Mus iFokus

Mus

Etiketter: aveluppfödning
Läst 562 ggr
TantSelma
0

Kommande testparningar, förslag mottages.

Nu har vi då alltså vår foxöverraskningskull där mamman Angelina är choklad tan och pappan Monkey D Ruffy helchoklad. Alla mammans syskon var choklad tan och pappans syskon och generationen före var helchoklad. Men bland farmors syskon fanns det nåt, morfars mormor var fawn och morfars mor röd. Bland mormors förfäder hittas förutom choklad också chinchilla, ch/t, bl-ag. I denna kull av 9 blev det 6 choklad/tan, 2 choklad fox och Noa som ungefär är lilac fox. Noa har riktigt vit mage och tendens till point på nosen men inte övriga ställen än.

TantSelma
0

Dvs kryddan i vår soppa är några c-gener, säkerligen en från vardera hanen och honan. Eftersom vi vill få choklad tan så är frågan hur vi skall vaska bort c-gensrackarna. Det borde väl då vara en c(h) och en c(ch). Jag tänker att c(e) borde synas tydligare på ryggfärgen så den är inte aktuell. 

Angelina är snygg om än inte så stor. Vi vill gärna ha avkomma av henne eller hennes systrar. Förhoppningen nu är ju att hennes syster inte har blekgenen. Nu behöver vi en hanne som har rätt gener för att vi skall kunna para dem så att c-recessiverna blir säkert synliga. Han får gärna vara snäll dessutom så att testavkomman blir bra gosmöss. Tja, Noa kanske är rätt visningshanne - synpunkter

Alternativt får vi skaffa helt nya brunmöss - men vi gillar Angelina-kullen. 

Olika lösningsförslag mottages med tacksamhet.

amaira
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mycket mycket intressant det här, och jag följer gärna det fortsatta förloppet. Mest för att lära mig, det står still i huvudet på mig. Även om jag kan tänka mig en testkull, så vet jag inte hur jag sedan ska ta mig vidare.

Det jag tänker däremot, är om Noa, och det har jag gjort hela tiden.

Lilac? Då ska han ha en blå-gen. Var kommer den ifrån? Och varför syns den inte någon annanstans?

Eller snarare, han ska ha två blågener, en från vardera föräldern, är det troligt?

Lilac har ju genkombinationen aabbdd

Om jag fått en sådan färg i en chocolate/tan-kull, som också innehåller c-blekgener (fox) så misstänker jag c-variant-blekning på den med,och jag skulle misstänka extreme dilution.

Jag har ju extreme dilution bland mina, och det dyker ibland upp de allra lustigastes mysko färger av den blekningen, särskilt i kombination med andra blekgener.

Det talas mest bara om nougat, coffee, bone, dvs vissa chocolate-nyanser av c(e)-genen, men min erfarenhet är att det kan bli alla möjliga konstiga färger!

Som Lucifer, färg vet jag inte, men agouti och röd finns där, AA(y), och extreme dilution. Han var dessutom sable…

Grodan
0

Siames tycker jag alltid är den bästa "c-gensvaskaren". Tyvärr leder det då till att du får c(h) i din linje också, men det är väl kanske bättre än c(e) och c(ch).

Extreme diluted, c(e), tycker jag kan märkas på mössen i kullen i o m att de har en aning ljusare färg. Speciellt runt nosen har de en tendens till ljusare päls. Så väljer man selektivt ut de bäst solida och mörkaste ur kullarna kommer c(e) att automatiskt väljas bort. Kan vara samma sak med chinchillagenen, men jag har inte uppmärksammat det - den är lite svårare att se.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

TantSelma
0

Det konstiga i så fall var att alla mammans syskon var väldigt jämnfärgade, några dock aning mörkare, Angelina var en av dem. Pappans linje vet jag inte så mycket om annat än att de hade samma färg. Det måste finnas en anledning till att jag fick köpa pappan, vid granskning har han lite ljusare mage än tillbörligt för en enfärgad brun. 

Jag tänkte alltså en parning där jag ser om honan har en c-blekgen eller inte, om hon har så blir det inga fler kullar med henne och dekorationsakvariet får fler invånare

Men det betyder samma procedur med killens avkomma. Det blir för mycket juu….

Är det någon som har till salu en helchoklad eller choklad/tan med dubbelcordovanbrungener engelsktypad hane utan c-recessiva? Suck!

En c-gensvaskare måste väl själv vara så enhetligt pålitlig i avkomman att men vet vilka honor som överhuvudtaget ger blekungar. 

.

amaira
0

En tanke igen. Det behöver ju inte vara så för dig, men det är något jag själv har i tankarna. En "bra mörk chocolate" behöver inte vara grundad på bb-generna (aabb) utan kan vara en svart aa blekt med extreme dilution.

Det finns ju faktiskt "falsk chocolate".

Det "ska inte" vara enkelt! Obestämd Tydligen, har jag kommit underfund med.

Det där med testparningar har jag uteslutit bland annat av just den anledningen: det blir ju en himla massa kullar, som inte ska användas sedan. Jag vill inte ha för många möss.

Sedan kan man ju faktiskt ändå inte vara säker ju! Det kan fortfarande finnas en c-variant-gen dold där inne, även om den inte uttrycker sig i just denna kull. Allt handlar om statistik.

