Mus iFokus

Mus

Etiketter: matutfodring
Läst 1862 ggr
GucciDior
0

Dagens Musmiddag 2

Tog mig friheten att starta en ny tråd eftersom den gamla var ganska full och somsagt, gammal. om det inte är okej får ni ta bort det  här tråden.

I den här tråden kan man berätta vad dagens meny på färskmat är genom att beskriva eller bifoga en bild, och på så sätt kan andra ägare få tips om vad deras möss kan äta.

GucciDior
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag fick mina fyra tjejer rester utav min lunch som bestod av: Potatismos, köttbullar och massor av ärtor! Mina tjejer är små ärtmonster! :)

[Thiah]
0

Jag och mina tjejer ska äta kräftor idag :D

Terato
0

Jag ska äta kräftor idag hos en kompis och tänkte försöka smuggla hem lite rester till mössen och råttorna!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Bim
0

putt

GucciDior
0

Igår fick dom Kokt blomkål och ärtor och idag blir det nog lite kyckling, ärtor och sallad.

Terato
0

Idag ska mina få ost- och skinkpaj med en supersmaskig sallad med lite roliga salladssorter, körsbärstomat, avocado och vattenmelon! :)

teratos.r8or.se

MyTwiggs
0

# 6 Ajajaj! Inte Avocado bara! Det är giftigt för små möss, annars lät det mus-mums! Mina ska få smaska på en bit varm macka tror jag!

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Nikka
0

Mina fick kokt potatis, ärtor, majs och broccoli… hann inte sno en bit kött från pappa innan han stekte upp allt så det blev ingen kött den här gången.

Terato
0

#7 Vem har sagt att avocado är giftigt för möss? Det är skalet och kärnan man inte får ge men fruktköttet är väldigt nyttigt (och uppskattat)! :)

teratos.r8or.se

MyTwiggs
0

# 9 Jag har alltid hört att avocado är giftigt för smådjur. Faktum är att det även är giftigt för människor, men vi får i oss en så pass liten dos i förhållande till vår egen kroppsvikt att det inte blir skadligt. Möss äter ganska stora portioner i förhållande till egna kroppsstorlekar att jag skulle tro att det är säkrast att låta bli att ge dem.

Vet inte om just möss skulle vara undantagna, men jag skulle inte våga i alla fall

www.mytwiggs.com

Nikka
0

Jag har hört att bl.a. undulater inte ska äta avocado. De kan i värsta fall dö av det, men möss vet jag inte. Eftersom så många här ger sina möss avocado verkar det inte vara något problem, man kanske bara ska vara försiktig med det då :)

MyTwiggs
0

En kompis till mig gav en rått avocado och den dog. Då var vi ganska små, men sedan dess har jag hört från alla håll och även lärt mig i skolan s djursjukvård att man inte ska utfodra några djur med avokado. Katter tål det inte heller.

När jag själv hade leversjukdom och dåliga njurar avrådde min läkare från att äta stora mängder avokado, så nog är det giftigt alltid.

www.mytwiggs.com

Nikka
0

Har också hört att avocado inte ska ges, framför allt till fåglar då som jag skrev tidigare. Men om du hört det från djursjukvården och så kanske man ska unvika avocado till möss också då. Men samtidigt känns det inte som ett problem när många har gett sina möss det förut.
Hm… lite förvirring. Bra eller dåligt med avocado lixom…? ^^

Muszimba
0

AVOKADOKÖTT = JA

AVOKADOKÄRNA/SKAL = NEJ.

Alltså så är köttet nyttigt för dem, men i måttliga doser.

MyTwiggs
0

Om det är nyttigt i måttliga doser tycker jag att det känns säkrare att ge något som är helt ofarligt. Avokado innehåller samma nyttiga fetter som många frön till exempel, och jag väljer att ge mina snuttor frön av alla slag. Frön är faktiskt i topp vad gäller popularitet här hemma också.

