Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 664 ggr
Nikka
0

Behöver hjälp!

En av mina möss har börjat låta konstigt, och när hon andas låter det "smuligt". Alltså som att hon har besvär med att andas, det är nu på senaste tid hon börjat göra det.. ingen av de andra två låter så. Hon bor ihop med hennes syster och en annan tjej, men den nyaste tjejen (Bianca, som jag har pratat mycket om här) har ju som sagt varit på henne endel… och jag börjar undra om det är därför hon blivit sjuk. Hon sover alltid ensam nu, och är inte lika tjock som sin syster. Vet inte om hon börjar gå ner i vikt.. men jag är orolig. Kan det vara för att hon ständigt blir jagad?

Har satt henne i en liten bur nu tillsammans med hennes syter, men jag vill inte att de ska behöva bo där för den buren är jätteliten och de är vana med att bo i ett typ 200 liters akvarium…

Vad ska jag göra?

Ska jag vänta och se om hon blir bättre/sämre? Ska jag sälja Bianca (den bråkiga) eller vad ska jag göra?

Vattnadal
0

Det låter som mycoplasma. Du behöver besöka en veterinär och få lite medicin.

Fast du kan testa med massor av nyttig mat först, ärtor, lax, värme, lugn och ro.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Nikka
0

Okej.. vad får de det av?
Hon har varit fullt frisk i ett halvår nu, ända tills den nya musen kom…

Har en annan mus som nyser som jag har gett nyttig mat till, lugn och ro, enchinagard… men han nyser fortfarande :/

Mymlan
0

#2 Håller med föregående talare, mycoplasma behöver baytril + Vibramycin. Den som nyser är i behov av Baytril. Så ta med dig bägge till veterinären. Finns en bra i Märsta Din veterinär ligger i Märsta centrum bakom Willy´s

Sedan har du en annan bra  Roslagstulls djurklinik.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

amaira
0

#2. Var får de det från?

Troligtvis har du "nått" bland dina möss, eftersom du även har en nysande mus.

Hon som blivit dålig nu, har kanske haft detta "vilande" hela tiden? Men har haft ett bra immunförsvar som kunnat bemästra det.

Med den nya musen, och det bråk som följde, blev hon antagligen stressad. En stressad mus (människa, eller djur, eller till och med träd! Flört faktiskt) får ett stressat immunförsvar, och då fungerar det inte längre lika bra. Dvs man är helt plötsligt sårbar för skador, bakterier, virus, osv på ett annat vis.

Nikka
0

Jag ska se om några dagar om det gått över, har det inte gjort det får även hon följa med till vetten.

Jag tror det beror mycket på att hon blir lite "utmobbad" av den nya tjejen, för hon blir oftast jagad… hennes syster gör varken nånting mot henne eller den nya. Så de systrarna sitter i en egen bur nu, och den nysande musen kan nu äta i lugn och ro utan att bli bortjagad och mysa med syster som förut, så jag ska se om hon blir bättre av det.

Den andra musen dock, hanen… han måste nog hursomhelst till vetten för han har nysit i flera veckor nu :(

Mymlan
0

Mycoplasma kan bli kronisk om den ej behandlas. Så varför vänta o låta musen lida av det är det inte bättre snabbt sätta in behandling?

axilur
0

borttaget

/Anneli

Nikka
0

Men jag kan väl inte vara säker på att det verkligen är Mycoplasma?
Hursomhelst så kommer jag inte till veterinären förrän söndag iaf… om de har öppet då.

Mymlan
0

#8 Det är endast veterinären som kan avgöra om det är mycoplasma.

Nikka
0

Okej, men om det visar sig att hon har det… ska jag behandla de andra tjejerna oxå då? Om de oxå börjar nysa och rossla?

amaira
0

Alla måste behandlas samtidigt! Även de som är, eller ser ut att vara, friska. Annars kommer sjukdomen bara att gå runt, runt.

Men det räcker att du tar med en till vetrinären,och talar om hur många möss du har. Tror jag, fråga när du ringer!

Fråga också hur du ska göra med rengöring av burar och så vidare.

Nikka
0

Okej, nu har jag redan bokat tid till musen som nyser värst. Får se vad de säger när jag är där. I värsta fall får jag väll komma tillbaka med den andra musen.

Det ska jag försöka komma ihåg!

amaira
0

Det låter bra, Nikka! Lycka till! Glad

Grodan
0

Det finns en hel del bakterier och virus som ensamma eller tillsammans kan orsaka nysningar, Rossel och snuva. Att bara sätta in antibiotika utan att ha tagit prover är inte lönt, då det kan få motsvarande effekt. Bäst är alltså att ta prover.

Jag har skrivit i en annan tråd att jag enbart rekommenderar en enda veterinär i Sverige: Ywon Roschat. Man kan själv kontakta henne eller be den veterinär som är närmast att göra det - för att få bästa tänkbara vård. För det är tyvärr så att väldigt få veterinärer kan hjälpa möss!

Jag rekommenderar även artikeln: Mina möss är sjuka igen, vad ska jag göra?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️