Mus iFokus

Mus

Etikettfikarummet-otypiskt
Läst 747 ggr
Anett Lindbom
0

Lite funderingar samt behöver peppning..

Jag hade skrivit ett långt inlägg här men det försvann så jag lära börja om..

Jag behöver helt enkelt en del peppning när det gäller mössen. Jag har ju haft lite otur på sistånde med dom, det har varit & är tumörer, dom som har droppat av pga ålderdom och dom som har droppat av ändå.

Jag hade bla planer för Tårtan & Romulus, men hon blev ju inte med några ungar tråkigt nog, och Romulus gick och dog innan jag han sätta ihop dom igen. 

Jag hade tänkt spara ngn hane ur den kullen för att använda till flickorna ur mina två senaste kullar. Men nu vågar jag inte använda dom tjejerna ur dom kullarna eftersom att det dök upp tumör hos deras mamma/mormor.

Jag har en till hane men han går inte att använda för han tycker inte om människor, han bits ju inte eller ngt sådant men han har helt enkelt inte tid för att vara med matte, han vill till alla musflickorna för att spana & dreggla efter dom, håller jag på med honom så vill han hela tiden iväg vidare på nya äventyr och sedan så fick ju hans mamma tumören så då är det ju ändå kört med honom.

Det ska erkännas att jag har tappat sugen lite nu efter allt "elände" med mössen.

Det jag har gått & funderat på nu är om jag bara ska ligga lågt med mössen ett tag & vänta ut dom tills jag köper ngt nytt även om det kan komma att ta ett bra tag nu, Eller om jag ska köpa ngt nytt kul nu & fylla ut lite i burarna.

Så jag behöver helt enkelt en massa peppning så att det kommer att kännas roligt med mössen igen för just nu känns det inte så där jättekul precis, Jag ska ta bort en mus på Tisdag pga tumör, min syster kommer på Tisdag så tar hennes karl bort musen åt mig, sedan har jag bara 11 möss kvar, det är hanen Baronen & en hel drös med honor.

Jag har börjat snegla lite åt hamstrarnas håll så jag sitter lite i valet & kvalet hur jag skall göra nu..

Grodan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad bra att du skriver det här!

Jag tolkar det som att du behöver hjälp och faktiskt inte alls tröttnat på mössen utan bara inte kan se ljuset i allt mörker.

Du behöver först och främst fråga dig själv varför du fått mycket tumörer på dina möss. Är det något du kan göra åt det? Ändra på utfodringen, byta bottenmaterial eller hålla strikt karantän i minst 6 v på nya möss?

Sedan tycker jag att du ska avliva de möss som är sjuka eller inte har lämpligt temperament för att vara sällskapsmöss. Man mår inte bra av att ha en massa djur som inte mår bra.

Sist men inte minst, fundera vad det är du vill pyssla med. En inriktning! Och leta sedan efter några sådana avelsdjur. Var inte för hungrig utan kolla upp stammen noga innan, så att du inte råkar få in nya tråkigheter som du kan undvika genom att kolla upp stammen. Alla tråkigheter kan inte kollas upp alltid, men man kan i a f försöka.

Det beror självklart också på vilken variant du bestämmer dig för att du vill föda upp vad den kan ha i bagaget.

Är du sugen nu på något gulligt och gosigt bara att pussa på så tycker jag du ska kolla vad folket säljer för sällskapsmöss. Strunta då i färg och utseende och gå bara på temperament och känsla. Att ha en riktigt go pussmus är den bästa peppningen musintresset kan få!

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
0

En till sak. Planera in att åka på utställningen den 1 nov. bara för att träffa glatt musfolk, fika och ha skoj. Jag lovar, det är verkligen värt det. Att känna gemenskap, att det är flera därute som håller på med möss samt få ansikte på många här är jätteskoj samt en stor peppning för musintresset.

Anett Lindbom
0

De möss som jag vill ha är snälla goa pussmöss, sällskapsmöss som går att hantera i alla lägen, fast en drös med sådana har jag just nu, ja förutom Baronen då men honorna är så himla snälla & goa.

