Låna hane till Älla
Hej hej!
Har funderat ett tag på att ta ungar på Älla och har nu bestämt mig för att göra det.
Vibys Älla är en colourpoint fox, som är född 23/2-08. Pappan är Anton och mamman är Vibys My. Och hon är en underbart söt och snäll liten mus.
Hälst skulle jag vilja att hanen var eng typ i färger som tex bone, beige, colourpoint, himalayan, siames och gärna satin. men helst inte tan eller tickad. Och självklart ska han vara en pussmus. Men ni får gärna komma med andra förslag.
Vi kommer tillsammans överäns om hur det ska gå till och betalning. Bor i Märsta (utanför Stockholm).
Hör gärna av er antingen här, PM eller på min mail citruzz90@hotmail.com om ni har någon som ni kan tänkas låna ut
Kramar från Steffi och Älla.
Mvh Stefhanie
Björnbackens Kaniner
www.bjornbackenskaniner.weebly.com
Det tycker jag är en utmärkt ideé. Hon är underbar i temperamentet. Hittar du en hane som är lika go, snäll och kontaktsökande som hon så vill jag gärna ha en avkomma!
Idag heter hon inte Vibys Älla, utan SMP3-08 Vibys Älla!!! 
Jag blev jättekär i en hane med utställningsnr P1-5, kanske vore han något? Vid SM-finalen gick han inte vidare pga att han var så trött då, disträ och inte tog kontakt… Jättesynd för han är en lugn och trygg hane!
Ja just det. Hade nästan glömt att det blev ändrat till SMP3-08 Vibys Älla
Håller tummarna på att de finns någon mysig hane att låna
Mvh Stefhanie
Björnbackens Kaniner
OT: Nejmengud! I Märsta bor ju jag med! :D
/Anneli
Guuud så söööt! Vill gärna ha avkomma :)
#3 Ne men va kul^^ då kanske vi har stöt på varan nån gång. Du har inte nån hane då?
Mvh Stefhanie
Björnbackens Kaniner
Nej, tyvärr, jag har bara honor.
Vi åker kanske samma tåg om dagarna. Pluggar nämligen också i Uppsala. ^^
/Anneli
Här har du en som lär vara intresserad av avkomma i alla fall.
//Lina
Va roligt att många är intresserad utav avkommor
Synd bara att ingen har någon hane att låna ut.
Mvh Stefhanie
Björnbackens Kaniner
Tyvärr har jag ingen "som du önskar" hane att låna ut .. men blev sugen på en bäbis .. sen .. 
Klart det finns någon med en hane! Hav tålamod.
Älla gillade jag! Störtsöt musdam.
Jag lånar inte ut hanar, och gör inte heller undantag från regeln. Det här blir ett undantag som bekräftar regeln
.
Det är nog inte så lätt att finna en passande hane till Älla, ens om du kunde välja fritt. Finns det ens? Med tanke på färgerna du önskar.
Jag har Vite-Björn. Han är fortfarande ung, drygt 2 månader (f.21 juni -08) och jag törs inte svara för hur han blir som riktigt vuxen, temperamentsmässigt.
Men idag är han en trevlig hane, som sitter relativt still i handen och låter sig klappas och pussas. Ja, han är faktiskt riktigt trevlig. Särskilt med tanke på att han har blivit väldigt lite hanterad.
Han blir hittills aldrig "dum" på något vis om han exempelvis "stressas". (Om jag har bråttom och jagar rätt på honom i hans bo och lyfter upp honom fast han inte alls vill och bara vill dra, och helst vill att jag försvinner igen.)
"Vite" är inte albino, utan … "nått". De röda ögonen beror på rödögdgenen och inte albinogenen, han kunde lika gärna vara svartögd med samma färg.
Som synes (i alla fall lite på fotona) är han inte kritvit utan har en "gulaktig" ton, som försträks ju äldre han blir.
Genetiskt har han extreme dilution i sig, och möjligtvis någon mer c-blekningsgen (dvs som matchar Älla), kanske c(h) (fast jag tvivlar) eller kanske c(ch), chinchilla. Ingen aning för att vara ärlig.
Han har ungefär lika mycket engelskt som svenskt blod i sig, men utseendemässigt tycker jag han ser ut som en "ren svensk".
Han är inte så "vacker", mer söt än vacker. Jag tycker han är lite för kort i det mesta, lite för kort huvud, lite för kort kropp, liiiite för kort svans. Och lite för små öron (svensktypade öron). Men han kan mycket väl nedärva engelsk typ.
Detta foto är taget för 3 veckor sedan.
Hans mamma heter Ivori (egen uppfödning), är en oerhört fin och bra svensktypad (liite engelskt blod) mus med ljuvligt temperament.
Agouti satin långhår, med en del temperamentsavlade Vattnadalare bakom sig.
Från Ivori kommer extreme dilution, som finns en bit bakåt i hennes stamtavla (min älskade Blanche).
Hans pappa heter Sago-Björn, chocolate/tan satin korthår, engelsk typ (liiiite svensk blod).
Bak i Sago-Björns stamtavla finns Morakullans Dumlemus, engelsk korthår, chinchilla. Men också Blanche.
Vite-Björns blekningsgener (alltså hans färg) kommer antingen från Blanche och Blanche, dvs extreme dilution enbart (eventuellt c(h) men jag tvivilar som sagt). Hon finns med på både mammans och pappans sida.
Eller så har han fått sin färg från Blanche och Morakullans Dumlemus, och kan alltså ha chinchilla i sig. Jag kan inte alls avgöra det.
Han finns här om du inte hittar något annat. Betalning bryr jag mig inte om, men jag vill ha bensinpengar.
Hur bra enparning mellan dessa två kan vara, skulle jag vilja ha Grodans eller Tomas åsikt om. Jag är inte bra på de här färgerna som finns i c-galleriet, chinchilla, colourpoint, himalaya, siames, osv.
Jo, några generationer bak i Vites stamtavla, finns Vibys My! Han är alltså släkt med Älla (på lite avstånd).
I det här fallet skulle jag vilja sätta det på plus-kontot för en parning.

