Hö till möss
Sägs ju man ej ska ge pga risken för ohyra. Men jag undrar ändå om det är ngn risk för mig ge lite hö till mina. Mitt hö köpte jag i April och har sedan dess förvarats i mitt extra förråd som inget djur kommer in i varken självmant eller med mänsklig hjälp. Är detta hö som förvarats sedan April ngn fara att ge? för mus/råttohyra kan väl ej vara så länge utanför värdkroppen?
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Man ska förvara höet i 4 veckor (har jag för mig - kan kolla lite närmare) utan att vilda möss o råttor kan komma i kontakt med det. Sen är det ingen fara.
Det ska inte alls vara något problem att ge dem.
Det jag tänker sedan - men inte vet säkert - är att vara noga med att byta det efter några dagar, för jag tror att det kan utvecklas (kanske mest encelliga) djur "av sig självt" i hö, tillsammans med fukt. Om dessa organismer på något vis kan vara skadliga för möss vet jag inte heller.
Låt det inte bli kvar längre än en vecka. (Ibland kanske man låter bomaterial t.ex få bli kvar när det luktar gott och ser rent ut och mössen har arbetat så med att bygga ett fint bo).

Jag ger mina lite hö då och då, och dom gillar det jätte mycket. Delvis så boar dom med det men även äter dom lite.
Man känner sig ialla fall lite elak när man städar burnen och tar bort allt det dom byggt… *ler* Men försöker tänka att det gör ju bara att dom verkligen har saker att göra o pyssla med sen igen *ler*….