Häggkvistar hos mössen?
Vi har ett häggträd som vi har friserat lite
ja undrar om ja kan ta några grenar och kvistar till mössen, eller kan de vara giftigt för dom?
Oj, kan inte svara, fast jag svarar visst. Häggbär är inte giftiga, det vet jag. Fast de är inte heller goda.
Har aldrig hört talas om hägg som foder.
Många andra lövträd har man ju "hamlat" just till djurfoder. Till kor, hästar, och får, t ex. Träd som lönn, asp, alm, m.fl. vars blad och bark innehåller mycket näring som torkat vinterfoder. Mig veterligt har hägg aldrig använts, kanske finns någon orsak?
Jag har inte den blekaste aning.

Det är så här. Häggen står med under giftinformationscentralens lista. Dock står det att bären är ogiftiga. Men om den finns med borde således något annat på häggen vara giftig. Då är det lätt att tänka sig att själva grenen nte är det bästa. Om man dessutom har små möss så krävs det inte alls mycket för att de ska bli förgiftade. Så jag skulle aldrig använda grenarna från häggen. Dumt att chansa liksom.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Så här står det inne på giftinformationscentralen:
Växtlistan innehåller ett urval av både ofarliga och giftiga växter. Många vanliga växter har Giftinformationscentralen stor erfarenhet av medan det om andra växter endast finns begränsad information. Råden gäller förgiftningstillbud hos barn. Om växten i listan anges som ofarlig eller sannolikt ofarlig innebär det ingen risk om ett barn äter en mindre mängd av den. Växten är dock inte att betrakta som ätlig.
Ring till Giftinformationscentralen om du inte hittar växten i listan eller är osäker på vad som bör göras. En handelsträdgård eller blomsteraffär kan ofta hjälpa till med identifiering av växter. I listan finns bilder på de flesta giftiga växterna
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

äter du för många "häggbär" kommer du bli rejält magsjuk. fåglar kan äta dem men människan kan reagera på ett ämne i dem. barken och själva trädet innehåller ämnet amygdablin (eller liknande) bla består av blåsyra. hägg har använts till att utrota råttor osv. skulle inte rekommendera det till möss=)
Qui dormit, non peccat
TACK Husmusen för värdefull information!!
Efter det ni sagt så skulle inte jag använda mig av hägg.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Kan berätta att vi har gett färska häggkvistar ibland till mössen att tugga på. Eftersom jag vet att häggbär är begränsat ätliga för människor så har vi inte gett häggkvistar i stora mängder eller ofta. Men de har inte verkat må dåligt av det de fått. Jag unnar dem så gärna att prova lite olika nya smaker.

#5 varsågod
bara roligt att kunna tillföra något!
Qui dormit, non peccat
Tack för svaren
Kommer skippa de då
Jag skulle inte ge hägg till mina möss. Sådant som luktar för mkt när det blommar skulle jag aldrig ge mina möss. Jag har dessutom blandat ihop hägg med syren i alla år och syren skulle jag inte heller ge mina möss.
Jag ger mina möss bara grenar från björk, bok, al, ek, asp och hassel.
Men någonstans tycker jag även att mössen har lite vett att själva känna vad som är giftigt och inte giftigt. De är ju trots allt överlevnadskonstnärer och djur. Skillnaden mellan djur och människor är luktsinnet och en naturlig förståelse för vad som är ätligt och inte.