Å, så spännande! :)
Jag blir också sugen på avkomma, förstås! :)
Älskar mina stora små vänner..

Även jag är sugen på en avkomma. 
Om Vite Björn är en pinkeyed bone el dyligt baserad på extreme dilution kan han vara bra, fast enbart om inte Älla bär på pinkeyed. Är inte kul att ha en kull med rödögda vita när man kanske vill ha colorpoint.
Dumlemus ligger nog säkert bakom Älla också och jag tyckte inte om honom så jag rekommenderar inte att han finns två gånger i stammen på nära håll.
Jag kan inte låna ut hane pga att mina hanar inte är friska. Om de däremot blir friska kan jag sälja en siamese eller burmese. Medicinerar mina djur nu och om 4 veckor kan jag ev ha svar på om de är friska.
Ällas mamma är silver tan så jag antar att hon bär på pinkeyed. Får jag bara rödögda om de skulle paras?
Jag kan inte se Dumlemus i Ällas stamtavla så långt jag kan se. Hon har nästan bara Stjärnvindens i sig.
Mvh Stefhanie
Björnbackens Kaniner
#20 nejdå inte bara… du får nog en jäkla massa skoj, om du gillar gensoppa… hihi
Du har ju uttryckt önskan om att hanen skall vara
- eng typ
- bone, beige, colourpoint, himalayan, siames
- gärna satin
- helst inte tan eller tickad
- pussmus
Undrar om du har några mer önskemål, ex om hans ålder och om han blivit far förut.
#21 Det är ju bara önskningar så han måste ju inte vara något av det, men det skulle vara kul om han passade in på nått. Det ända som är viktigt för mig är temperamentet och att han inte har morrhårstuggare eller massa tumörer i tidig ålder i släkten.
Mvh Stefhanie
Björnbackens Kaniner
Vibys My (Ällas mamma) är inte släkt med Dumlemus. Och My är en dessutom en mycket fin mus har jag fått för mig. Tror jag var sekreterare för Tomas när hon dömdes - men kan minnas fel. My har i alla fall fått höga poäng ser jag i min stamtavla. Hon är mycket "stjärnvindare" som sagt.
Anton däremot vet jag ingenting om, kanske en Dumlemussläktning? (Men då hade det nog synts i stamtavlan, SwilMer)
Morrhårstuggare tar jag bort om jag får… Har fått några i en kull, men vet varifrån det kom (98% säker) och har ingen kvar efter denna mus; har utgått ur min avel.
#23 Oki, låter ju bra.
Ett tips är att kolla igenom SVEMUS kull-registrerings-pdf för att hitta någon hane. Tyvärr finns filen för 2008 inte uppe än.
#24 Har kollat igenom kullregistreringen för 2007, och stjärnvindens hadde fått några colourpoint hanar.
Mvh Stefhanie
Björnbackens Kaniner
Putt
Mvh Stefhanie
Björnbackens Kaniner
ok, då bör du kanske försöka kontakta henne då.
hittade du ingen bone hane? tycker mig ha sett massa boneisar här på mus-ifokus…
Nej, har inte hittat någon bone hane 
Mvh Stefhanie
Björnbackens Kaniner
ok… hm… men i månadstävlingarna brukar en sådan tävla… sist i blåbärsskogen…
putt i putt^^
Mvh Stefhanie
Björnbackens Kaniner
putt
Mvh Stefhanie
Björnbackens Kaniner

#23 Jag är nu mera ägare till Anton och vad jag ser i hans stamtavla så finns det ingen Dumelmus i hans stamtavla.
Anton är en ur trevlig hane, toppen temperament, det är musen som älskar att bli gosa med, klappad på och sitter gärna i en tröj ärm och myser.
Har just nu halvsyskon till denna vackra Älla salu i egen tråd.
Ok, jamen då så. Då kan ju amairas hane passa älla.
putt
Mvh Stefhanie
Björnbackens Kaniner
Kan någon sätta in en bild på en bone..? nyfiken i en strut.. ; )
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Hänger inte med om vad som händer här, men hur blir det med parningen nudå? Hittat någon hane än? Och isåfall, vilken blev det? :) Nyfiken!
Suuuperfin hona iaf.. *avundsjuk*
Än har de inget hänt. Letar fortfarande efter hanar.
amaira har en hane som är intressant, men inga fler som kommit med nån hane.
Om någon har någon colourpoint, bone, beige, himalayan pojke till salu så kan jag vara intresserad.
Mvh Stefhanie
Björnbackens Kaniner
cheri har väl en bone hane (som hon vinner med i månadsfototävlingarna ofta!)?
Jag har tingat en hane utav MalinMalin som kommer nog bli pappa :)
Mvh Stefhanie
Björnbackens Kaniner
#36 Åh, vacker!!!
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu