Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 398 ggr
MP160
0

Gömmer sig dagarna i ända?

Hejsan,

Fick igår hem mina första möss, köpta från affär. Lea är modig, aktiv och väldigt frammåt, Tove ligger mest i boet och verkar himla rädd av sig och namnlös kommer nästan bara fram för att äta, annars ligger hon också mest i boet.

La ner handen idag i buren, bara Lea som vågade sig upp i handen. Tove verkade lite nyfiken men vågade inte äns nosa på mig och namnlös nosade men backade sedan. När jag senare la ner handen på hyllan med maten då Tove var där så pep hon när jag flyttade handen nån millimeter närmare för att hon skulle nosa på mig. Varför? Hon verkar vara jätterädd verkligen? Hur får man en sådan mus handtam när man inte äns kan vara närmare än ca 15 cm utan att hon piper till och springer iväg?

verkligen tacksam för svar!

Muszimba
0

Ta det lungt och låt dem få bli hemtama några dagar i buren. Dock kan du prata med dem när du kommer för att byta på färskfodret och byta vattenflaskans vatten. Sedan så låter du handen ligga nere vid botten en stund varje dag så de lär känna din  doft samtidigt som du pratar med dem. Det du kan göra också är att du tar bort leksaker och liknande i buren utöver gallret/locket och har underdelen på buren vid sidan av dig i soffan när du tittar på TV:n Då har du även handen i buren så de vet att du finns där och har möjligheten att klättra upp i handen och även upp på armen när de vågar det. Allt för att vinna deras tillit. Du kan även ha något gott liggandes i handflatan som tex solrosfrö eller liknande. Då är du extra intressant att klättra på.

MP160
0

Tack för svaret!

Ska jag ta ut bokstavligen allt? Även hyllplanet och sovhuset? Har jag hyllan kvar så finns ju risken att dom rymmer iof, så ja.. Men tänkte om dom inte har nånstans alls att gömma sig, blir dom inte stressade då?

TantSelma
0

När de väl blivit hemtama och kissat in bottenströet: Om du då tar av ovandelen på buren och sätter dig i soffan med underdelen som en bricka i knät, om de då rymmer så rymmer de ju upp på dig - och det är väl det du vill. Sen kan  de gå fram och tillbaka från dig och till burbrickan i lugn och ro och småningom utvidga sina revir till dig. Ju mindre gömställen det då finns på burbrickan desto mer intresserade är de att utvidga sitt revir på dig.

MP160
0

Åh, vad smart! Det ska jag prova. Tack så mycket! Skrattande