Tumör igen.....
I går kväll upptäckte dottern att Mysan (Morakullans Idorina, född 2005-05-01) fått en tumör. Den sitter högt upp på höger framben.
Det är bara ett par månader sedan vi avlivade Mysans kompis Pysan, på grund av tumör. Det får mig att fundera över om vi fått in nån smittsam tumörsjukdom….. Eller är det bara otur?
När Pysan dog tog Mysan över Pysans drygt tre veckor gamla unge Kim och blev hennes extramamma. De är jättegulliga ihop. Tycker så synd om Kim att hon så snart mister Mysan också. Dessutom har Kim gått igenom både ohyrebehandling och en kur med salva i ögat. Här hemma misstänker vi att Kim är blind för hon tar sig fram så väldigt försiktigt. Visserligen trodde inte veterinären att hon är det, men vi kan inte släppa misstanken….
Får fundera vidare på vilken av våra andra tjejer som skulle kunna bli kompis med Kim så hon har nån annan att ty sig till när det är dags. Även om hon är tre månader gammal nu är hon fortfarande vår lilla bebis….
Det var svårt att få en bra bild på Mysan och hennes tumör. Men på bifogad bild syns dete i alla fall att höger ben inte är som vänster.

Men så synd, jag känner får dig. Det kan inte ha varit trevligt att upptäcka? Man blir så ledsen.
Efter utställningen o pratstunden med veterinären Solveig där jag "sög i mig" allt som sas om tumörer. Så vad jag förstog så är tumörer ett virus MEN ett ärftligt virus. Det smittar alltså inte från djur till djur.
Och som hon sa så möss som utvecklar det efter 1 år då ville hon inte heller säga annat än att det kunde vara åldern som gör att det utvecklas.
Sen kan ju vissa gifter som rökning (på oss människor) ge upphov till cancer.
Men oavsett så är det inte ett smittsamt virus mellan djuren. Utan dom har det i sig i generna eller blir utsatt för något utifrån miljön.
Så oerhört tråkigt!!! *känner med er*
Man känner sig så ledsen och hjälplös när sånt här händer. Och ibland även "skyldig" fast det inte behövs, kanske mest för att man känner att man inte kan hjälpa dem…

#2 - Hade också för mig att veterinären sa så. Skönt att mitt minne inte är så dåligt som jag tror ibland…

Jo jag har lagt det på minnet då jag plitar på artikeln som jag ju inte fick till… nu har det lättat lite genom att det jag ialla år trott mig veta om cancer var det hon nu sa … så jag tror nog nu att jag snart har den klar *ler*
Håller med amaira… just det att man känner sig skyldig fast man inte är det, mest för att man kanske inte kan hjälpa dom som man vill. Man blir så maktlös o den känslan gillas inte ….
vad tråkigt! att bara dina morakullor får tumörer
den första honan, ur min e-kull undan x vet jag har tumörer i linjen… men idorina… nä, där finns mig veterligen inga tumörer (förrän nu då)
jag har som regel att honor som får tumör innan 1,5 års ålder avlar jag inte vidare på…
I fråga om virus och tumörer så är inte allt sagt än… jag har fått annan information från andra veterinärer, bland annat Rickardo Feinstein på SVA och chefsveterinären (vad han nu heter) på fd ALAB/B&K Universal, och det är att tumörer, speciellt juvertumörer orsakas av smittsamma virus i miljön. Detta har jag ju även märkt då tumörer är en av de sjukdomar som effektivt har försvunnit hos mig i o m att jag håller nya djur avskilt i flera veckor innan de sätts in i min besättning.
Ska bli väldigt intressant när din tumörartikel är klar - jag väntar med spänning.

Kanske inte så konstigt att det bara är våra morakullor som drabbas. Våra fyra första möss var morakullor och det är bara de som är över året (eller var när de vandrade vidare).
Mus nr 5 är vår enda djuraffärsmus och har vi smitta så är det han som är misstänkt. Han har bara träffat Pysan och Kim. Sen har Mysan träffat de två.
Hoppas ändå att vi bara har otur och att vi inte har nån smitta hos oss. Eller ska vi behöva ta bort Kim också för att slippa vidare spridning????
Nej, det tycker jag inte. Det räcker med att hålla henne avskilt i minst 5 veckor så att det minskar risken att viruset kan sprida sig.
Otur…mja, möss har ju så mycket sjukdomar å satyg för sig… så nä, det har ni nog inte… detta har drabbat oss alla ju…

På tal om att hålla mus avskild från andra möss pga virus/smitta.
Min äldsta mus, Facklan, bor själv i en bur pga sin "kroniska" Mycoplasma hon har. Hon har bott själv sedan hennes syster dog i maj och ingen av mina andra mustjejer har blivit smittade. Vi pysslar mer med henne än med de andra, men det är ju pga att hon är själv och inte har någon annan mus att busa med.
#6 Om smittsamma tumörvirus i miljön…
Jag lyssnade också på Solveig Tjäder, och "slukade" vad hon sa. Och jag "minns" att hon även tog upp det här som Grodan nämner, att tumör-virus nog kan smitta även via miljön.
stamtavla till Morakullan´s Endive, den första som fick tumör
här kan man avläsa ärftliga tumörer
och så stammen till idorina, 1år 4mån, en syster Geraldine dog av orkänd orsak vid den åldern…
(tyvärr har jag inte alla uppgifter, både far och farfar såldes och Suddborn´s hade inte uppgifter nog att ge mig om livsålder och defekter)