den fantastiska "stålmusen"
kolla in musen…
http://www.kossan.se/roliga/denfantastiskas/den_fantastiska_stalmusen.htm
jag visste inte att dom kunde göra så….
Försvars mekanism de har inte tusan vill den bli föda till ormen. Jag kan i o f inte se det roliga i denna film, då det är en kamp på liv och död. Nog för jag älskar ormar och skulle jag ha orm så skulle jag gå köpa döda möss och ge. Och mina pälsklingar får leva och må gott. Hade orm i slutet av 80 talet, då gav jag inte dött men köpte möss och råttungar från då ALAB.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
visst har vi pratat om denna stålmus förut?
#2 Jag minns ej men jag har sett filmen förut.
jag bara hittade den..

Jag har sett den förut och tycker inte heller att den är så lustig. Känner lite ångest faktiskt =o/
Eftersom jag ju är ute på nätet och letar efter information/bilder om/på möss, så hamnar man på dom mest sjuka sidor ibland. Jag hamnade på en sida där en asiatisk forskare visade hur man delar en mus i två bitar och ser hur de två delarna fortfarande springer omkring i plasttråget. Jag visste inte att detta skulle hända när jag klickade på filmsnutten, trodde mer att musen skulle göra något trick. Jag fick en ångestattack när idioten helt plötsligt högg den i två delar, klickade bort filmen i panik och mådde dåligt en lång tid =o( Mår dåligt fortfarande när jag tänker på det. Jävla idioter. De kan välan i alla fall lägga ut en varningtext >=o(
Usch :( Hemskt musen måste ju till slut blivit mat tänk vad stressad den lilla måste varit. Tycker det är fel att ge levande djur till ormar de kan gott äta dött annars kan de vara utan. Iaf de i fångenskap.

#5 hur kan man göra så med dem de har faktiskt åxå ett liv!!!
#6 Att äta möss och andra djur är ormens naturliga föda vi kan INTE ta bort det ifrån dem. Tyvärr finns det ormar som inte kan ta dött hur mycket vi än försöker lura den. En orm den svälter ihjäl. Jag kan inte göra så som jag gör med katterna om det är ngn mat som ej passar dem just då bara ställa ner och säga du äter då du blir hungrig (frisk katt&hund svälter ej) men en orm gör. Ser grymt ut men djuret dör väldigt snabbt inte för det är ngn tröst i det hela. Nu finns det många människor som har ett intresse i reptiler precis som vi här har i möss. Ormar är fachinerande djur.
http://www.repti.net/reptile_picture/Morelia+spilota+spilota_43346.jpg
Bilden visar en mycket vacker Diamant pyton orm
Jo visst dör den kanske snabbt efter att ormen har huggit den men hur uppstressad blir den inte under tiden som ormen jagar den. Varför tar dem inte dött för? Tycker inte ormar borde hållas i fångenskap då de inte verkar passa för det alls. Inte på några andra djurs bekostnad iaf.

Ormar kan visst hållas i fångenskap om dom kan anpassa sig till att ta död föda… och att dom får som alla andra djurslag fått göra anpassa sin avel så att man avlar på djur som klarar av ett liv i fångenskap på alla sätt….
Så du tycker ormar ska släppas ut. De exotiska ormarna vi har i fångenskap klarar sig ej i våran natur. Och finns de som anser möss och råttor ska vara ute i naturen och finns även de som anser alla burdjur ska vara där de hör hemma. Detta är bara för du inte gillar ormens sätt att skaffa föda. Vi kan ta en hypotetisk fråga, hur skulle du reagera att bli insläppt till en flock lejon du skulle bli stressad och göra vad som helst för komma därifrån. Men Lejons natur är att jaga, äta, föröka sig de vet inget annat. Samma med ormen. Nu kanske inte människor står som naturlkig föda utan det var ren hypotetisk fråga. Sedan är vi människor det grymmaste rovdjuret på jorden. Jag ogillar krokodiler nå grymt mkt pga de dränker födan och sliter de i stycken inunder vattnet men det är deras naturliga sätt att skaffa föda. Vi kan ej ändra om naturen. Ute i naturen tar den oxå råttor, möss etc. Vuxna anakondor kan till o med ta hjortar. De reptiler som är födda i fångenskap klarar inte sig ute i det fria.
Ser inte att detta skulle vara det MINSTA roligt! :-[
Orm-mat i all ära men att göra det hela till underhållning är bara vidrigt. Nej, det var inte roligt ALLS att se på.
I naturen hade musen iallafall haft en ärlig chans och då är allt korrekt och riktigt men ska man mata på detta viset så får man ju göra det på ett lite mer skonsamt sätt.

Nej det anser jag inte … Jag tycker att djur som finns i fångenskap o är födda där kan hållas kvar - men att man får som med alla andra djurslag se till att anpassa aveln så att djuren klarar av att leva i fångenskap på ett bättre sätt som tex ta död föda.
Så har man fått avla på alla andra djur man har i fångenskap - avlat på djur som har rätt egenskaper för detta…
Jag tycker också att naturen ska vi inte lägga oss i… det som sker där är naturens lag… men man kan inte ha samma egenskaper på djur som ska leva i fångenskap.
Nej, och vem det än är som gjort den här filmen tyckte tydligen att det var kul att se musen lida. För det är ju däför den s.k. flyger. Tycker som Mandymoo att man bör avla på ormar som klarar av att äta död föda så mössen slipper lida även andra djur också som råttor, marsvin, hamstrar osv. För djuret lider så klart när den blir jagad i en bur där den inte har någonstans att ta vägen i naturen får den iaf en ärlig chans att komma undan.
#14 Jag tror inte filmen är svensk eller så har jag missat ngt för jag tittade ej klart på den. Man ska LÄRA ormen från det den börjar äta att ta död föda. Har för mig att Matsvin tagit upp detta med föda till orm tidigare i ett inlägg. När jag lärde känna Matsvin så hade hon 2 st jätte härliga stora boaormar. Tror faktiskt de flesta idag ger sina ormar död föda.
här är förra diskussionen om filmen (Livsvillig mus)
http://mus.ifokus.se/?ThreadId=d70bda77-de74-404f-88c0-35fbe5012c75
#5.. alltså den filmen har jag också sett.. men om du kollar riktigt noga så ser du att musen är animerad eller anemerad hur det nu stavas. men i allafall så om man ser vidare på filmen så när "forskaren" hugger musen mitt itu så blir den helt plötslig två möss,, av den delade musen. och det vet ju alla att det inte är verklighet.. men men jag vet ju inte om det är samma film.. men så som du beskrev det så är det precis samma film.. så om du hade tittat vidare skulle du sett att musen var en "fakemus".
Men jag tycker att de är sjukt gjort.. att man bara kommer på en sådan idee är ju sjukt.. fattar bara inte.. om man hade gjort samma sak fast med t.ex en hund.. så skulle det bli mer uppmärksamhet.. men varför skulle det bli så egentligen?? det är ju inte säkert med jag skulle nog själv kunna räkna ut det..
Medarbetare på Hundar.ifokus