt att föra vidare).
Och eftersom du frågar så får du svar! Och man får inte alltid de svar man vill ha! ;) Ta till dig istället. Det underlättar för dig om du vill ta en kull!
De vanliga rekommendationerna är att man försöker ställa ut avelsdjuren eller får råd av en uppfödare och att honan är 6 månader och hanen över året.
Men det är jätteroligt med muskullar! Vill bara inte att det ska bli en jobbig upplevelse för dig om du sitter där med en massa möss som inte går att sälja. Därför säger jag det här för att jag vill att du har koll på läget! Tycker iaf du gör klokt i att bara ta en kull åt gången.
Det skulle vara kul som sagt att ställa ut mina möss, men jag är ju inte medlem i svemus.. men om det går att någon annan ställer ut de åt mig (jag betalar förståss) så får någon hemskt gärna ta med de :)
Honan måste alltså vara minst 6 månader.. okej, trodde det var 4-5 månader. Men då blir parningen inte förrän dec-jan någonstans där. Så det är ju lång tid att tänka över och eventuellt fixa köpare.
Om jag nu ens tar en kull på henne… jag vill egentligen ha en långhårig mus och ingen av de är långhåriga. Så frågan är om jag ska försöka hitta en långhårig istället och strunta i kullen… Men som TantSelma sa, det är ju roligt med generationer, och känna att det verkligen är MIN mus som jag varit med sen första början.
"…det är ju roligt med generationer, och känna att det verkligen är MIN mus som jag varit med sen första början."
Vet precis hur du menar!!!!! Det är en del av charmen liksom!! Och en stor del av drivkraften bakom min egen avel.
4 - 5 månader på musdamerna för första kullen tycker jag är helt okej! Sånt här tycker "man" olika om. Viktigast är att mössen är färdigvuxna, alltså inte för unga vid första kullen. Men inte heller för gamla!
Det finns argument för och emot olika ålder på när man bör avla på möss. Inom SVEMUS rekommenderar man 4 - 5 månader på honorna, och gärna ett år eller mer på hanarna, vid första kullen.
Rekommenderar. Själv har jag lite andra tankar omkring detta vad gäller min egen avel. Men Svemus´ rekommendationer är genomtänkta och bra.

Tycker det låter bra att du tänker igenom detta, Nikka!
Ja, just det. 6 månader är för råttor.
Men jag själv tycker att det är bättre att vänta om man kan så att honan hinner mogna. Men samtidigt är det ju inte bra om hon är "övermogen". Men vad jag förstått mognar engelsktypade snabbare än svensktypade. Hanar däremot kan man gott vänta ut.
Skulle jag avla så skulle jag nog också vilja ha mina "egna" möss. Visst skulle jag blanda upp med de bra uppfödarmössen jag har men det skulle ju vara roligt att se vart jag kan komma med de möss jag hittar på andra ställen.
Som sagt så handlar det om rekommendationer och du behöver ju lite underlag för att själv kunna fundera och bestämma dig för hur du vill göra. Men man måste ju börja någonstans! :)
Å, jag skulle gärna hjälpa dig att ställa ut! Du bor ju i Stockholm också och det är ju där utställningarna brukar äga rum. Hör av dig till mig nästa utställningssväng (2 November) så kanske vi kan mötas upp. Men roligast vore ju förstås om du själv kunde gå! Man behöver inte vara medlem för att besöka en utställning. Men förresten kostar det bara 80 kronor att bli medlem nu. Det kan det vara värt! Dessutom kan man ju se det som en sponsring till en behövande förening! :)
Okej, men då har jag ändå tid att fundera och iakta innan, för då sker inte parningen förrän runt okt-dec nånstans där.
Skulle vara jättekul om du kunde göra det! Men hur fungerar det egentligen. Anmäler jag eller du mina möss? (jag betalar förståss) och sedan bedömmer de mössen och så får jag tillbaka de bara?
Skulle gärna ha blivit medlem, men jag måste eventuellt (förhoppningsvis inte) till veterinären med en av mina möss pga. nysningar och Rossel som aldrig vill förvinna. Sen funderar jag på att kastrera en av mina hanar.. så det blir lite utgifter för det då. Jag kaanske skulle kunna komma och titta också, men kan inte se så långt fram nu.
Är det föressten någon som botat sina möss hemma/själv som nysit? Vad kan vara bra? Har testat med honungsvatten, gett ärtor och majs… borde jag testa att köpa enchinagard?
(Diskutera nysfrågan i nystråden/Hälsningar Terato, Medarbetare!)

Ja, men det är ju skönt!
Jag är inte så jätteduktig, eftersom jag själv bara har ställt ut en gång! :P Men läs lite på hemsidan så kanske vi kan luska ut det tillsammans. Annars är det Grodan, Muszimba eller någon av dem du ska fråga!
Frågan om nysgrejen har jag flyttat till en annan tråd så behöver vi inte glida ifrån ämnet! Tycker det är skoj att diskutera avelsplaner! :) Här är nystråden: Nyser era möss?