Mus iFokus

Mus

Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 1364 ggr
LinaIsabell
0

Det där med burmått

Jag är förvirrad. För två möss, vad är minimum måttet?
Har läst 0.018 kvadratmeter, men det är ju på TOK för litet.

För alla som kan matte vet att 0.018 avrundas till 0.020 (vilket är samma sak som 0.02), och det betyder att buren måste vara 0.2 x 0.1 m = 0.02 kvm.
0.1 meter = 1 dm = 10 cm.

10 gånger 20 centimeter är ingen bur. Det är en skål.

Så, vad är det riktigt minimummåttet?

Vattnadal
0

En musbur måste vara minst 0,9, dvs 3 x 3 dm, koraste sidan minst 20 cm. Varje enskild mus ska vid grupphållning även ha minst 0,018, vilket mycket riktigt är en liten yta. Minsta tillåtna buren man får ha en mus i, får du ha 5 st möss i.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

LinaIsabell
0

Okej. :) Tack.

Zamwyn
0

Jag vet att det finns en räknare för råttor, där man fyller i burens mått och får reda på hur många råttor som får bo i, finns det ngt sådant till mössen?

LinaIsabell
0

Hur många Råttor får bo i en bur som är 78 * 36 * 59?

Terato
0

http://www.ratpower.se/?page_id=88

I buren kan det bo upp till 2 råttor.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

LinaIsabell
0

Och eftersom möss är hälften så små så kan det bo 4 möss där? :D

Terato
0

Oj, jag sa fel. Enligt L80 kan det bo 4 råttor i den buren.

teratos.r8or.se

Terato
0

Jag orkar tyvärr inte tänka nu men det där går att räkna ut på egen hand.

Du kan ha betydligt fler än 4 möss i alla fall, det vet jag! Det här är taget från Vattnadals hemsida:

Stor duna: 14 möss
Mini duna: 9 möss
Bernie: 7 möss
Safari: 5 möss
Pet Box 6: 5 möss

En Mini duna är ungefär 55x35x35 så du kan ju ha fler än 9 möss. Dock brukar man inte få så stabila flockar om de är för stora!

teratos.r8or.se

LinaIsabell
0

Okej. Vet någon måttet på en Pet Box 6? ;P Förlåt att jag är frågvis.

[Thiah]
0

#8 wow jag som trodde mina hade det trångt och dom är 4 i en miniduna…. skönt at veta att dom klarar sig

Terato
0

Har superdålig koll på det där med vilken pet box som är vilken! Hoppas någon annan kan svara!

teratos.r8or.se

Vattnadal
0

Kan inte måtten i huvudet, men det är den största som inte tillverkas längre. I alla fall inte av hagen eller exoterra. Kanske ferplast har en, men den är inte heller lika stor.

MVH Elin

Nikka
0

Hur många möss kan man ha i ett akvarium Bredd: 50 Höjd: 30 Kortsida/djup: 27 cm? Just nu bor det två möss där, men kan man ha runt 4 eller så utan problem?

Solvide
0

#8 Oj, jösses, 7 möss i en Bernie! Går det verkligen? Möss har ju så stort rörelse- och aktivitetsbehov tänker jag?

Jag som nästan får dåligt samvete för att jag ska ha tre möss i en bur på 79x57 cm… Haha, då behöver jag inte oroa mig då =) Nu börjar jag t.o.m. fundera på fyra stycken… Hrm ;)

Muszimba
0

#13 du kan ha typ 9 stycken i det akvariet.

SwilMer
0

En bra räknings formel för att få fram hur många möss man kan ha är att ta bredden gånger djupet delat med 180. om du har en envånings bur, annars om de är 2 eller fler får man räkna in den våningen också så länge det är minst 20cm i höjd.Tungan ute

bredd x djupet / 180

tex: 40 x 30 / 180 = ungefär 6 möss

Mvh Stefhanie
Björnbackens Kaniner
www.bjornbackenskaniner.weebly.com

gulzebra
0

#16: Få se om jag räknat rätt nu… Har ett akvarie på 55*40 cm, jag räknade ut att det alltså får plats 12 möss där. Stämmer det? Min matte är inte den bästa xD

Gosh, blir galet trångt isf… Har 4 i karet, i mitt huvud vore det acceptabelt med typ 1 mus till bara :P

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Faxlin
0

Det är hemskt med de lagar som finns angående burar för möss tycker jag. Att de ska lagligt få bo i sådana trånga burar gör en ledsen.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Solvide
0

#18 Det kan man bara hålla med om. På sätt och vis är det ju tillåtet med vanvård i så fall, beroende på vad man anser är vanvård och inte. Möss kan knappast må bra om de bor på så liten yta, och det borde väl vara vanvård att hålla dem så då tycker jag? Anledningen till att minimimåttet är så litet, är väl bara för att det inte ska bli krångligt för de som använder möss som försöksdjur..

Ang. #14: Ursäkta ifall ni tyckte att det jag skrev lät lite konstigt. Fick fnatt när jag insåg vilket paradis jag kunde göra =) Självklart är det inte burmåttet i första hand som avgör hur många möss man ska ha.

Terato
0

Jag tror inte det är någon skillnad på att ha 7 möss eller 3 möss i en Bernie rent rörelsemässigt. De kan nog röra sig lika mkt fast det är en massa andra musar omkring dem! Dock ska man inte ha för stora flockar, typ över 10 över huvudtaget eftersom det kan bli oroligt i flocken. Dessutom får man städa mer när man har många. 

Jag har en liten bur. 40x30x40 är den. Men den står öppen jämt så de har fritt springutrymme på min köksbänk. Ett perfekt ställe att ha möss på, enligt mig!

teratos.r8or.se

axilur
0

(Köket är egentligen den sämsta platsen att ha djur på, eftersom bånket från köksbänken när man t.ex diskar, lagar mat eller t.o.m spolar vatten i diskhon ger ifrån sig mycket högfrekventa ljud som människor inte kan uppfatta, och det är jättepåfrestande för djur med stora öron och bra hörsel.)

/Anneli

Nikka
0

Hur många möss har ni i eran största bur, och hur stor är buren?

Jag har ett akvarium på 95x44x41, och där har jag tre st för tillfället? Hur många fler får plats i den buren?

Terato
0

#21 Beror på hur man ser det. I vardagsrummet skulle de definitivt inte få bo. Ljudet osm ibland strömmar där är betydligt högre! Och att stänga in dem i sovrummet ser jag ingen vits med. De vänjer sig vid bånkande och blir obrydda av oljud. Mina reagerar knappt av höga/hastiga ljud längre.

Sen är det så att jag spenderar väldigt mkt tid i köket så för den sakens skull är det också bra.

Man kan ju försöka skydda sina små från allt möjligt här i världen. Men jag tycker köket är en väldigt bra plats och kommer fortsätta att rekommendera det! Man får försöka tänka på att inte dåna allt vad man har när man plockar ur diskmaskinen ;).

teratos.r8or.se

axilur
0

#23 Mina lärare som är labbtekniker säger iallafall att köksljud är dumma. Samma med saker som suger; dammsugare, fläktar od. De rekommenderar inte att ha djur i köket (speciellt inte kaniner som har så stora öron).
Ena läraren hade varit på en föreläsning där en kvinna hade "forskat" om dessa ljud. Hon hade lyckats fånga de högfrekventa ljuden från ett kök, och sedan omvandlat dem till ljud vi kan höra och spelade sedan upp det i föreläsningssalen. Min lärare sa "jag höll på att ramla av stolen!!!"

Men självklart har du rätt, man kan inte göra allt liksom. Samma är det ju med tekniska prylars ljud som inte vi hör - även när apparaterna är avstängda. Ska man vara jättepjoskig får man det jobbigt, och som du säger, de vänjer sig nog. Annat är det väl med just labbdjur som verkligen inte FÅR bli störda av varken ljud, ljus, temperatur osv. :)

Ville egentligen bara flika in vad jag precis lärt mig, så kanske jag kunde påverka att man tänker på att inte bånka alldeles för mycket, för det där hade jag själv inte en tanke på förns för några dagar sen! :)

/Anneli

Nikka
0

Hur många möss har ni i eran största bur, och hur stor är buren?

Jag har ett akvarium på 95x44x41, och där har jag tre st för tillfället? Hur många fler får plats i den buren?

Pimu
0

#25 Till de måttet .. har du rätt till att ha ca 38 st i .. men sen är juh frågan .. hur humant är de .. Foten i munnen

kommer inte riktigt ihåg hur man räknade ut de, men jag tog
95x44/110= 38

SwilMer
0

#25 Det blir nog 23 möss. 95x44/180 = 23,22

Mvh Stefhanie
Björnbackens Kaniner
www.bjornbackenskaniner.weebly.com

Vattnadal
0

Det rekommenderas inte att man har fler än 10 ihop, oavsett burstorlek.

MVH Elin

Pimu
0

#27 Visst ja .. så var de .. Tack för hjälpen SwilMer ..

#28 Näe .. precis ..

Nikka
0

Okej, tack för svaren! :D
Ohnej, jag hade inte tänkt ha så många möss i det… har inga planer på att skaffa 7 möss till :O men det är bra och kul att veta!