Mus iFokus

Mus

Etiketter: köpessäljefterlysningauktioner
Läst 843 ggr
Beaver
0

Uppfödare i göteborgsområdet sökes

Nu har man kikat runt högt och lågt efter uppfödare här i närområdet! Verkar lite tunt om det men vet om (och har varit i kontakt med) två än så länge. Men finns det några fler här runt omkring? Är nämligen sugen på små muslingar igen men nu från någon uppfödare. Är van att åka en bra bit men vore kul att hitta uppfödare nära så man kan komma och kika på hela musfamiljen också Kyss

Beaver
0

*putt*

Grodan
0

Mja, reg. uppfödare i SVEMUS finns ju bara 4 st och de befinner sig alla i norra Sverige (Stockholm och norr om Gävle). Dock finns inga hinder för transport.

Vad är det du är intresserad av i första hand? Har du planerat att ställa ut eller avla?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Beaver
0

Ja som vi pratade om förut så tror jag nog också att det blir transport som gäller. Själv rör jag mig ganska mycket åt Halmstad, Örebro, Norrköping och kommer i alla fall åka en gång till Borlänge för att hämta gerbiler.

Jag är intresserad av att ha två honor, favoriten är engelsktypade pga deras lite större storlek. Färg spelar mindre teater, satin vore fint men inget krav. Rödödga är ingen jättefavvis heller men är oftast väldans förtjust i colorpoints. Blåa och röda varianter är väldans snyggt det med. Jag är inte intresserad att avla i nuläget och om så skulle vara fallet så skulle jag ta kontakt med en uppfödare för avelslån.

Grodan
0

Vad har du mera för djur?

Beaver
0

Har min lilla gerbiluppfödning och är aktiv i en av de föreningarna. Det skulle väl jag säga är mitt huvudintresse, med vissa färger och varianter där och avelsmål. Annars så har jag även råttor just nu, men det blir nog mina sista på ett tag för jag blir så ledsen när de tacklar av så fort och är så motagliga för sjukdommar. Gerbilerna kan gå nästintill friska livet ut utan större bekymmer, medans jag har haft både större och mindre bekymmer med råttorna.

Utställning skulle nog vara kul att prova på faktiskt. Ställer gerbilerna lite då och då, även dömmer själv så det skulle förstås vara kul att se hur musutställningarna går till.

Grodan
0

Oki. Görbills… kan de inte bli smittade av mycoplasma, pasteurella och andra bakterier som råttorna har? jag vet några konstiga gnagare som absolut inte skulle bli smittade av råttans mycoplasma, men trots allt blev det…

Tänkte lite på vilket djurslag du håller på med i förhållande till hur mkt aktiviteter det finns för det runt om i Sverige. Aktiviteter betyder transporthjälp…

Hur aktivt är görbills-sverige egentligen? Jag minns då SVEMUS o SGF hade nära samarbete… (o jag gjorde den fula loggan…*fniss*)

Beaver
0

Görbills… Tungan ute Tror vi är rätt förskonade mot en hel del sjukdomar som kan drabba råttor och möss, med tanke på att de är ur två olika grund-grupper av gnagare. Med det sagt så är jag ingen expert på området heller. De kan troligtvis bära på en drös med äckelsjukdommar men som aldrig bryter ut och vice versa. Myco har i alla fall jag inte märkt att de kan drabbas av alls, i alla fall inget som ger övre luftvägsinfektioner. Myco har ju det där med innerörat som blir påverkat, och snedskalle kan de drabbas av även om jag aldrig sett någon själv.

Mask från vilda möss har varit känt att de kan drabba gerbiler, även om det är mer vanligt att de drabbas av en annan inälvsparasit som är just specifik för dem.

Uppfödare och medlemmar i föreningen brukar vara duktiga på att lämna in djur för obduktion ifall något djur trillar av pinn av okänd orsak. Så det drivs ju ett aktivt arbete att kartlägga de här mindre kända sakerna de kan drabbas av. Men måste ju erkänna att när mina råttor drabbades av något så var det inte alltid jag behandlade gerbilerna för de uppvisade inga symtom. Dumt kanske i längden för det kan ju slå tillbaka på råttorna igen.

