Grått och svullet öga.
Hej!
Märkte för ett tag sen att min ena mustjej hade börjar bli lite grå i ena ögat, men förutom det så såg allt bra ut, inget kladd osv. Finns fortfarande inget kladd i ögat. Det påminner om starr (glaukom), och det är troligast det.
Nu är bara problemet att det ögat har svullnat upp ordentligt, det är ju då alltså ett stort tryck i ögat. Hunden här hemma fick det också för ett tag sen pga av glaukom men hon kunde iaf få speciella ögondroppar som ska ges regelbundet och det har räddat hennes ögon (speciellt det ena).
Vad finns det att göra för min mustjej? Om det inte finns något att göra för henne som kan ta ner trycket så kommer jag låta henne få somna in. Hon lär ju ha ganska ont.
Vad finns att göra? Prata med vetrinär, föreslåt jag, om du inte redan gjort det förstås.
Vet inte var du bor, men Roslagstulls Djurklinik (i Stockholm) kan du alltid ringa och prata med! Även om du inte vill beställa tid. De är kunniga och trevliga.
Vet självklart att jag kan prata med en veterinär, tänkte mest att med alla som finns här så kanske några har erfarenhet utav det här och kan berätta vad som fick göras.
Ska ringa och prata med dom också, tack.
Jag rekommenderar bara en enda veterinär för proffsig hjälp med möss och det är Ywon Roschat i Uppsala (Djurdoktorn - finns länk här på vår länklista).
Som du själv skriver beror svullnad/utbuktningen pga ett tryck. Det är inte ovanligt att tumörer ligger bakom och trycker. Det kan också vara symtom av Coronavirus.