Men då "skeppar" jag iväg stressmonstret också på Tisdag, det är tråkigt för han är så himla söt men eftersom att han inte är ngt att hålla på med så är det inte så mycket att göra åt det..

Och sedan tar jag det bara lugnt ett tag med dom mössen som jag har & gullar med dom, och utvärderar läget som med foder & bottematerial.

Det är två av mina möss som har fått tumör, den ena var inte ens ett år & den andra är knappt 1½ år gammal.

Det hade varit himla kul att åka på utställningen den 1 Nov, Jag känner att jag skulle behöva komma iväg för att göra ngt kul en sväng.. Men jag behöver ngn att samåka med för jag har lite svårt med att åka tåg & buss eller att åka iväg över huvudtaget..

Grodan
0

#3 du har god tid på dig att planera resan, samåke skall väl inte vara omöjligt! själv plockar jag alltid upp någon när/om jag åker..

Anett Lindbom
0

Jo jag kom ju på att jag lära fundera lite & se om jag har råd att åka då, men på ngt vis ska det nog lösa sig, hoppas jag..

Terato
0

Vilka vettiga ord, grodan! :)

Jag tycker också att du ska försöka åka, Hedbrant!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Vattnadal
0

OM du inte kommer iväg, så kan vi boka en musträff! Du borde ju kunna t ett x-tåg till Ljusne (Via söderhamn) tillsammans med Sanna. Hundar får medtagas om ni inte hittar hundvakt. Sen tvingar vi hit fler, och så sitter vi uppe en hel kväll och en halv natt och pratar möss till det rinner ur öronen på oss.

Då komemr du att få nya idéer, bli peppad igen, och har du tur kommer det folk med bra möss till salu oxå!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

amaira
0

Jag kommer då, Elin. Sitter uppe hela kvällen och halva natten och pratar möss tills det rinner ur örona på oss - precis som vi brukar. Skrattande

Anett Lindbom
0

Jaaa det hade varit himla kul, Men hunden lämnar jag i så fall hemma hos ngt av mina barn för då kan jag gosa med dina hundar & möss i lugn & ro. Sist vi var bortbjudna hos en med hundar så var Benji sååå dryg, han var efter en ung Drevertik hela tiden för han ville nuppa & hon drog sig till Benji för hon tyckte att den där gamla Whippeten är ju jättekul som vill busa.. Så min nupphund lämnar jag nog helst hemma..:)

Vattnadal
0

Annars delar vi nästan alltid av våra hundar från andras, då min gammel inte alls gillar främmande hundar. Så att inte ha hundvakt kan man inte skylla på när man ska hem till mig!

Ska vi boka en dejt framöver i vicke fall? Det finns ju folk som har uttryckt en önskan om att titta hur jag bor nu. Det finns nog en del som skulle bli gröna av avund på mitt nya orangea stora djurrum, med grovkök vägg i vägg för städning av burar!

Det ryktas om att några ev följer med mig hem efter nästa utställning, även om inget är bokat än.

Fast ett alldeles eget datum kanske är bäst!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[Thiah]
0

Hej hallå.. jag har missat nått.. Förlåt nu för jag tar en OT tripp men  vart händer saker den 1 november?????

Grodan
0

#11 hm… alltså, hänger du inte med???

[Thiah]
0

#12 erm alltså…..nej

Grodan
0

minnesutställningen i kallhäll… med halloweentema

förresten har finnarna oxå en stor utställning då med engelska domare

[Thiah]
0

men med finnarna vill jag inte vara  ;) Försökte höra om någon hade några möss med bra temp till mig men ingen vill svara :D hahha

hm..kanske ska försöka få till en kryssning….

Grodan
0

#15 förstår… kan du komma 1 nov då?

HEDBRANT: även om du går på musträff hos Elin så tror jag det kan vara skoj för oss alla om du ville visa ditt söta nylle i 08 också. Om inte för att det är sällsynt med musutställningar och väldigt väldigt kul. Samt att jag får ännu en anledning att åka dit.

[Thiah]
0

#16 jag ska försöka. :D