Föreningen är ganska aktiv i alla fall, anordnas lite kurser och utställningar per år. Störst aktivitet är det ju förstås runt stockholms-området där flest uppfödare håller till också. Och vadå, loggan är ju snygg! Flört

Grodan
0

vilken klubb är bäst för görbillfolket då? SHF eller SGF? Undrar alltid varför det finns två av föreningar som är så jäkla smalt inriktade… hajja, en gång fanns det TVÅ musföreningar!!! med 50 medlemmar i var (alla var med i bägge… haha)

Skulle bara vara sååå underbart med någon som kunde berätta hur otroligt höga krav SHF har på uppfödare - eller på att få bli uppfödare i klubben med uppf-prefix, så de slutade gnälla på SVEMUS små fjantregler (som ändå bara följer JBV rekommendationer) och omedelbums blev reggade uppfödare.

Vill du veta en sak? jag har aldrig ägt en görbill! fast jag har hållt i en… flera gånger (samma)

Beaver
0

Mja, bäst och bäst…vet faktiskt inte vad SHF har för antal på sin gerbilavdelning för jag antar att de räknar ihop alla medlemmar som samma. Precis som för SGF så har det ju gått up och ner. SGF skapades ju av medlemmar som drog sig ur SHF med viljan att skapa en egen klubb, och några starka viljor där som inte riktigt gick ihop. Så som det är nu så är vi såpass olika att det inte riktigt går att få ihop till en och samma. Många gånger har det gjorts försök att sammarbeta men som med många klubbar så är det några starka viljor i toppen på föreningarna som inte riktigt drar jämt.

Har ingen direkt erfarenhet om hur SHF har det med sina regler men SGF är ju iaf helt inriktat på gerbilen, på mässor och annat så informerar ju vi om föreningen och gerbilen, medans SHF inte alltid har någon representant för gerbilavdelningen närvarande så där blir det ju oftast bara om hamstrarna. Antal anmälningar på utställningar och sådant brukar röra sig om 50 talet gerbiler för SHF (vad jag hört), och 100 talet gerbiler hos SGF.

Ja men då vet du ju vad en gerbil är iaf, även om du bara hållt en Tungan ute De är fräna djur tycker jag. Kanske inte enormt kontaktsökande men väldigt intressanta. Inte alls så många färgvarianter som på möss men det har dykt upp lite nytt på 90 talet i alla fall. Senaste för något/några år sedan var krullhåriga gerbiler i polen men har inte hört hur det gått med dem.

kamikazerat
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag har möss. men jag tror vi talats vid redan. du kunde sälja burar och du ville ha några av mina pälsklingar?
finns på ny hemsida (under kontsruktion): http://pippilottas.webs.com/

//Emma

Terato
0

#9 Alltså, jag har fått en känsla av att gerbilfolket är ganska vettiga! Har btw varit sugen på gerbil.

Å, jag vill ha en kamikazemus nån dag!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Grodan
0

haha…  nämen… näää… kamikazemus lät inte så bra, terato…

kamikazerat
0

haha…mina möss blir Pippilotta muslingar ;)

och klart du ska ha en liten av mig! vi ska ju byta! :)

Terato
0

Haha, nä, oj, det där blev fel. Självmordsmusen! :O

Ja, det ska vi! (När jag väl kommit igång med min uppfödning, dvs. Och det är nog långt kvar)

teratos.r8or.se

Grodan
0

ah, kammi föder du upp möss???

kamikazerat
0

Terato: hde du inte börjat så smått med uppfödninga?

Hehe vattenkammade, stiligt värre, med snedbena och allt : D

A fistful of nubäsbisar ;)

kamikazerat
0

A fistfull of dove tan efter Vibys Filifjonkan och Malins Ramses (han har storhetsvansinne och tänker befolka världen med små ramsesar i otaliga mängder :).

kamikazerat
0

Beaver, jag har ett par stycken kullar i musmagarna.

Och är fortfarande interesseradav dina dunor och ditt akvarium :)

De här pluc en annan kull (underfina, två tingade)

Hör av dig så fixar jag bilder på mammor och pappor och bebisar.

kamikazerat
0

Filifjonkan gånger två.

kamikazerat
0

En gång till…

kamikazerat
0

#15 mjo då. älskar dem. är med i Svmeus men reggar em int där ännu.

lika med råttor. det är därför det blir så få kullar, det krävs så mycket underbar omsötsel av alla mina ickeavelsbara råttot och katter. men i vinter kommer det nog ev en kull. bara et funkar med tid, kärlek och ekonomi.

och jag söker hela tiden fina avelsråttor och möss. Idag kom två underbara från Pimu. Flört

Beslöt sig för att gå med i RSR och regga råttorna där. Mest för råttornas skull.
Jag är inte så förtjust i SRS :)

Terato
0

#16 Hehe, du känner uppenbarligen inte mig. Jag är enbart i funderingsfasen ännu. Kanske inte sätter igång på flera år om inte tillfället passar! Men det skadar absolut inte att kika lite vilka som skulle kunna ha intressanta avelsdjur!

Jag är en förespråkare för att registrera djur. Sen om man vill registrera uppfödningen så gör man det. Men det tycker jag inte alls är lika viktigt.

Men hur har det gått för dig, Beaver? Har du hittat några intressanta uppfödare/kullar? Du har inte möjlighet att dyka upp på utställningen den 2:a November? Där kommer det defintitivt finnas möss till salu! Kom annars ihåg att det brukar gå att lösa transport! :)

teratos.r8or.se

Englatassens
0

#20… Ååå vilka underbara öron…Kyss

Beaver
0

#21 ojsan, har inte kikat in på den här tråden på ett bra tag! Jag mailar dig sen när jag får möjlighet!

#22 Har eventuellt tingat två tjejer men inga specifika bestämda ännu. Så det är också lite i planeringsstadiet. Aha, är det utställning här i Göteborg då alltså? Vad roligt, det låter ju minsann kul. Finns det någonstans man kan läsa om det?

UlrikaD
0

Ja, är det utställning i Göteborg? Berätta mer!!

kamikazerat Var i Göteborg bor du? Hembesök?Skrattande

kamikazerat
0

haha, ja jag tar en liten påse blandade i olika färger och ringe på dörren med pamplett och allt, lite som äääh…nån som vill sälja tåmålade kort eller Jehova, du vet :)

kamikazerat
0

Beaver. Även om du inte köper möss av mig så köper jag gärna dunor och akvariet av dig Ok?

UlrikaD
0

#26 Var nog kanske hembesök till DIG jag hade i åtanke förstås.Flört

Beaver
0

#27 det var ju just det också, är ju hemskt ledsen men dunorna finns inte kvar längre. Först insåg jag hur få jag verkligen hade kvar när jag hämtade hem dem, och sen gick de fort när det gick några dagar där när vi inte hördes av. Akvariet ditt finns kvar dock, även en undulat/mus bur som kanske kan vara av intresse? Usch nu får jag sånt dåligt samvete Rynkar på näsan

Mailar dig när jag kommer hem idag!

Vattnadal
0

Jag åker ner till Alvesta en gång i månaden (utom december) tom april. Tar E4:an ner, fast troligen en annan väg genom Sthlm/Södertälje, då jag är less på att fastna i köer och olyckor.

Jag kan glatt ta med möss ner, om det finns något som folk söderöver är intresserade av. Kanske blir det en bit att åka för er ändå, men jag har 70 mil till Alvesta, så mössen kommer bra mycket närmare i alla fall!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

kamikazerat
0

ingen utom terato vill ha mina vackra mössFörvånad

Grodan
0

Swilmer söker en hane i beige, colorpoint, bone… kanske har du en sådan till henne?