Mushanar?
för er som avlar möss eller föder upp möss. Jag läste någonstans att ni tar bort alla hanmusbebisar så fort så möjligt för att ni inte ville ha dom eftersom de kanske oftast måste bo själva och därmed tar stor plats om t.ex en hona får en kull på 10 st ungar och hälften är hanar så tas det ju mycket stor plats..?!?! eller är det för att de är svårare att sälja.. jag vill veta! och om ni då tar bort hanarna går ni då till en veterinär?!?!?
Medarbetare på Hundar.ifokus
Nej, det är inte helt korrekt! Vi "kullar" inte alltid bort alla mushanar!
Och om vi gör det så är det inte för att VI inte vill ha dem utan för att de är svårsålda. Detta till stor del pga att de har så stark lukt, enligt många människor.
Kullning - avlivning av nyfödda musungar - sker det första dygnet om man bestämt att inga hanar skall tillåtas i kullen. Metoden vi avlivar dem på är snabb och smärtfri för de nyfödda ungarna.
MEN jag och Elin - vi samarbetar mycket i denna fråga - har mer och mer gått ifrån detta med kullning och mer inriktat oss på att få hanar att bo ihop fredligt, samt på att få hanar att lukta mindre. För att få plats med yngre hanar omplacerar vi hanar i alla åldrar.
Observera dock att vi avlar på registrerade djur av topkvalitet med lång väldokumenterad stam!
okej,, bra svar. för jag kom att tänka på det när jag köppte min mus,, Nisse då, jag köppte honom i djuraffär, dock inte som ormmat fick reda på i efterhand, eftersom att sällskapsdjuren kostar 30 kr och ormmatsdjuren kostar 10 eller 15 kr. men i allafall, när jag sade att jag ville ha en hane blev hon lite smått förvånad. det var därför jag undrade. och sen så har jag tänkt på att ni här på mus.ifokus har mest honor.. men det är väl bara för att ni tar kullar kanske.. 
Medarbetare på Hundar.ifokus
jag har bara sparat hanar nu .. det där med lukten går ju lätt att fixa bort.. städa burarna oftare och låt inte gammal frukt ligga i buren.. så luktar det nog mindre :p