Men om man kontinuerligt fortsätter avla på de mössen som har rätt färg, och "sållar bort" ljushuvudena som föds emellanåt, så får man ju bort dem till slut i alla fall - fast det kanske tar hundra generationer… Cool

Det finns mycket som låter så bra och "användbart" i teorin, men som inte funkar lika bra i praktiken. Testparningar till exempel, i samband med en småskalig familje-avel.

När du testparat honan, och hon visar sig ha blekgen, vad gör du då? Är det bara en hona du tänker dig, eller har hon systrar som du också kan tänka dig? Eller avsluta hela "tråden"? De vore väl synd!

Jag tror det krävs lååång tids avel, och envishet och tålamod, för att rensa i gensoppor!! Dolda gener hänger med lääänge!! Och det kan ta många generationer innan de visar sig igen. Som "något mystiskt" som dyker upp "från ingenstans".

Ju fler generationer man avlat på "rätt färg" desto mindre risk att de dyker upp igen. De "fel" som dyker upp, avlar man förstås inte vidare på.

Om det inte går att SE på en mus att där finns en blekgen dold, vad gör det då om det finns en??? Egentligen? Då "förstör" den ju inte färgen! Och "små överraskningar" ibland i kullarna kan ju faktiskt vara ett trevligt undantag! Särskilt i en "familje-uppfödning".

TantSelma
0

Tänker på testparning eftersom det är en del av det roliga med möss för min del, att småningom begripa mer. 

Att bara avla på bäst färg i många generationer är uppenbart inte helt effektivt eftersom pappan som kom med den ena blekgenen kom från just en sådan lång brunlinje. 

Angelina har syskon, ja, just därför skulle jag nu vilja testa de andra syskonen. Om det inte blir bebbar i den generationen som är fria så blir det inga fler kullar av dem. Då blir det till att kolla honorna i denna kull. Om pappan är enl #3 siamese så är väl sannolikheten ganska hög i en kull att få korten på bordet. 

Vi har tid med ungefär en kull/månad men jag misstänker att det går fortare med testmetoden så kan vi få några ljusmöss att pryda akvariet med på samma gång. Alternativet är att ha ännu nån generation och räkna med att jokrarna finns kvar och behöver kollas upp senare igen. Eller att importera nya brunmöss genast, har inte tid med det just nu. 

Apropå blekt svart istället för choklad, jag är ganska säker på att det inte är så, det borde ha gett annat utfall i denna kull om det kom från pappan och annnat utfall bland mammans syskon om det kom från den sidan.

TantSelma
0

Men enkel-p kan alltså ligga gömd i choklad eller hur? Chansen för både p-gener och två blågener att träffas samtidigt är väl måttlig men tänk om det är så. Nougat, coffee eller bone är han ju Noa inte och dove är väl inte möjlig. 

Låter som köpa minst en ny chokladhanne. Det blir snart plats ledig på herrhyllan.

TantSelma
0

Nu finns plats på herrhyllan.

alltså: köpes snäll, frisk, gärna snygg men åtminstone gullig c-(och p) gensvaskarhanne typ siamese som kan bli pappa till många sällskapskullar. Skicka pm!

amaira
0

p? Men Noa är väl inte rödögd? c(e) ger inte rödögdhet. Var får du pp ifrån? Hur tänker du nu?

hinenr inte skriva, ska iväg på studs.

TantSelma
0

Nä Noa är inte rödögd. Han har däremot nån gen som vänder det beige till ljusblågrålila. Tackar! Det är ju helt fel det jag skrev i #7 och #8. Jag har "vänt på bokstäverna", det är blå jag tänker på, det skall väl vara d eller dd. Jag är ju inte van vid dehär generna än men får väl anledning att lära mig nu då. Noa har förresten flyttat hemifrån. 

1. Vi behöver småningom en hanne som kan visa sånahär smygare redan i första parningen. Han MÅSTE vara snäll, frisk och go sällskapsmus. Fler förslag mottages alltså. 

2. Dessutom får vi lov att söka ny brun hanne som måste vara generationsbrun eller brun tan och stilig. Jag är övertygad om att brun färg kan vara väldigt läcker när den är bra.

[Thiah]
0

#8 jag som bara har en hona :(

amaira
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#10. Vi får hjälpas åt så gott vi kan i de här funderingarna. Obestämd

"nån gen som vänder det beige till ljusblågrålila"? Som vänder chocolate till ljusblåbeigelila menar du väl? (för att ta en genväg i tankarna)

Om jag leker med tanken på Noa, utan att ha sett honom, så antyder väl pointerna ett c(h). Om markeringen inte var där bara just då pga fällning? Och den kraftiga blekningen c(e).

Alltså c(e)c(h), som ett förslag. Och kanske blågenen som nyansstyrare mot lilac (ihop med chocolategenerna alltså)

Här är min vackra och goa Blanche som ung (och som levande). Hon var agouti nerblekt med c(h)c(e). Alltså, inte chocolate, och ingen blågen alls.

TantSelma
0

Ja, jag gissde också på c(e)c(h) men kunde inte tro att de skulle ta bort det bruna så totalt. Noa finns i tråden "bebisar till salu"