Mus iFokus

Mus

Etikettfikarummet-otypiskt
Läst 1012 ggr
Grodan
0

Hur sjuk/frisk är du?

Det kanske finns ett behov att berätta hur sjuka alt. friska vi är?

För det är ju allmänt känt att folk som har djur är det något knas med, eller?

Så, berätta, hur sjuk/frisk är du?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[mjuue]
0

Jag är helt frisk!! Men jag har haft astma sedan jag var 5 år, men den växte bort för ungefär ett år sen!! Jag blev jätteglad för det!! Det är jättejobbigt att inte kunna andas på gympalektionerna och när man ska simma osv. Jag fick andnöd några gånger. Man ör tvungen att ta en inhalator(symbicort) två gånger om dagen och om man ska göra något ansträngande så ska man ta en annan inhalator som heter Bricanol.

[mjuue]
0

Ursäkta stavfel: Inhalatorn heter Bricanyl

Moon_light_shadow
0

jag har en muskelsjukdom sen jag var lite..

Muszimba
0

I huvet frisk, men har både muskelsjukdom och kotförskjutning i resten av kroppen..

reverse
0

Hmm, jag är frisk. Är lite knas med mitt ena ben sedan ett år tillbaka då jag blev påkörd, men jag hade djur innan dess också. =P

//Lina

Lisaisa
0

Jag är frisk, eller hmm. Får vitaminsprutor o tabletter för att hålla mig frisk. Kan inte ta upp tillräckligt av en viss vitamin.

bejtedejte
0

Det enda fysiska "fel" jag har är väl min astma som nu hänger ihop med min höallergi. Psyket är det värre med, haft depression i 7 år (sedan jag var 14), och diagnosen ändras hela tiden. Har fått Efexor mot depression, men de har utlöst någon form av manodepression hos mig efter att jag ätit dem i ungefär tre år.

Så riktigt frisk är man inte.. ;)

ThereseW
0

Jag är frisk och hurtig ;)

Rent fysiskt så mår jag bra. Har en stark och fungerande kropp och har sluppit undan alla allergier & liknande. Men jag har ganska stora sömnproblem och har varit utbränd/deprimerad i flera år. Djur har jag alltid haft, och kommer alltid att ha, det har nog mer med min personlighet & själ att göra än med min direkta hälsa.

mices
0

Jag har haft ett antal njurstensanfall (ska göra ondare än att föda barn enligt läkare men de är säkert män så det är ju inget att lita på men ont gör det, något fruktansvärt) typ 90% eller något som får det är killar och över 40 så ja otur eller vad? Är allergisk mot damm och kvalster vilket är jobbigt när man har med djur att göra. Jag ser ungefär lika bra som en 80 åring. Alltså väldigt dålig syn. Finns kanske 80 åringar som har bra syn men min optiker brukar säga så Räcka ut tungan Var skelögd när jag var liten men opererade mig när jag var 12 så nu är det okej igen. Mest skönhetsgrejj då men det påverkade min så jag slapp betala operationen själv som tur va Glad

Annars är jag frisk som en nötkärna. Dock 10 000 förkylda i min närhet så kommer väl åka dit jag också snart Ledsen

dreamiz
0

Har en whiplashskada sen många år o pga den har jag halv sjukersättning (förtidspension.) Har även fått fibromyalgi o karpaltunnelsyndrom på senare år. Måste käka massa värktabletter för att orka med livet. Djuren är min ljusglimt i tillvaron!!!

O just nu haltar jag omkring med en bruten tå men den läker ju så småningom. Skrattande

Mymlan
0

Jag har Fibromylagi, nästan alla 18 trigger punkter, försöker finna nå tabletter som ngrlunda hjälper mot värken. Innan jag fick Tradolan + Tryptizol så hade jag Distalgesic som hjälpte mig men de har slutat tillverka den. Så nu får man leta efter nå nytt som kan hjälpa.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

TacoBelle
0

Jag undrar hur så många av er kan vara så öppna om privata saker på nätet?

