Mus iFokus

Mus

Etiketter: leksakeraktivering
Läst 1528 ggr
Nikka
0

Motionshjul, bra/dåligt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

**Va anser ni om motionshjul till mössen?
**Jag har läst att det kan framkalla stressbeteende hos mössen och att man bara ska ha hjulet i buren nån timme eller så om dan.
Jag har hjulet (som jag även tror är för litet) i buren bara under natten. Hur länge/ofta har ni motionshjul till era möss? Och hur stora är era motionshjul/hur stora ska de vara? Mitt är nog för litet (se bild) så måste köpa nytt…

Muszimba
0

Jag håller med dig om att ditt hjul är i minsta laget. Minimumstorleken är 14 cm i diameter för möss, men helst 19-20 cm. allt för att ryggen ska må bra.

Jag har alltid hjul i buren till mina och de är ca 18-20 cm, har Habitrail-hjul.

[Thiah]
0

Mina hade ett hjul men när dom bara byggde Bo i det tog jag bprt det. Har  ett system av mindre kvistar och trädgrenar som gör att dom kan klättra och hänga och bete sig "musigt" med :D

MimmieM
0

Mina har alltid sitt hjul i buren och de springer i det så snart de är vakna, ibland försöker de springa 3 stycken i det samtidigt. Två åt samma håll medan den tredje försöker springa åt motsatt håll, men hänger mest med runt.

Carpe Diem

Elyria
0

Alla våra möss har hjul, så stora som möjligt och dygnet runt. Vissa springer mycket i hjulet, andra bara ibland. Men alla har i alla fall chansen att motionera ordentligt.

angelicato
0

Jag har startat ett projektarbete om detta ämne, så jag kommer ha 3 burar, 3 möss i varje, springhjul 24/7 till en bur, aldrig till den andra och ibland till den tredje.

Resultatet förväntas mot våren efter jul.

Om ni vill får ni kika in här där grundidèn, skissen står förklarad, vissa modifikationer har såklart skett:

http://www.zoonen.com/forum/visadiskussion.asp?oid=1924255

Kika gärna in på min blogg:

http://angelicato.bloggagratis.se/

Terato
0

Som jag sa i den andra tråden; vad kul med en undersökning!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Faxlin
0

Vad tror ni om det hjul som man kan köpa till space buren, den de behöver gå genom röret för att komma dit?
Då Space buren inte är alltför stor i sig själv vill jag ha möjlighet till hus och annat skojigt där. Så det bästa vore om det fungerade med ett sådant där som man sätter på ett rör.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Terato
0

Jag vet att många använder det och tycker det är bra(visst räd et samma som i safari?). Själv gillar jag formen men tycker det är lite litet. Funkar kanske till små svenskar.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Faxlin
0

Ja det är samma som safari. Men om det är litet så kan jag skada dem om jag har det. Och det var inte min tanke med det hela.

Audiatur et altera pars

MimmieM
0

Mössen är helt tokiga i hjulet. Jag testade att ta ut det ett tag för att se om de skulle sakna det, bara i några timmar. När hjulet sedan placerades tillbaka i buren så stod det 3 möss och väntade på det med uppsträckta tassar. Efter det så har jag aldirg tagit ut det annat än för rengöring. Tristessen är stor utan deras favorithjul :) Har dessutom uppdaterat det till ett större hjul eftersom de försöker springa 3 möss i det samtidigt, och hjärna 1 mus som bara springer utanpå med framtassarna. Nya hjulet kan ha 3 möss i bredd utan problem :) Lyckan är total!

Carpe Diem

Faxlin
0

#10: Vad har du för hjul nu då? Har du bild på det?

Audiatur et altera pars

MimmieM
0

Det är ett vanligt metallhjul som finns överallt, modell större. Jag avskyr plasthjulen, de dundrar när de springer i dem och blir otroligt snabbt ohygieniska. Dessutom rymmer det bara en mus åt gången.
Så metallhjul är bra :)

Carpe Diem