Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 780 ggr
Vildrosen
0

Min mus rycker!!

Hejsan!

Jag är väldigt orolig för en av mina små möss, för hon "rycker", det är mest i skuldrorna/axlarna, vad kan det vara för fel?

Vill gärna ha svar snarast då jag är ganska orolig för henne då jag köpte henne för nån dag sedan..!

Mvh/Vildrosen

Grodan
0

Tänker mest på att det kan vara "tassdarr" eller vanlig hicka. Läs mer om tassdarr här: Tassdarr

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Terato
0

Hur ser hon ut för övrigt? Är ögonen rena och klara, älsen glansig och tät? Har hon uppburrad päls? Kliar hon sig mycket? Hur är allmänintrycket, liksom?

Sjuka, undernärda möss eller möss med ohyra tycker jag kan vara lite ryckiga i rörelserna, faktiskt! Vad får hon för mat?

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Vildrosen
0

Bättre förklaring: Hon rycker i hela kroppen men det känns som om det kommer från nacken och skuldrorna, men det har blivit bättre nu så att det är antagligen av nervositet.

1# Okej! :)

2# Hon ser frisk och kry ut och får bra mat, har inte märkt några som helst andra åkommor på henne. :)

Terato
0

Jaha, men gosh, det låter faktiskt som tassdarr! :P Det är ett trivseltecken och inget att oroa sig över. Har du fler möss eller bara henne? Om du har fler kanske du kan jämföra med hur de andra känns, alltså om de darrar?

Du bor i Ockelbo, ser jag. Jag bor i Gävle! Om du vill kan vi ha musklämmarafton nån dag så kan jag kika på henne. Jag är absolut inte duktig på sjukdomar men kan nog iaf bedömma allmänskicket på henne.

teratos.r8or.se

Vildrosen
0

De andra hon bor med gör det inte, men de flesta är ganska sällskapliga av sig och vill mysa så. :)

Okej, vad kul! :)

Btw, föder du upp möss? :)

Terato
0

Ja, det vore skoj!

Haha, nej inte än så länge! Men framöver blir det nog! Jag kollar faktiskt runt lite smått efter hanar och funderar lite fram och tillbaka.

Men jag känner inte riktigt att jag har utrymmet för att starta en avel just nu.

Men Vattnadal på iFokus jobbar på Brynäs zoo i valbo och hon är musuppfödare. Så om du är intresserad av möss ska du prata med henne!

teratos.r8or.se