Ska paroa. hjälp till nu. :)
Hej!
På vårterminen så ska jag och min kompis praoa i 2 veckor. ( Jag går i åttan) då ska vi praoa i en djuraffär för att "Rädda" alla smådjur. Vi ska ge dom grönsaker och fet mat (Tex barnmat till hamstrarna, mössen och råttorna) vi kommer självklart stå för kostnaderna själva om inte djuraffären vill göra det. Vi kommer även ge papper till alla som ska köpa djuret om hur man tar hand om det djuret! Så jag undrar om ni på den här sidan kunde skriva ett papper på hur man bäst tar hand om djuret som den här sidan handlar om. Tex vilken mat man ska ge djuren, buren, aktiveringen, mm. längst ner ska det även stå namnet på iFokus sidan. ( tex www.rattor.ifokus eller www.mus.ifokus) så ägaren som har köpt djuret kan gå in här och bli medlem så dom kan läsa på mera (om dom vill då). Jag har sett fruktansvärda saker på djuraffärer på alla möjliga djur, och jag vill att djuren som köps ska få ett så bra hem som möjligt. Jag vet att det är lång tid kvar tills jag ska praoa men bättre för tidigt än för sent!! Jag kommer lägga ut den här tråden på alla iFokus sidor som handlar om djur och jag hoppas att nån ERFAREN kan skriva ett papper om hur man tar hand om djuret så jag kan skriva ut det pappret och ge till folket som vill köpa djuret. Om ni undrar varför inte jag kan skriva om djuret själv så är det för att jag inte kan så mkt om alla djur! Så detär bättre om nån erfaren om just det djuret skulle kunna göra det!
Mvh Moa :)

Sen när nån har skrivit nåt om det här djuret så kan ju ni också skriva ut (om ni har skrivare) Och ge till er djuraffär så dom får ge sina köpare. Ni får också gärna logga in på andra djurifokussidor och skriva ut papper där också och ge till djuraffären/affärerna så dom kan ge papper om alla djur så att vi vet att alla djur som finns i djuraffärerna få ett bra hem! :) För det vill vi väl? :)
Få ni ge djuren i affären sådant för personalen då? Kul att ni vill göra saker och ting bättre för djuren iaf! :) Det uppskattas.

#2 Vi ska fråga först! :D Men vi borde ju få det.. Du får gärna hjälpa till! ;)

*Puttar* Grodan eller terato, kan inte ni skriva? :D (a)
Vilket fint projekt :)

Tycker jag med!
Men jag känner att jag ha fullt upp att kolla de andra trådarna för att skriva en lista. Hoppades på att någon annan kunde skriva en? Skriv en så kan jag kommentera sen! :)
Älskar mina stora små vänner..