Meeko
0

hah de flesta djurmänniskorna verkar ju sjuka..

Jag är kärnfrisk förutom att jag är förskyld just nu

Muszimba
0

SkrattandeMen jag tror att vi djurmänniskor ÄR djursjuka hela bunten……fast på ett trevligt sätt.Oskyldig

mices
0

För min del med det där att vara privat har jag inte speciellt mycket att dölja så det spelar ingen roll tycker jag. Vet inte hur det är med er andra men det är väl upp till var och en man är ju inte tvingad att skriva någonting.

bejtedejte
0

#12, jag är väldigt öppen med hur jag mår, mycket för att folk ska förstå att jag kanske reagerar konstigt i vissa situationer. Manodepression betyder ju att man är nästan som två olika personer i olika perioder, och folk kan ha svårt att förstå det. Så jag brukar slänga ut det ganska fort, så folk inte tror att jag är helt jättekonstig, utan att det finns en anledning till varför jag reagerar och är som jag är. :)

ThereseW
0

Mig kvittar det om folk vet om hur jag "mår" eller inte. Är det något att skämmas över..? Är de så dumma att de dömer mig efter huruvida jag sover gott om natten eller inte, så får de väl göra det. Att man har en "diagnos" beskriver långt ifrån hur man är som person. Ingen jag känner skulle utan att veta det säga att jag verkar vara deprimerad eller sova dåligt - det är inget som märks på mig. Jag är faktiskt en pigg & glad prick :)

Beckah82
0

Hm…ja beror väl på…

Jag är fullt fysiskt frisk men lider av kronisk depression som jag dock INTE har ett "skov" av just nu, så för tillfället mår jag prima :-) även psykiskt.

Beckah82
0

#16: men alltså….manodepression? Har du diagnos? För i såfall borde du veta att det heter Bipolärt syndrom och finns i typ 1 och 2. Det heter inte manodepressiv.

bejtedejte
0

#12, fast det märks ganska mycket på mig.. t.ex. att jag när jag mår dåligt inte håller kontakten med någon av mina vänner eller inte är aktiv på internet, då tror folk att jag inte vill ha med dem att göra.. så mycket av min tid när jag mår "bra" går till att reparera relationer. Därför är det ganska trevliga att folk redan från början vet att det inte har något med dem att göra utan att jag helt enkelt bara är sådan. Men det är jag. :)

#19, Det kallas fortfarande manodepression, därför säger jag det så att folk förstår vad jag menar, även om bipolär sjukdom/bipolärt syndrom är namnet läkare använder. Ja, jag har diagnos och har typ 1, lättare överaktivitet men kan ibland bli nästintill psykotisk och blandning av både djupa och lättare depressioner.

muus
0

det finns nog inga friska människor

zimzon
0

Jag har ledvärk och ryggvärk, men vet ännu inte vad det beror på. Jag har haft det sedan jag var ca 9 år och då skyllde läkarna på växtvärk. Nu går jag på en massa undersökningar men ingen vet vad som är fel. Men något ärftligt är det nog för många i min släkt har värk. Och så har jag arytmi, men inte så allvarligt. Förstorat hjärta har jag också, men det växer inte mer utan håller sig som det ska så det är ingen fara med det heller.

Astrogirl
0

jag är frisk…både kropp & själ. nästan aldrig ens sjuk som vuxen, trots att eller för att jag jobbar innom förskolan….har inte haft en sjukdag på flera år.

"Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away"

Karmatarerskanise
0

Beckah82  Jag kan berätta för dig att alla läkare inte använder sig av det "medicinska" namnet. Själv har jag samma sjukdom, men jag har aldrig fått höra termen bipolär sjukdom/bipolärt syndrom!!

Vad hade du för diagnos då du födde ett barn vid så ung ålder? Jag menar, det är ju inte så vanligt…

Grodan
0

App app… inte tjafsa, tjejer. (det är för övrigt ett friskhetstecken väl?)

Det är inte hela världen om det heter ditten eller datten eller kallas si eller så bara vi får veta att det bl a rör sig om manodepression då detta faktiskt är ett kännt begrepp för de flesta! bilärprutt har jag verkligen ingen aning om vad det är… Räcka ut tungan Flört Skrattande

För övrigt måste jag tyvärr skriva att det är riktigt intressant att läsa om alla sjuklingar här… förlåt… *fniss* Flört

zintro
0

jag är deprimerad men äter mediciner mot de, har svår ångest och oro äter mediciner mot de med. Och självskadebeetende. annars är jag helt "frisk" om man nu vill kalla de att jag är sjuk….

bejtedejte
0

#25, precis. Hade någon sagt bipolär sjukdom till mig för ett år sen hade jag inte förstått nåt alls.. :P

amaira
0

#12 Taco Belle, "privata saker" ???

Inget av det som skrivs om här, är särskilt ovanliga företeelser. Men det är lätt att känna sig "ovanlig" och annorlunda och utanför, om man "bär" på dessa svårigheter och sjukdomar, särskilt om ingen pratar om det, och det omges med "hysch-hysch", som om det vore skamligt eller nåt.

Psykiska sjukdomar (som t.ex. "manodepressiv" eller bipolär sjukdom) är ju sedan gammalt omgivet av tabun och fördomar. Ju mer öppenhet desto bättre! För alla!!

Kvinnor med fibromyalgi fick diagnosen "Sved- och gnäll-kärringar" i läkaranteckningarna, bara för sådär tjugo år sedan. För de blev inte trodda, de gick bara till doktorn för att gnälla.

Det är väl ändå inte skamligt att vara sjuk? Med det förmedlar en "skamlig känsla", att det skulle vara privat. Gäller detsamma för förkylningar, träningsvärk, och kanske till och med mensvärk?

Varför kan man inte prata om att människor kan må dåligt, och kan ha svårigheter och problematiker, både fysiska och psykiska? Nästan alla har det ju? Vi har alla våra starka sidor och våra svaga sidor. Det är MÄNSKLIGT! Livet blir väl ändå enklare om det avdamatiseras?

Av dessa skäl vill jag ge en eloge till er som skriver och berättar!Kyss

mandymoo
0

Kan bara nicka instämmande…  så bra skrivet…

Mymlan
0

#28 Många är väl rädd för bli dömda. Många dömer för lätt mkt pga okunskap och rädsla.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

lothus1
0

Oki =oP

Jag får välan sälla mig till skaran då =o)

För ett halvår sedan opererades jag för carpal tunnel syndrom. Ja, MUSARM, ha, ha. Nu har jag andra handen kvar, men den är inte så farlig än så jag väntar. Det var inget trevligt ingrepp fast många sagt att det inte alls va så extremt. Det gjorde fasansfullt ont när de körde in tre stycken bedövningssprutor i min handflata. Jäklar va det gjorde ont =o/ Men själva ingreppet kändes helt OK =o) Man kände visserligen att de grävde runt, men det gjorde inte det minsta ont. Idag är min hand/arm helt återställd och det känns som man fått en helt nu kroppsdel. Innan kunde jag inte ens laga mat eller ta upp ett glas med handen.

TacoBelle
0

Amaira Har jag skrivit någonstans här att det skulle vara skamligt att ha problem? Jag har själv problem men jag personligen tycker det är privat och jag vill inte berätta om det öppet på internet där vem som helst kan läsa det. Och vet du vad? Det är också MÄNSKLIGT.

bejtedejte
0

#32, det handlar om att många tycker att det är skamligt att ha problem. Att kunna vara öppen med sina problem gör ofta att man känner att man inte behöver dölja något. Jag döljer t.ex. aldrig hur jag mår, för jag vinner ingenting på det. Oavsett om det är på internet eller In Real life.

Grodan
1

Jo, men det är faktiskt pinsamt å erkänna inför en stor folkgrupp att man är ett psykiskt vrak. ELLER det var det förut. Idag är vi öppnare och idag är det mer vanligt. Alla mänskliga små problem har även fått namn idag. inom psykologin har man gjort allt för att kartlägga människans olika karaktärer, förut fanns bara Freuds hysterika och nevrotika… idag har vi sååå oerhört många olika benämningar på våra symtom, som är en del av vår karaktär, av vår mänsklighet

Jag hade en vision om att vi i framtiden kommer att samla bokstäver och ha en personlig benämning. Min benämning skulle kunna vara 69TÅ/BG/B/EKÖ/EFÅ/SK/H/AY:VA/R:DCC/PK:IARS….

(född 69, tuppens år, blågröna ögon, blond, ej kött, ej fågel, stresskänslig, hysterika, ayurveda vata air, roll dominant clown chef, personkod:I, A, RS )

amaira
0

#32. Skulle svara men hann inte innan mitt bredband kopplades ner. Glad

TacoBelle. Nej, du har inte skrivit något om skamligt, och jag har inte skrivit något om att du skulle ha skrivit något om … osv. Flört

Du har dina skäl till att "inget säga" och du har fullständigt rätt i att det är din rättighet! Kyss Och det är absolut mänskligt det också!!!!!!

Utifrån ditt inlägg, gav jag mina argument bakom varför jag tycker det är viktigt att människor "pratar högt" om sånt här. Jag sa inget om dig, och jag är ledsen om du betraktade mitt svar som kritik av dina val. Det var inte menat så.

Framför allt bär jag ingen kritik inom mig, inför de val du gör. Det ÄR verkligen din rätt att välja din egen åsikt. Det är också din rätt att inte ge dina argument till varför du anser "sånt här" för privat, för inte bara dig själv utan också för andra människor, att diskutera öppet.

Tusen kramar från amaira Kyss

CarlS
0

Jag och min fru är friska nu. Men när jag hade min älskade häst Garonne var min fru sjuk. Svartsjuk!Flört

Självklart älskade jag min fru mer än Garonne. Men Garonne behövde mig mer, var så lydig och tystlåten och kivade aldrig med mig. Dessutom tyckte hon alltid som mig…

Här kan ni se Garonnes minnessida på min portal. Det är hon som står bakom granen. Det är ingen älg!
http://www.sverigesurfen.com/hastgaronne.htm

Obs. Känslig text! Ha en näsduk till hands…

Hälsningar

//CarlS

amaira
0

Oj. Förvånad  Hej Carl! … och vi som precis satt "gränser" här på Mus.iFokus … Flört Här pratar vi bara mus, inte alla de andra älskade husdjuren vi bär i våra hjärtan… musifokus spårar ur då, och vi är så poppis Flört så vi drar till oss folk även från "andra läger" .

Var i alla fall fint att läsa din "lilla" kärlekspresentation av din fina häst.  Jar har också haft hästar, och förstår vad du skriver om, med hjärtat förstår. Kyss 

Själv begränsar jag min datortid så mycket, att jag inte kan vara även på din sajt natur.iFokus även fast jag har mitt hjärta på samma plats som du harKyss Naturen är VIKTIG för mig!! Närheten till djur och natur är mitt livsexilir. Kram till dig! (Och du, om du bara ger din fru samma tolerans som din häst, så kommer hon nog både sluta vara svartsjuk, och börja vara dig lika tillgiven!! *skojar lite*)

Elyria
0

Med eller utan sjukdomar har vi i alla fall musintresset gemensamt……

Själv är jag frisk - vilket i och för sig väl bara betyder att jag inte vet nåt annat och inte har nån diagnos. Och jobbar gör jag på heltid.

CarlS
0

Förlåt, hamnade totalt fel då. Sorry!

//CarlS

lothus1
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla

Jag måste erkänna att jag e sjuk……

…….sjukt förtjust i mina möss Räcka ut tungan