Förstoppning
Luna har förstoppning och jag tar ut henne varje dag för att massera hennes buk. Hon bajsar 2-3 kluttar varje gång, men bulan på buken vill inte ge med sig helt. Jag har fått den mindre, men den vill inte försvinna. Vad var det man skulle ge dem. Jag hittar inte nån tråd om detta. Jag har rapsolja hemma, funkar det?

Är det ingen som kan ge mig råd om vad jag kan ge henne =o/

Jag kan det inte o vill inte ge något råd som inte är bra för möss…. men håller på att försöka få svar från dom jag vet kan mycket mer om möss…
Har läst i mitt häfte men hittade inget där….

Åååh, du är en ängel =o) Jag hade för mig att det fanns ett inlägg om just förstoppning här, men jag hittar den inte. Had efoxå för mig att risinolja skulle funka, men innan jag börjar använda massa medikamenter vill jag gärna vara säker jag oxå =o)
Tack Mandymoo =o)

Kan du inte ge musen lite puré av t.ex katrinplommon eller päron.

Det var ett bra tips Tacobelle, det är ju ialla fall inte något annat än frukt. det eller fikon…

Nu har jag fått svar, från en som kan *Ler* Eva - Matsvin.
Ge nyponsoppa.
Och sen ge mycket grönsaker för det är lösande så att det inte blir förstoppning igen.

Tackar så hjärtligt =o) Jag har gett henne grönsaker nu. Handlar hem katrinplommonpuree och nyponsoppa imörrn =o)
Kramisar på er allehoopa =oP

Du får berätta hur det går med den lilla. Om råden hjälpte ….

Det ska jag gära =o)

hur mår Luna idag??? Är det bättre, lika eller sämre??
olja funkar också bra, all sorts olja… solrosolja, matolja, linfröolja etc

Hej ni alla som undrar
Det går inge vidare just nu, men fortsätter ge henne pureer och frönsaker OCH masserar hennes lille mage så får vi se om några dagar. Det var en jättestor hård klump först, men nu har jag masserat så det är två små knölar bredvid varandra i buken. Jag ska börja ge henne olja nu oxå. Usch va elak jag känner mig =o( Jag pussar och kramar henne i massor för att hon inte ska bli för olycklig med dessa behandlingar.
Tack för att ni verkligen bryr er =o) Uppskattar er ofantligt mycket =o)
Det jag undrar är … är du säker på att det är just förstoppning som hon lider av?
Hoppas hon snart är bättre 

Vad skulle det annars vara tror du?
Kramen
Har ingen aning… Just därför jag undrade…

Eftersom den blir mindre genom massering så är jag ganska säker på att det är förstoppning. Man ska inte måla fan på väggen nu =o/ För då blir jag ängslig. När jag masserar Luna kommer det inte dom här lite avlånga kluttarna utan dom är ganska stora och runda. Bajset måste ut och jag kan se att hon e besvärad. Hon håller ner svansen som om hon inte vill att det kommer ut.
Kramen =o)
vem är luna, är hon tecknad?

Såhär ser Lilith och Luna ut (bilden är ej min). Luna är inte mer än ca 5-6cm, medans Lilith är ungefär 7-7 och en halv cm.
det jag misstänkte… en tecknad
Jo, du förstår, tecknade har ibland en defekt som orsakar grovtarmssjukdomar som ger dessa symtom. Det finns inget att göra och jag tycker du ska låta avliva musen vid minsta tecken på att hon lider…

Menar du allvar??? Oj, det visste jag inte. Går det att läsa om detta någonstans?
Självklart Grodan vill jag inte att Luna lider och i o me att hon ser ut att må dåligt så kommer jag att låta henne somna in. Det var bra att du talade om detta för mig.
Tack!
mja, jo, det står om det i veterinärböcker - det vet jag - men knappast på någon svensk sida och jag tvivlar att svenska allmänveterinärer ens har en aning om detta… det handlar i a f om s-genen (dutch-genen), megacolon heter sjukdomen

Amaira och Grodan
Jag har läst om detta och det stämmer. Hon har någonting som kallas "pie bald spotting" och är dödlig. Det finns ingen bot. Jag åker till veterinären imorgon och låter henne somna in. Jag har ingen som helst lust att dra ut på Lunas lidande.
Jag måste erkänna att jag har lång väg kvar att gå vad gäller läran om musen. Ni har gett mig så mycket bra information och hade inte grodan gett mig denna info. att gå på så hade det säkert gått åt pipsvängen.
Jag har har sparat en pdf-fil med forskningsresultat just om "megacolon" så om ni vill kan jag lägga upp det här för andra att läsa.
Vilken tur jag har att ni finns!

Ja sånt är alltid jätte intressant så lägg gärna ut den. Eller hör med Grodan så kan du göra den till en artikel som hon sen kan lägga ut.

Hoppas Grodan kan svara här =o)
Väntar med att lägga upp den så får vi se vad som sägs.
Kramen
Jag påbörjade faktiskt en artikel, men du får gärna lägga ut info om sjukdomen. Piebald heter genen som ger upphov till dessa tecknade möss och sjukdomen heter megacolon. Piebald spotting är alltså bara benämningen på teckningsgenen. Oftast kallas den bara för dutchgenen eller ss.

Okej, men du. Det vore nog bättre om du lägger upp en artikel om detta eftrsom jag är så ny med allt vad gäller möss =o)
Jag läser gärna din artikel sedan. Hittade bara texter på engelska.
det finns bara på engelska… mja ev lite på svenska om Eva J har på sin sida
Mycket intressant…
Förlåt Lothus, "intressant" är kanske inte ordet du känner för i det här läget. *tröste-kram*
Den här sidan är verkligen ovärderlig när det gäller både kunskap och att få "vädra sina misstag" (som jag gör alltsom oftast, det lär jag mig mest på)