Idag har de fått nyskördade råg-ax som jag hängde upp i burtaket, så jag har haft skördeglädje här hemma!

www.mytwiggs.com

Terato
0

Rackarns att inte Grodan är här.

Här är en tråd på råttor(som har samma kostbehov som möss) där de pratar om det här med avocado:

Giftig mat

Som jag fattar det så innehåller kärnan och skalet en hög andel blåsyra som är giftigt och livsfarligt. Men sedan var det något annat ämne har jag för mig(minns inte vilket, hittar inte tråden) som fanns även i fruktköttet som fåglar och de flesta smådjur dör av att äta men som människor, möss och råttor med lätthet kan bryta ner. Människor och möss har ju väldigt lika kostvanor. Den allmänna uppfattningen inom mus- och råttvärlden är att det är bra och nyttigt att ge avocado.

Självklart är det upp till var och en att bestämma vad man ger sina djur och det är kanske lite dumt av oss att sitta här och spekulera när vi inte har fakta i handen. Jag hittade dock inget bra material på internet om det här med avocadons giftighet. Väljer att tro på de lärda eftersom jag är lite lat för att leta upp fakta på egen hand! :)

Men vi får hoppas att Grodan ser den här tråden sen när hon loggar in. Hon kan säkerligen ge ett jättebra svar på frågan!

teratos.r8or.se

Terato
0

Hittade några till Artiklar på råttor.iFokus om avocado. Som sagt så finns det fler som tvivlar på om man ska ge det men ingen hittar något underlag så säker är inte någon!

Avocado= 5 döda

teratos.r8or.se

MyTwiggs
0

Ja, det verkar ju som att det råder en viss tvekan om huruvida avocado är olämpligt eller lämpligt för möss att smaska på, bara det gör ju att det käns lätt att välja bort det till förmån för andra oomtvistade fodermedel… Så resonerar i alla fall jag Skrattande

www.mytwiggs.com

Terato
0

Ja, det är ju en avvägning med allt!

teratos.r8or.se

GucciDior
0

Idag fick mina tjejer sallad, ärtor och lite skinka. Dom fick även smaka på lite honu och det var omtyckt! :)

Bim
0

#20 vad är honu?

GucciDior
0

#21 Oj, förlåt honuNG skulle det stå. :P Ibland är jag för snabb för min dator.

SwilMer
0

Idag blev det en blaning med:

Köttfärs, Lax, Kokt pasta, Kokt ris, Kokt potatis med skal, Egen odlad gurka och Lite glutenfri musliGlad

Mvh Stefhanie
Björnbackens Kaniner
www.bjornbackenskaniner.weebly.com

Faxlin
0

En dum fråga från en nying utan möss :-)
Jaja, jag måste ju fråga innan mössen kommer hem så jag inte gör bort mig.
När ni ger mössen kött ska det vara stekt kött (fattar att det inte ska vara kryddat) eller rått kött? Vad är bäst?

Innan jag började lusläsa här inne hade jag ingen aning om att man gav mössen annat än grönt så det är tur för mina små möss att jag är en sådan som verkligen lusläser innan jag får hem ett nytt djur. Annars skulle det finnas fem deprimerade möss här hemma om ett tag. Förhoppningsvis kommer jag få fem glada möss istället. Och så har jag glädjen av att ha er… ni är underbara.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Terato
0

Man kan ge dem rått kött. Men vissa vill vara på den säkra sidan! Koka maten är bättre än att steka. Och koka i så fall inte så länge. Men rått kött är nyttigare. Ju längre det tillagas dess mindre nyttigheter blir kvar!

Jag gör lite olika. Har jag maten färdig till mig själv så brukar jag sticka åt dem några bitar, stekt eller kokt. Ibland blir det kryddat också. Så farligt är det inte. Men helst plockar jag ut rått kött åt dem innan jag tillreder maten till mig själv!

teratos.r8or.se

Faxlin
0

#25: Tack för svaret. Nu brjar jag snart känna att jag kan bli en bra matte till de små som kommer hem.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars