Mus iFokus

Mus

Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 1158 ggr
L8sson
0

Köpte honom!

hejhej!

va idag på djurmagazinet, där jag har fått praktik varje tisdag :) yippie :D

aa men iallfall så hade jag nämt till min bror att jag skulle kanske köpa möss så han gick och kikade på mössen där. aa så kom han till mej med valpögon och sa att han hade hittat en jätte söt muskille, så jag gick och kollade på den :) han var ur söt ju :) men! han haltade lite och var biten i baken (antagligen av andra hanar??)

Så jag bestämde mej för att ta honom =) köpte honom (jag e lite för god hjärtad^^) dom sa att de flästa möss här blir till orm mat =/ jag tyckte att denna lilla kille kunde få en 2 chans :)

han heter nu DR Alban och bor i ett stort stort akvarium :) han e liten och söt :) han e ur trevlig och mysig :)

ska köpa också av den här andra tjejen som säljer möss 2 st honor av henne som jag har ett annat akvarium till :) näst nästa vecka på tisdagen tror jag att jag får hem dom :)

juste.. skulle fråga om de är jätte viktigt för möss att ha hjul? är inte de väldigt stressigt för dom har jag hört??

//Lotta

reverse
0

Nä, du måste inte ha hjul. Vissa hjul är till och med skadliga för mössen, så det gäller att välja med omsorg om du ska skaffa. Har han ett stort akvarium kan han springa av sig ändå. Kasta in massa prylar, tomma toarullar, askar som det varit lampor i tex, stadiga grenar (brukar ju finnas sådana där mangrovegrenar i djuraffärerna exempelvis) kanske någon stor sten som ligger stadigt… Finns massor man kan hitta på för att göra en riktig "hinderbana" för mössen att leka runt i och som man då dessutom kan byta ut och möblera om hur mycket som helst, för variation - vilket de älskar. Mycket bättre berikning än ett hjul. ;)

//Lina

amaira
0

Grattis till den lilla killen!

Det här med hjul är det väldigt delade åsikter om. De ensamma hanar jag har, kan jag inte tänka mig att de ska behöva leva utan hjul också. De lever ju utan så mycket annat som är naturligt för dem.

Det enda du behöver tänka på när du har en ensam mus, är att hjulet är tillräckligt stort. 20 cm i diameter rekommenderar jag. Sen kan det få se ut hur som helst.

När man har flera möss ihop i samma bur, får man tänka på lite fler saker. Det finns en liten skaderisk.

Att berika buren gör man förstås ändå. Men möss har en förmåga att utforska nya saker ganska snabbt, några minuter eller så. Och deras tid i buren är ju liksom deras liv.

Att få springa, oavbrutet längre sträckor än buren sträcker sig, är naturligt beteende för möss, som ofta kan röra sig miltals per natt (vilda möss alltså).

Att motion är nyttigt vet vi ju också alla, eller hur? Det är bra för välbefinnandet (frigör "må-bra-hormoner"), för kropp och hälsa på flertal vis, ämnesomsättning till exempelk, och motverkar till exempel diabetes,  hjärt och kärlsjukdomar, osv hos både möss och människor.

Blir mössen för "uppstressade" av att springa i hjulet? Ja, det kan nog hända vissa möss ibland. Då får man ta ställning till, om musen är en stressad mus i sin grundinställning, och får utlopp för stressen på detta vis = bra för hälsan, för instängd stress skapar ohälsa. Eller om man får begränsa springandet till kanske fri tillgång till hjulet några timmar om dagen, eller så.

Mina möss har absolut springhjul, något annat kan jag inte tänka mig för deras del, jag vill att de ska må BRA.

L8sson
0

okej okej, aa ska kolla på hjul med sån här hel och inte hål i :) men de blir inte just nu.

okej mkt information men bra information :)

aa ska fylla buren med mkt :) ska bara vnta med att lägga in höga greje rför mitt nät jag har på locket är inte så bra om vi säger så ^^ hehe men ska byta ur de så ska han få mkt mkt skojjiga saker :)

Terato
0

Jag använder hjul till mina. Men mina bor på köksbänken och jag låter buren stå öppen varje natt så att de kan kuta runt på diskbänken och rota bland min skitiga disk. Har en hona som aldrig använder hjulet utan som istället gärna röjer runt utanför buren. De fega mössen som inte vågar sig ut springer i hjulet, dock! Alla får välja hur de gör. Men jag tycker hjulet är en så himla bra leksak så jag skulle nog inte vilja vara utan..

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

L8sson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag ska köpa hjul så fort jag börjar praktisera i mora :P

här kommer de en bild på honom <3

Nikka
0

#5 Vilken söt! Ser nästan ut som en hamster i ansiktet :)

L8sson
0

#6 ja han e skit söt ^^

aa han har ett speciellt ansikte. inte som en mus tycker jag ^^

[Thiah]
0

Han ser lite ut som om han gått in i en vägg och fått nosen intryckt.

Men jättesöt är han hursom =) Gosboll  är ordet jag tänker på direkt när jag ser han :D

Mina möss gillar inte hjulet, jag var nog försen med att introducera dem till ett hjul.. men dom gillar att klättra så jag har 2 klätterställningar till dem. Gjorde av träbitar och grenar :)

L8sson
0

#8 hehe ser de ut som att hnan har de XD?? haha okey okey ^^

okej, jo sen när jag har fixat locket ska han få grenar och mass agrejjor att springa och klättra på

[Thiah]
0

#9 jo lite kanske :D men det är sött

L8sson
0

#10 hehe okey ^^

[Theriss]
0

Alla mina möss har hjul att springa i men det är sällan de använder dem till att just springa i.. En av mina hanar har krafsat upp en massa strö under hjulet och på sidorna så att det inte kan rubbas. Han använder hjulet till spaningsplats istället.. Roligare att sitta på det tycker han.

Din mus har fint ansikte tycker jag =)

axilur
0

Vad kan det vara för färg på den här killen?

/Anneli

L8sson
0

#12 hehe jo alla gör olika med hjulen ^^ hehe
tack =)

#13 hm jadu har faktist ingen aning :P

amaira
0

Riktig sötnos! Och biten/riven i örat också…

Vad han är för färg? Hmmm. Jag kan inte svara.

Kanske har jag bara "hjärnsläpp", men jag vet inte. Funderar över ljus agouti, sotad… Eller sable med blekgener… Jag kan verkligen inte svara!!

Vad hade syskonen för färger?

Vad han än är, så är ha otroligt söt!!! Kyss En riktig pussgurka!!

L8sson
0

#15 ja i örat med. men dom slåss väl hanarna?

jadu jag kan inga färger alls ^^ jadu färger är ine lätt.
Jag vet ej kommer inte ihåg, dom såg typ likadanan ut fast denna kille såg lite annorlundare ut.

hehe ja han är ju det ^^ hehe aa

axilur
0

Väldigt häftig färg är det iallafall! Han ser ut att ha blekts i solen. Skrattande

/Anneli

L8sson
0

#17 aa, han e ju lixom annan färg under och över ^^ heter de tan ?? de gör de på kaniner iallfall ^^

amaira
0

Ja, det heter tan. Men tan hos möss är väldigt tydligt avgränsat från tyggfärgen! I en "rak linje". Blodra demonstrerar sin tan.

Blodras färg heter champagne/tan.

Dr Albans magfärg verkar gradvis övergå i ryggfärgen, det är därför jag funderar på sable, som är en röd mus, A(y) med "Umrous-poly-gener" som ger gradvis mörkare rygg.

Att han inte är rödfärgad, kan i så fall bero på förekomsten av blekgener som tar bort rödfärg.

Men jag har som sagt ingen aning!!! Jag bara funderar högt. Någon skickligare än mig måste svara här.

L8sson
0

#19 jag lär mej nått nutt varje dag ^^ :)

kan ju vara värsta blandningen ju :P eller :O?

Grodan
0

Sable är han.

Tyvärr ingen direkt vinnare i Standardklass, men något annat än Sable kan han inte vara. Vilka gener exakt han bär på kan man dock alltid spekulera om…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
0

I oktobermusens tråd finns ett rätt nytt foto på honom gissar jag, där han visar att hans färg har ändrats. Spännande.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

L8sson
0

aa :P precis, han har en mjuk färg tycker jag :)

Terato
0

Helt underbar om du frågar mig!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

martinc
0

Han ser väldigt häftig ut i färgernaSkrattande

L8sson
0

#24 ^^ =)

#25 aa :)

Dr Alban XD