#5 hihi, tack! (eller vad man säger.. xD)
#6 hehe. ok, Du får lova att kommentera sen när nån har skrivit då! :D
Jag hoppas att jag redan skrivit Artiklar som svarar på de flesta frågor.
SVEMUS folder svarar på jordbruksverkets frågor. Här är den.
Presentation av den tama musen
Vår sällskapsmus härstammar från Husmusen, Mus musculus,
och kallas oftast bara för tammus. Dansmus, popcornmus,
micromus m.m. är missvisande öknamn på tammöss! Blanda inte
heller ihop tammusen med taggmus, zebramus, nilmus eller
natalpälsråtta (natalmus) då dessa är helt andra musarter utan
något som helst släktskap med tammusen. I SVEMUS finns det
medlemmar som föder upp och registrerar ovan ovanligare
musarter, utställningsstandard för dessa är även under arbete.
Trots sin ringa storlek är möss intelligenta, nyfikna och aktiva djur
som kräver mycket stimulans för att trivas i fångenskap. Till att börja med bör man skaffa en
rymningssäker och rymlig bur. Den bästa buren är ett stort akvarium med nätlock. Önskvärda
minimått för en musbur är ca 50x30 cm. Som bottenmaterial rekommenderas aspflis eller
pappersströ (cellulosapellets), använder du någon form av kutterspån så skall du se till att det
är dammfritt och att det inte luktar starkt. Hö och halm tycker mössen om att boa och springa
runt i, men se upp med var du tar det ifrån så att du inte får med dig någon form av ohyra hem.
Inred buren med hjul, mindre kartonger, hus, hängmattor av tyg, strumpor, leksaker och papper
att boa med. Pinnar och kvistar uppskattar mössen att både gnaga och springa på.
Musen är allätare. Den äter mycket i förhållande till sin storlek och
skall därför alltid ha tillgång till mat. Basfodret ska innehålla de fyra
sädesslagen - där finns de flesta vitaminer, mineraler och
spårämnen en mus behöver. Fröer, nötter, frukter och grönsaker
är också en viktig del av dieten. Mus & råttpellets (fullkostfoder) är
ett annat bra alternativ till ovan basfoder. Bjud också musen på
annan färsk mat som t.ex. bröd, en mindre mängd kött och fisk.
Det skall alltid finnas färskt vatten i buren.
Möss lever 1½ - 2½ år. Hanar blir lättare tama än honor, men har en mer utpräglad och tyvärr
genomträngande doft som de använder för att markera sitt revir. Det är ganska vanligt att en
mushane inte kommer överens med andra mushanar, vilket betyder att den i så fall får bo
ensam. Trots detta är möss flockdjur. Skall du ha honor bör du skaffa två stycken, då de trivs
bäst i sällskap. Tänk på var du köper dina honor, eftersom de kan blir dräktiga redan vid 5
veckors ålder om det finns hanar i buren.
Mushonan är mogen för parning vid ca 4-10 månaders ålder. Hon är dräktig i 21-25 dagar.
Kullstorleken varierar mellan 5 och 15 ungar. De föds utan päls, öppnar ögonen vid 12-14
dagars ålder. Var noga med att sära honor från hanar vid 4 veckor för att slippa oönskade
parningar.
Könsskilllnad kan vara ganska svårt p.g.a. att hanen kan dra in sin pung. Pungen syns som ett
hudveck mellan penis och anal. Honan har kortare avstånd än hanen mellan urinrör och anal.
Dessutom har hon en slidingång straxt bakom urinröret, en hårlös sträng mellan slidan och
analen samt 10 juver på magen.
God miljö och utfodring är det bästa sättet att hålla musen frisk! En sjuk mus känns igen på att
den kryper upp i ett hörn, burrar upp sin päls, har rinniga ögon, kliar sig mycket, rör sig lite och
är kall. Sätt den i en egen bur med värme, vätska, god mat och behandla den på lämpligt sätt.
Kontakta någon i SVEMUS för goda råd och telefonnummer till muskunnig veterinär.
Möss kan se ut på många olika sätt. Först och främst finns tre olika storlekar på mössen. Vi
kallar dem svensk typ, engelsk typ och minimus. Dessa tre storleksvarianter kan paras med
varandra vilket har gjort att det finns många korsningsvarianter.
Den svenska typen är den som mest i storlek och utseende liknar sin vilda släkting husmusen.
Vikten är 20-30 gram och längd från nosspets till svanstipp ca 20 cm. Engelsk typ är en lång
och stor mus. Den har stora öron och en svans som oftast är längre än kroppen. En vuxen
engelsktypad mus väger 40-70 gram, men kan även väga mer, och är ca 30 cm lång från
nosspets till svanstipp. Minimus är den minsta varianten av tammus. Svansen är mycket kortare
än kroppen. Längd på en liten typ är 10-15 cm och vikt 10-20 gram. I Sverige finns
huvudsakligen svartvita minimöss.
Förutom att storleken på tammusen varierar friskt kan den ha uppåt 30 olika färger, mer än 10
olika teckningar och minst fyra olika hårlag. Dessa kan kombineras nästintill oändlighet. Om du
har möjlighet att besöka en utställning kan du se vilka olika varianter som finns.
obs! detta är den gamla som ligger på hemsidan. det finns en ny variant men bara på papper. någon som har lust att scanna in den? scanna in med scanner som kan läsa text och bild? vore sååå kanon…
(har ingen dator nu och inte tillgång till några av mina texter, men maila gärna till gerodean2000@yahoo.com)

Tråkigt ändå att sånt här ska kunna behövas, att folk köper djur utan att läsa på innan =/
Lycka till ! :)