Mus iFokus

Mus

Etiketteraveluppfödning
Läst 726 ggr
amaira
0

Rödögd + rödögd = svartögd !!

Blev en smula förvirrad.

Där jag förväntade mig svartögda vita/bone (avlade för det)  blev samtliga (3 st) rödögda vita/bone (förutom andra färger).

Och där jag var säker på rödögda vita/bone blev samtliga (2 st) svartögda vita/bone, där fick jag dem!! Av två rödögda föräldrar!!

Förväxling omöjlig! Hane säker! Jag trodde ju inte att jag hade rödögd vit i stamtavlan, men när jag börjar tänka och titta, finns ju Morakullan´s Delfinium, rö vit, där.

Dessa mina vita ungar är däremot inte kritvita (precis som jag tänkte mig det hela) utan bone eller liknande.

Pappan är Vite-Björn, rödögd vit/bone (med lite gulaktig nyans). Jag var så säker på att hans rödögdhet berodde på rödögdgenen pp.

Mamma champagne har ju definitivt sina röda ögon från pp. Ungar sö vita (bone).

Mamma cinnamon har Pp, med p från pappan. Säkert. Ungar rö vit (bone).

Vite-Björn kan ha PP eller Pp, ej pp. Och så måste han dessutom ha ett c, som jag förstår det.

Ingen annan allel - gen på C-lokuset, t.ex. c(e) - ger rödögt om det inte är ihop med albinogenen c. Är det inte så?

(Eller … chinchilla, är den rödögd? Nää… Usch, jag kan inte de olika blekgeneran på C-lokuset, det finns så många kombinationer av dem.)

Så de svartögda vita ungarna bör alltså ha fått ett stor C från mamman, och ett stort P från pappan!

De rödögda vita blir krångligare, där finns mer att välja på. Och det var nog snarast slumpen som gjorde att det inte också blev svartögda vita där med. Eller …

Nån gång när jag blir lite klarare i huvudet (kommer det någonsin att hända?) ska jag fundera över det här. Obestämd

Finns det någon som kan hjälpa mig tro?

I stamtavlan (hos både pappan och mammorna) finns chinchilla, extreme dilution och rödögd vit som möjligtvis är albino cc)

TantSelma
0

Är ute och försöker lära mig. Svartögda vita måste väl ha P men kan väl inte ha stort C - eller nåt jag har missat? c(h) gör även ögonfärgen ljusare. Dubbel c(h)c(h) på röd grundfärg ger rödögd vit. c(e)c på röd grundfärg skall också kunna ligga bakom svartögd vit. (tjockmöss). Så långt enligt vad jag läser.

amaira
0

Tack Tanten. Såklart den inte kan ha stort C - då skulle den ju visa full färg, eftersom C döljer alla små-c-varianter (alleler på C-lokus).

Man behöver någon att bolla med, för att inte tappa bort sig i c- och p- djungeln. Obestämd

Jag tänkte förstås fel, och drog likhetstecken mellan bone (som eg. inte är vit) - och champagne, som har C och röda ögon från pp.

Jo, flera av blekgenerna på C-lokus tar ju bort rödfärg effektivt. Inte bara på röd A(y) utan även på tan, och ger fox-mage. Och så chinchilla förstås, som är en agouti där rödtickningen i agoutins päls blir vit.

amaira
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Och så jag med mina evinnerliga foton. Flört

amaira
0

Lugna och fina är dom, fast de är i värsta "popcornåldern". Jag slipepr för det mesta popcornungar, och det är skönt. Roligare att kunna hantera dem, som denna sötnos som sitter stilla på min hand. En liten smula förskräckt visserligen, för det gäller att hålla i sig, det var lite läbbigt det här.

amaira
0

Några andra i syskonskaran.

Mycket engelskt i dom här. De är visserligen lugna nu, men vad det blir för "harar" av dem, det vet jag inte. Hoppas att det svenska modiga temperamentet slår igenom.

Honolulu
0

Åhh vilka sötnosar!!

Den lilla med vit pannfläck var ju ursöt!!!